Socialudvalget 2013-14
S 141
Offentligt
1290392_0001.png
1290392_0002.png
1290392_0003.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:15. oktober 2013
Fax. 3393 2518[email protected]www.sm.dk
Under henvisning til Folketingets brev af 7. oktober 2013 følger her-medsocial-, børne- og integrationsministerensendelige svar påspørgsmål nr. S 141, stillet afKarin Nødgaard (DF).
Sagsnr.2013 - 7181
Spørgsmål nr. S 141:Hvader ministerens kommentar til de oplysninger, derer fremkommet om, at unge på sikrede døgninstitutioner fastholdes i dereskriminelle adfærd, fordi de fortsat kan have kontakt til deres »gamle« miljøvia f.eks. indsmuglede mobiltelefoner, agter ministeren at ændre lovgivnin-gen og reglerne vedrørende ansattes muligheder for at kropsvisitere beboe-re på sikrede døgninstitutioner, og vil ministeren arbejde for at fremskyndedet udvalgsarbejde, der skal se på magtanvendelse på døgninstitutioner?
Svar:Unge, som begår kriminalitet, og som efterfølgende anbringes på en sikretinstitution efter serviceloven skal have den socialpædagogiske hjælp ogstøtte, der er behov for, så de ikke fastholdes i deres kriminelle adfærd. Deter vigtigt, at den enkelte ungefår hjælp til at komme på rette spor igen, og tilat opnå samme muligheder for personlig udvikling, sundhed og et selvstæn-digt voksenliv, som andre unge har.Indsatsenover for anbragte unge bør ske med respekt for den unges integri-tet, hvilket er særligt relevant i de tilfælde, hvor der kan være behov for etindgreb i den unges selvbestemmelsesret. Servicelovens regler om magtan-vendelse har derfor til formål at beskytte anbragte børn og unge mod over-greb og unødvendig magtanvendelse.I erkendelse af, at magtanvendelse kan være nødvendigt, er der i dag enrække indgrebsmuligheder i serviceloven, som kan anvendes af personaletpå anbringelsesstederne, herunder på de sikrede døgninstitutioner.Efter servicelovens § 123, stk. 2, kan børn og unge-udvalget i dag træffeafgørelse om kontrol med barnets eller den unges brevveksling, telefonsam-
2
taler og anden kommunikation med visse personer i en bestemt periode.Kommunalbestyrelsen kan derudover uden retskendelse træffe afgørelseom, at brug af telefon og internet i et konkret tilfælde skal påhøres ellerovervåges, når det skønnes nødvendigt af ordens- og sikkerhedsmæssigehensyn, herunder for at forebygge eller forhindre kriminalitet, jf. servicelo-vens § 137 g, hvis den pågældende unge er anbragt på et anbringelsessted,jf. § 66, nr. 5 og 6, i henhold til en strafferetlig afgørelse afsagt ved dom ellerkendelse.Over for unge, der efter retsplejelovens regler er anbragt på sikrede afdelin-ger i stedet for varetægtsfængsling, kan politiet af hensyn til varetægts-fængslingens øjemed modsætte sig, at en ung modtager besøg, eller kræve,at besøget finder sted under kontrol, jf. retsplejelovens § 771 stk. 1.Politietkan endvidere af hensyn til varetægtsfængslingens øjemed modsætte sig, aten ung i varetægtssurrogat fører telefonsamtaler eller har anden kommuni-kation, eller betinge, at telefonsamtaler og anden kommunikation skal over-høres.På sikrede institutioner kan barnet eller den unges opholdsrum undersøges iforbindelse med anbringelsen, og der kan ligeledes foretages en undersø-gelse ved besøg og før og efter fravær fra afdelingen, jf. § 123 a, stk. 1.Herudover kan institutionens leder eller den, der bemyndiges dertil, træffebestemmelse om at foretage undersøgelse af barnets eller den unges per-son eller opholdsrum, hvis der er bestemte grunde til at antage, at barneteller den unge er i besiddelse af effekter, hvor besiddelsen medfører, atordensbestemmelser ikke kan overholdes eller sikkerhedshensyn ikke kaniagttages, jf. servicelovens § 123 a, stk. 2.De gældende regler kan imidlertid forekomme uklare, og der eksisterer i dagen rækkeudfordringer i forhold til, hvordan man kan afbalancere hensynet tilanbragte unges oplevelse af, at der foretages grænseoverskridende foran-staltninger,med hensynet til de ansvarlige institutioners legitime interesse i atfastsætte sådanne restriktioner.Regeringen har derfor nedsat et magtanvendelsesudvalg, som bl.a. har fåettil opgave at beskrive udfordringerne i relation til brug af magt. Udvalget vilbl.a. skulle vurdere de udfordringer, someksisterer i forhold til den særligegruppe af kriminelle unge, som uagtet anbringelsen fortsætter deres krimi-nelle adfærd og indsmugler uønskede effekter som f.eks.våben, stoffer ogmobiltelefoner.Magtanvendelsesudvalget udarbejder en betænkning inden udgangen af2014, som jeg ser meget frem til at gennemgå. Da der er tale om et megetkomplekst område, vil jeg afvente udvalgets konklusioner og anbefalinger,inden jeg vurderer behovet for nye tiltag på området.
3
Annette Vilhelmsen/ Lise Stidsen Vandahl