By- og Boligudvalget 2013-14
S 1342
Offentligt
1362980_0001.png
1362980_0002.png
Dato:
29. april 2014
Lovsekretariatet
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. S 1342stillet afPer Clausen (EL)Spørgsmål nr. S 1342:Mener ministeren, det er rimeligt, at ejere af bygninger kan misligholde disse i årevis og derefter fådem nedrevet på det offentliges regning, uden at det får nogen konsekvenser for disse ejere?
Svar:Byfornyelsesloven giver blandt andet ejere af bygninger mulighed for at søge om tilskud til nedrivningaf nedslidte bygninger. Tilskud søges gennem den kommune, hvor bygningen er beliggende ogbeliggende,beslutningen om, hvorvidt der skal ydes tilskud eller ej, træffes decentralt af den pågældendekommune.Det bærende princip bag byfornyelseslovgivningen er af boligsocial karakter og har til formål at højneboligstandarden,således at boligmassen har en tidssvarende standard.,såledesDet er lovens klare udgangspunkt at ejeren selv,og for egen regning,skal forbedre og vedligeholde sinudgangspunkt,skalejendom. Sker dette ikke, har kommunen på frivilligt grundlag mulighed for at forhandl med ejerenforhandleogeventuelt indgå aftale om offentligt tilskud til en række nærmere aftalte arbejder på ejendommen,herunder eventuelt nedrivning af fysisk nedslidte bygninger. Initiativet er ejerens, men det ereralenekommunens afgørelse, om der skal ydes offentlig støtte til foranstaltningen.I tilfælde, hvor der foreligger konkret sundheds eller brandfare i forbindelse med beboelse eller opholdsundheds-i en bygning, kan kommunen på tvangsmæssigt grundlag træffe beslutning om at kondemnerebygningen efter reglerne i byfornyelsesloven - dvs. nedlægge forbud mod, at bygningen eller en den af.denne benyttes til beboelse eller ophold for menneskermennesker.Der skal ikke være tvivl om, at det er ejeren af en ejendom, som er ansvarlig for at vedligeholde denog sikre, at den ikke udgør en fare for andre, og det er jo sådan, det fungerer i hverdagen for langt deandre,fleste. Men der er imidlertid også tilfælde, hvor huse f.eks. er blevet forladt og er så faldefærdige, at deskæmmer et helt lokalområde, og her giver lovgivningen kommunerne en række gode værktøjer til atimødekomme de bygningsmæssige og boligsociale udfordringer, hvad enten det sker efter en frivilligudfordringer,aftale med kommunen eller tvangsmæssigt Det skal dog understreges, at en eventuel værdistigningtvangsmæssigt.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk
på en grund efter nedrivning af en ejendom fratrækkes i det tilskud, som kommunen vælger atudbetale i forbindelse med en nedrivning.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen

2

af

2

Gammel Mønt 4 ¶ 1117 Købehavn K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk