Kommunaludvalget 2013-14
S 1216
Offentligt
Folketingets lovsekretariatChristiansborg
Finansministeren3. april 2014
Svar på spørgsmål nr. S 1216 af 27. marts 2014 stillet af Erling Bonne-sen (V).Spørgsmål:
Er det ministerens holdning, at der skal gives flere og nemmere muligheder forborgere, f.eks. ældre, der ikke har erfaring med at bruge computer, til at søge omfritagelse for digital postkasse?Svar:
Fra den 1. november 2014 skal alle, der kan, modtage posten fra det offentligedigitalt. Hvis borgeren trods hjælp og vejledning ikke kan kommunikere digitalt,vil det fortsat være muligt at modtage brevpost som hidtil.I medfør af lov om Offentlig Digital Post er det således muligt for en borger atblive fritaget fra at modtage sin post digitalt, hvis borgeren er omfattet af mindstén af de fastsatte fritagelsesgrunde. Det kan fx være manglende adgang til compu-ter med internetforbindelse i eget hjem, sproglige barrierer, eller en kognitiv ellerfysisk funktionsnedsættelse.Siden 1. marts 2014 har borgerne haft mulighed for at blive fritaget fra DigitalPost ved henvendelse i den kommunale borgerservice. Her afgiver borgeren enunderskrevet erklæring om at være omfattet af mindst én af fritagelsesgrundene.For en person, der ikke selv kan afgive erklæringen, er det muligt, at en andenperson, fx en pårørende eller plejepersonale, kan afgive erklæringen.I forbindelse med overgangen til obligatorisk Digital Post iværksættes en omfat-tende informationsindsats, herunder vil de borgere, der ikke allerede er tilmeldtDigital Post, modtage et papirbrev med information om den obligatoriske ordningsamt muligheden for fritagelse.Efter den obligatoriske ordnings indførelse vil borgere, der aldrig har været loggetpå Digital Post og ikke er blevet fritaget, første gang de modtager digital postmodtage et papirbrev med påmindelse om, at de modtager et digitalt brev.Digitaliseringsstyrelsen har i samarbejde med relevante parter iværksat en informa-tionsindsats for at sikre, at de medarbejdere, der i forvejen hjælper borgere medsærlige behov, kender mulighederne for at fritage disse borgere.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Der er således fokus på at hjælpe de svageste borgere i forhold til Digital Post,sådan at de enten kan give læseadgang til pårørende eller blive fritaget fra at mod-tage Digital Post fra det offentlige. Digitaliseringsstyrelsen udarbejder en vejled-ning til kommunerne om mulighed for fritagelse mv., som bl.a. omhandler beboe-re på ældrecentre og svage borgere i eget hjem.Digitaliseringsstyrelsen følger sammen med kommunerne løbende op på erfarin-gerne med fritagelse fra Digital Post, herunder fra frikommuneforsøget i Odense,med henblik på at kunne vurdere, om der er behov for at justere processen indenfor rammerne af bekendtgørelsen om fritagelse.Med venlig hilsen
Bjarne Corydon