Socialudvalget 2013-14
S 1034
Offentligt
1341934_0001.png
1341934_0002.png
Folketingets Lovsekretariat
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518
Dato:4. marts 2014
[email protected]www.sm.dk
Ansvarlig: Jvi
Under henvisning til Folketingets brev af24. februar 2014følger her-medministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forholdssvarpå spørgsmål nr. S1034, stillet afKarin Nødgaard (DF).
Sagsnr.2014 - 1760
Spørgsmål nr. S 1034:”Vil ministeren kommentere de oplysninger, som der er fremkommet i Ny-hedsmagasinet Danske Kommuner den 13. februar 2014, hvori det fremgår,at det er blevet lettere at snyde med sociale ydelser, efter at UdbetalingDanmark har overtaget ansvaret for kontrollen af området vedrørende socialtbedrageri?”
Svar:Det fremgår af artiklen, at Nyhedsmagasinet Danske Kommuner har foreta-get en rundspørge blandt kommunerne, som viser, at knap tre ud af firekommuner mener, at det er blevet lettere at begå socialt bedrageri, efter atUdbetaling Danmark har overtaget ansvaret. Ifølge artiklen har den typiskekommune i 2013 fået ca. 1/10 del af det provenu, som kommunen fik indåret forinden.Omvendt mener Udbetaling Danmark ifølge en anden artikel i Nyhedsmaga-sinet Danske Kommuner ikke, at det er blevet lettere at snyde med socialeydelser. Ifølge Udbetaling Danmark foreligger der ikke et validt grundlag forat foretage sammenligning mellem værdien af kommunernes tidligere ind-sats med Udbetaling Danmark indsats. Dette skyldes dels en manglendeensartet praksis for opgørelse af værdien af kontrol blandt kommunerne, ogdels at Udbetaling Danmark har fremrykket kontrollen for at fange fejl ogsnyd, før det bliver til et tilbagebetalingskrav.
2
Ifølge artiklen erkender Udbetaling Danmark, at de kunne have været hurti-gere til at etablere et godt samarbejde med kommunerne, men at man erved at optimere samarbejdet.Jeg kan oplyse, at Deloitte i 2012 iAnalyse af socialt snyd og fejludbetalin-gerkonkluderede,at: ”Samlet set har kommunerne således ikke tværgåendeoverblik over omfanget af og årsagerne til tilbagebetalingskrav på ydelses-områderne, hvilket gør det vanskeligt løbende at følge effekt og resultaterved en given indsats.”Efter min opfattelse er det ikke et mål i sig selv, at antallet af tilbagebeta-lingskrav bliver så stort som muligt. Hvis myndighederne er i stand til atstoppe eller regulere ydelserne korrekt – før der opstår et tilbagebetalings-krav – er det naturligvis det bedste.Det er fortsat min forventning, at den nye kontrolmodel samlet set vil forbed-re indsatsen mod socialt bedrageri. Udbetaling Danmark har indtil nu haftfokus på sikker drift i forbindelse med overflytningen af administrationen frakommunerne. Jeg forventer derfor ikke, at resultaterne i 2013 er udtryk forden optimale udnyttelse af kontrolsamarbejdet, men det er naturligvis etområde jeg vil følge tæt.Endelig kan jeg oplyse, at det indgår som en del af aftalen for kommunernesøkonomi for 2014, at regeringen og KL er enige om, at Udbetaling Danmarkskal evalueres. Arbejdet med evalueringen blev påbegyndt i september2013. Evalueringen vil blandt andet belyse udviklingen i Udbetaling Dan-marks kontrolindsats.
Manu Sareen/ Bent Nielsen