Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 94
Offentligt
1349520_0001.png
1349520_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 21. marts 2014Enhed: JurmedSagsbeh.: hbjSags nr.: 1303663Dok nr.: 1367559
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 13. december 2013stillet følgende spørgsmål 1 til L 94 til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Liselott Blixt (DF).Spørgsmål 1:’’Hvordan sikrer ministeren, at ørelæger ikke har dobbeltroller i fremtiden, såde både kan have egen øreklinik og samtidig sælge høreapparater? ”Svar:Jeg kan oplyse, at L 94 bl.a. har til formål at forebygge, at læger ikke har flereerhverv, som indbyrdes kan påvirke deres uvildighed i forbindelse med pati-entbehandling.Et af hovedformålene med lovforslaget er at indføre nye regler for samarbejdetmellem sundhedspersoner og henholdsvis lægemiddel- og medicoindustrien.Reglerne skal understøtte værdifuldt samarbejde mellem sundhedsvæsenetog de to industrier. Samtidig er det hensigten at indføre krav til samarbejdet,så der ikke opstår tvivl om sundhedspersoners troværdighed som uvildige fag-personer, når de behandler patienter.Lovforslaget indeholder derfor i § 4 forslag om indsættelse af et nyt kapitel isundhedsloven om industrisamarbejde. Efter de foreslåede nye bestemmelseri dette kapitel må læger, tandlæger og sygeplejersker i klinisk arbejde og apo-tekere ikke drive eller være knyttet til en medicovirksomhed uden anmeldelsetil eller tilladelse fra Sundhedsstyrelsen, og der indføres en hjemmel for mini-steren for sundhed og forebyggelse til at fastsætte regler om betingelserne forat få en sådan tilladelse.Medicovirksomheder er i lovforslaget bestemmelser om medicinsk udstyr af-grænset til fabrikanter, der markedsfører medicinsk udstyr i risikoklasse IIa, IIbeller III, medicinsk udstyr til in vitro-diagnostik eller aktivt, implantabelt medi-cinsk udstyr, repræsentanter for fabrikanter af denne type produkter samt im-portører og distributører af denne type produkter, der er etableret i Danmark.Det vil sige, at detailleddet for medicinsk udstyr kun er omfattet af den foreslå-ede regulering i det omfang en forhandler også er producent, importør eller di-stributør af udstyr.Denne afgrænsning er valgt, idet det vurderes, at der generelt vil være en be-grænset risiko for inhabilitet ved ejerskab i og anden tilknytning til detailleddetfor medicinsk udstyr. I en stor del af detailhandlen med medicinsk udstyr for-handles overvejende andre varer end medicinsk udstyr i de højere risikoklas-ser.Jeg vil foreslå en udvidelse af reglerne om medicinsk udstyr, så de ogsåkommer til at omfatte lægers tilknytning til selvstændige detailled, der overve-
Side 2
jende forhandler medicinsk udstyr. Det vil bl.a. sige tilknytning til selvstændigespecialforretninger med udstyr som f.eks. høreapparater og kontaktlinser, dersælges direkte til patienterne. Jeg vurderer, at det vil styrke habilitetsreglerne,hvis de udvides til også at omfatte sådanne tilknytningsforhold, og jeg har der-for den 27. februar 2014 sendt et udkast til ændringsforslag til L 94 med for-slag til denne udvidelse i en kort høring. Desuden har jeg samme dag sendtudkastet til orientering til Sundheds- og Forebyggelsesudvalget. Efter høringensender jeg det endelige ændringsforslag til udvalget.I ændringsforslaget foreslås, at reglerne omfatter alle selvstændige detailledmellem en læge og henholdsvis producenter, importører og distributører afmedicinsk udstyr. Det led, hvor lægen i klinikken tilpasser og indopererer ud-styr i patienten, omfattes ikke, idet det vil vanskeliggøre den daglige patient-behandling. Denne udlevering i klinikken må imidlertid ikke have karakter afdetailsalg.Udvidelsen vil indebære, at lægers tilknytning til disse specialforretninger ogsåomfattes af de samme betingelser for tilknytning, som der er redegjort for ibemærkningerne til L 94. Som det fremgår heraf, vil ejerandele op til 200.000kr. være omfattet af en anmeldelsesordning, mens ejerskab herover omfattesaf krav om tilladelse fra Sundhedsstyrelsen. Der skal fastsættes særskilte kri-terier for Sundhedsstyrelsens vurdering ved de forskellige kategorier af tilknyt-ning. Et af hovedkriterierne ved ansøgninger om tilknytning i form af ejerskabeller medejerskab vil være, at der som udgangspunktikketillades ejerskab ivirksomheder, der erhvervsmæssigt markedsfører eller forhandler produkter,som en sundhedsperson har indflydelse på valg eller brug af i dennes kliniskearbejde.Dette sidste kriterium betyder, at Sundhedsstyrelsen som udgangspunkt ikkevil give en ørelæge tilladelse til både at have egen øreklinik og samtidig atsælge høreapparater.Som en konsekvens af det nævnte ændringsforslag til L 94 foreslås heri enmindre udskydelse af tidspunkterne for ikrafttrædelse af lovforslaget. Såfremtlovforslagets bestemmelser om industrisamarbejde vedtages som foreslået,skal de nye krav til samarbejdet gælde fra 1. oktober 2014.For så vidt angår ørelæger - der i dag både har egen ørelægepraksis og sæl-ger høreapparater - vil de fortsat have adgang til begge erhverv. Oplysninger-ne om deres dobbeltarbejde skal imidlertid offentliggøres, således at lægernespatienter og andre kan få viden herom, jf. mit svar på spørgsmål 4 til L 94.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Hanne Bonne Jørgensen