Retsudvalget 2013-14
L 9
Offentligt
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:
3. december 2013Sikkerheds- og Forebyg-gelseskontoretSagsbeh: Kristina RavnSagsnr.: 2013-0037-0058Dok.:980718
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 (L 9), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. november 2013.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).
Morten Bødskov/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 1 (L 9) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om lovforslaget går længere i sinregulering af markedsføring og brug af udgangsstoffer til eks-plosivstoffer end de krav, der følger af den EU-forordning,som lovforslaget har til formål at bringe dansk ret i overens-stemmelse med? Er der med andre ord tale om overimplemen-tering i forhold til bestemmelserne i EU-forordningen?”Svar:
Som det fremgår af pkt. 2.3.1 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-get, er det både efter forordningen og bekendtgørelsen om udgangsstoffertil eksplosivstoffer som udgangspunkt forbudt for privatpersoner at indfø-re, besidde, erhverve og anvende visse udgangsstoffer til eksplosivstofferog ligeledes forbudt for forhandlere mv. at overgive de pågældende stoffertil privatpersoner.Der er i vidt omfang sammenfald mellem de stoffer, som er omfattet afforordningen, og de stoffer, som er omfattet af bekendtgørelsen. Bekendt-gørelsen omfatter imidlertid visse stoffer, som ikke er omfattet af forord-ningen, jf. nærmere herom pkt. 2.3.3 i de almindelige bemærkninger tillovforslaget.Forordningens artikel 13 giver medlemsstaterne mulighed for at begrænseeller forbyde tilgængeliggørelsen, besiddelsen eller brugen af andre ud-gangsstoffer til eksplosivstoffer end dem, der er omfattet af forordningen.Justitsministeriet er af den opfattelse, at forordningens artikel 13 bør ud-nyttes til fortsat at begrænse adgangen til de udgangsstoffer til eksplosiv-stoffer, som på nuværende tidspunkt reguleres af bekendtgørelsen, men ik-ke er omfattet af forordningen, således at disse stoffer alene kan gøres til-gængelige for eller indføres, erhverves, besiddes og anvendes af alminde-lige borgere, hvis borgeren har fået dispensation hertil.Det bemærkes i den forbindelse, at afgrænsningen af de stoffer, der er om-fattet af bekendtgørelsen, er fastsat ud fra en vurdering af dels risikoen for,at stofferne bliver misbrugt til ulovlig fremstilling af eksplosivstoffer, delsprivatpersoners behov for sådanne stoffer til legitime gøremål.Som anført i pkt. 2.3.3 i de almindelige bemærkninger finder Justitsmini-steriet det mest hensigtsmæssigt, at justitsministeren bemyndiges til at2
fastsætte regler herom administrativt, så reglernes produktmæssige anven-delsesområde kan ændres hurtigt og smidigt, hvis der viser sig behov her-for, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
3