Skatteudvalget 2013-14
L 79
Offentligt
1315898_0001.png
1315898_0002.png
1315898_0003.png
1315898_0004.png
1315898_0005.png
1315898_0006.png
1315898_0007.png

Talepapir – Merprovenu og Togfonden

Samrådsspørgsmål A:”Ifølge regeringens økonomiske redegørelse fradecember 2013 er statens Nordsø-indtægter i2012 opgjort til 27,5 mia. kr., mens de i 2015forventes at udgøre blot 17,5 mia. kr. – et fald på10 mia. kr. Endvidere vil der ifølge regeringensøkonomiske redegørelse for december 2013 væreet fald på flere milliarder kroner i de forventedeårlige indtægter fra beskatningen afkulbrintevirksomhed i Nordsøen i forhold tilprognosen i regeringens økonomiske redegørelsefra august 2013. Vil ministeren redegøre for,hvilke konsekvenser dette dramatiske fald istatens forventede årlige indtægter fra Nordsøenvil få for den forudsatte finansiering afregeringens forslag til en togfond på ca. 28,5mia. kr.? Vil ministeren endvidere redegøre for,hvorledes regeringen agter at inddække det storehul i finansieringen af togfonden, der måforventes at opstå i lyset af de revideredeprognoser i økonomisk redegørelse?”Svar:Indledning
Jeg vil gerne takke for denne lejlighed til at svarepå spørgsmål om den aftalte harmonisering afNordsø-beskatningen og anvendelsen af pengenetil Togfonden DK.Jeg vil gerne indledningsvist understrege, at vimed lovforslaget sikrer en merehensigtsmæssigindretning af Nordsø-beskatningen.
-2-
Det er den helt klare konklusion fraServiceeftersynet, at de gamle beskatningsreglerikkesikreren hensigtsmæssig udnyttelse afressourcerne i Nordsøen.Ved at overføre tilladelser på gamle skattereglertil de nye regler får vi fjernet en rækkeforvridende elementer i de gamle regler. Det ermed til at øge det samlede overskud frakulbrintevirksomhed i Nordsøen.En del af det større samlede overskud tilfalderstaten i form af øgede skatteindtægter. Samtidigfår staten en større andel af det samlede overskudved harmoniseringen af Nordsø-beskatningen.Det er sådan set rimeligt nok, for det erdanskernes ressourcer, der er tale om – dendanske undergrund tilhørersamfundet og dedanske borgere.Derfor er det også rimeligt, at vifår en fornuftig andel af overskuddet.De ekstra indtægter fra harmoniseringen afNordsø-beskatningen afsætter regeringen,Enhedslisten og Dansk Folkeparti til at etablereTogfonden DK. Vi tager med andre ord en del afudbyttet fra vores fælles naturressourcer oginvesterer dem i en grønnere og mere modernejernbane.Mange forskellige tal
I forhold til samrådsspørgsmålet vedrører det
-3-
netop provenuet ved harmoniseringen oganvendelsen af provenuet til Togfonden DK.Mere konkret spørges der til sammenhængenmellem den skønnede udvikling i Nordsø-indtægterne, som fremgår af ØkonomiskRedegørelse fra december, og det provenu, der erafsat til Togfonden DK.Lad mig starte med at slå fast, at de tal forNordsø-indtægterne, som samrådsspørgsmålethenviser til i Økonomisk Redegørelse, ikke harnogen sammenhæng til skønnet for merprovenuetfra harmoniseringen af Nordsø-beskatningen påca. 28½ mia. kr.For det første vedrører de tal, der henvises til, desamlede Nordsø-indtægter. Det vil sige, at tallenedækker over indtægter fra tilladelser, der alleredeer omfattet af de nye skatteregler, såvel somtilladelser, der er omfattet afde gamle regler.Mere end 80 procent - og dermed langtstørstedelen af de samlede Nordsø-indtægter -vedrører tilladelser, som allerede er på nye regler,og som dermed slet ikke berøres afharmoniseringen. Størstedelen af Nordsø-indtægterne er således upåvirkede af den aftalteharmonisering af beskatningen.For det andet er der ikke noget nyt i, at desamlede Nordsø-indtægter aftager fremadrettet,som det påpeges i samrådsspørgsmålet. Detfølger helt naturligt af den vigende produktion iNordsøen. Det var i øvrigt også tilfældet i
-4-
Økonomisk Redegørelse fra august.I det skønnede merprovenu på ca. 28½ mia. kr.fra harmoniseringen af Nordsø-beskatningen erder netop taget højde for den vigende Nordsø-produktion. Beregningerne af merprovenuet ersåledes beregnet med udgangspunkt i sammeprofil for Nordsø-produktionen, som ligger tilgrund for skønnene i Økonomisk Redegørelse.For det tredjevedrører de tal, der henvises til isamrådsspørgsmålet, desamledeNordsø-indtægter ienkeltår.I modsætning hertil er det skønnede merprovenupå ca. 28½ mia. kr. ved harmoniseringen afNordsø-beskatningen et akkumuleret tal. Det vilsige, at de 28½ mia. kr. afspejler summen af demerprovenuer, som harmoniseringen skønnes atgive anledning til i de enkelte år fremover.Tallene for de samlede Nordsø-indtægter ienkeltår i samrådsspørgsmålet har altså ingensammenhæng til skønnet for det akkumuleredemerprovenu ved harmoniseringen af Nordsø-beskatningen.Beregningen afmerprovenuet
Beregningen af merprovenuet vedharmoniseringen og dermed de penge, derafsættes til Togfonden DK, hviler på et grundigtanalysearbejde.Merprovenuet er beregnet ud fra de sammemetoder, som normalt anvendes til den typeberegninger. Og der er tale om den samme type
-5-
af beregninger, som er anvendt under tidligereregeringer.Forsigtighedsprincip
Med merprovenuet fra harmoniseringen er der – ioverensstemmelse med regeringensforsigtighedsprincip – anvist finansiering til deudgifter, der afholdes af Togfonden DK.Regeringens forsigtighedsprincip indebærer dogikke en garanti for, at de forudsætninger, der erlagt til grund for det skønnede provenu, ikke kanændre sig.
Håndtering af evt. ændredeforudsætninger
Hvis de forudsætninger, der er lagt til grund forberegningen, ændrer sig, vil det faktiskemerprovenu i sagens natur kunne afvige fra detskønnede merprovenu.De faktiske merindtægter kan således blive entenhøjere eller lavere end udgiftsniveauet iTogfonden DK.Eventuelle afvigelser mellem det realiserede ogforudsatte merprovenu ved harmoniseringen vilblive håndteret i forbindelse med den løbendetilrettelæggelse af finanspolitikken.Det svarer fuldt ud til, hvordan deprovenumæssige konsekvenser af ændredeforudsætninger om udviklingen i fx oliepriser,valutakurser, renter og aktiekurser mv. i øvrigthåndteres. Ligesom det svarer til, hvordanfinansieringen af andre større initiativerhåndteres, når der efterfølgende opstår
-6-
uforudsete ændringer i forudsætninger,forsinkelser i ikrafttrædelser osv.Uanset hvordan oliepriserne eller andre forholdaf betydning for Nordsø-indtægterne udviklersig, vil der altså stadig være 28½ mia. kr. tilTogfonden DK.Status i 2024
Desuden vil jeg gerne gøre opmærksom på, atregeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti erenige om i 2024 at gøre statusfor de økonomiskeforudsætninger bag aftalen om udmøntningen afTogfonden DK.Jeg vil gerne runde af med at gentage, at der medaftalen om harmonisering af Nordsø-beskatningen er afsat 28½ mia. kr. til TogfondenDK. Hverken mere eller mindre. Pengeneafspejler skønnet for merprovenuet fraharmoniseringen, som er baseret på et grundigtanalysearbejde og foretaget ud fra sædvanligeregneprincipper.Der kan i sagens natur ikke gives nogenegentlige garantier for, at merprovenuet bliverpræcist 28½ mia. kr. Og det er der også tagethøjde for i aftalen om harmoniseringen afNordsø-beskatningen.Hvis det realiserede og forudsatte merprovenuved harmoniseringen afviger fra hinanden, vil detblive håndteret i forbindelse med den løbendetilrettelæggelse af finanspolitikken.Det følgerhelt sædvanlig praksis.
Afslutning
-7-
Endelig vil jeg gerne understrege, at detlovforslag, som udvalget nu behandler, indebæreren harmonisering af beskatningen, så vi fårensartede regler i Nordsøen. Det er fornuftigtuanset udviklingen i olieprisen, dollarkurser,renter mv.