Retsudvalget 2013-14
L 76
Offentligt
1314037_0001.png
1314037_0002.png
1314037_0003.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
16. december 2013StrafferetskontoretKetilbjørn Hertz2013-0037-00591001729
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov omændring af straffeloven (Gennemførelse af Europarådets konvention til fo-rebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i hjemmet) (L 76),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 10. decem-ber 2013.
Karen Hækkerup/Ketilbjørn Hertz
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov

om ændring af straffeloven (Gennemførelse af Europarådets konven-

tion til forebyggelse og bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i

hjemmet) (L 76):

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 6. december2013 fra LGBT Danmark, jf. L 76 - bilag 4.”

Svar:

I henvendelsen af 6. december 2013 til Folketingets Retsudvalg opfordrerLGBT Danmark til, at kønsidentitet bliver særksilt omfattet af lovbestem-melser, der forbyder diskrimination og påbyder ligebehandling, og af straf-felovens § 81, nr. 6, om gerninger, der har baggrund i andres etniske op-rindelse, tro, seksuelle orientering eller lignende.LGBT Danmark henviser til konventionens artikel 4, stk. 3, hvorefter kon-ventionen skal gennemføres uden nogen form for diskrimination, det væresig på grund af biologisk køn (sex), sociokulturelt køn (gender), race, hud-farve, sprog, religion, politisk eller anden overbevisning, national eller so-cial oprindelse, tilknytning til et nationalt mindretal, ejendom, fødsel, sek-suel orientering, kønsidentitet, alder, sundhedstilstand, handicap, ægteska-belig status, indvandrer- eller flygtningestatus eller anden status.Efter LGBT Danmarks opfattelse er det ikke en tilfældighed, at kønsidenti-tet er kommet med i konventionens artikel 4, stk. 3. Det er derimod et ud-tryk for en bevægelse, hvor kønsidentitet anerkendes som en selvstændigbeskyttelsesgrund, og LGBT Danmark har derfor opfordret til, at lovgiv-ningen revideres, så kønsidentitet bliver omfattet på lige fod med køn ogseksuel orientering.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at konventionen artikel 4, stk. 3,forbyder diskrimination (dvs. usaglig forskelsbehandling) i forbindelsemed gennemførelsen af konventionen og indeholder en ikke-udtømmendeopregning af diskriminationsgrunde.Som anført i det notat om de lovgivningsmæssige konsekvenser af konven-tionen, som Justitsministeriet den 26. juni 2013 sendte til Retsudvalget(REU, Alm. del – bilag 340), og som der henvises til i pkt. 2.3 i lovforsla-gets almindelige bemærkninger, er det er et grundlæggende princip i danskret, at alle er lige for loven og således bl.a. har krav på den samme beskyt-2
telse. Endvidere gælder der for den offentlige forvaltning en almindeliglighedsgrundsætning, hvorefter væsentligt lige forhold skal behandles ligei retlig henseende. Desuden er diskrimination forbudt efter artikel 14 i DenEuropæiske Menneskerettighedskonvention, som er inkorporeret i danskret ved lov, og efter artikel 21 i EU’s charter om grundlæggende rettighe-der, der med Lissabontraktaktens ikrafttræden blev bindende på traktatni-veau og ligeledes er inkorporeret i dansk ret ved lov.Konventionens artikel 4, stk. 3, er således opfyldt i dansk ret i kraft af delsulovbestemte principper og grundsætninger, dels traktatmæssige reglerfastsat i Europarådet og EU, som er inkorporeret i dansk ret. Allerede der-for er der ikke grundlag for at ændre dansk lovgivning i anledning af, atkonventionens artikel 4, stk. 3, bl.a. nævner ”kønsidentitet”.Justitsministeriet bemærker endvidere, at konventionens artikel 4, stk. 3,ikke angår straffastsættelse og dermed heller ikke skærpende omstændig-heder i forbindelse med straffastsættelse. Derimod indeholder konventio-nens artikel 46 regler om skærpende omstændigheder ved fastsættelse afstraffen for strafbare handlinger omfattet af konventionen.Konventionens artikel 46 nævner ikke særskilt offerets kønsidentitet somen skærpende omstændighed. Artikel 46, litra c, nævner derimod strafbarehandlinger begået mod en person, som var sårbar på grund af særlige om-stændigheder, og ifølge pkt. 238, jf. pkt. 87 i den forklarende rapport om-fatter personer, som er sårbare på grund af særlige omstændigheder:”pregnant women and women with young children, personswith disabilities, including those with mental or cognitive im-pairments, persons living in rural or remote areas, substanceabusers, prostitutes, persons of national or ethnic minoritybackground, migrants – including undocumented migrants andrefugees, gay men, lesbian women, bisexual and transgenderpersons as well as HIV-positive persons, homeless persons,children and the elderly”.Straffelovens § 81, nr. 11, bestemmer, at det ved straffens fastsættelse ialmindelighed skal indgå som en skærpende omstændighed, at gernings-manden har udnyttet forurettedes værgeløse stilling.På denne baggrund giver hverken konventionens artikel 4, stk. 3, eller arti-kel 46, anledning til at ændre straffelovens § 81 med henblik på i lovtek-sten særskilt at nævne offerets kønsidentitet som en skærpende omstæn-dighed.3