Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14, Retsudvalget 2013-14
L 74 , L 74 A , L 74 B
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
7. februar 2014FærdselskontoretSidsel Kathrine Møller2013-0037-00611051419
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 33 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertræ-delser ved vejarbejde m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar forejer (bruger) af et motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74),som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. januar2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 33 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven (Skærpede sanktioner for hastighedsovertrædelser ved vejarbejde
m.v. og indførelse af betinget objektivt ansvar for ejer (bruger) af et
motorkøretøj for visse hastighedsovertrædelser) (L 74) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Set i lyset af Straffelovrådets holdning til objektivt ansvar, vilministeren så være indstillet på at forelægge spørgsmålet tiludtalelse for Straffelovrådet i denne sag?”Svar:
Spørgsmål om indførelse af strafansvar på objektivt grundlag har tidligereværet grundigt behandlet af Straffelovrådet i betænkning nr. 1289/1995 omjuridiske personers bødeansvar. Der henvises herom til pkt. 4.3.2.3 i lov-forslagets almindelige bemærkninger og besvarelsen af spørgsmål nr. 9vedrørende lovforslaget.De overvejelser, som Straffelovrådet har gjort sig vedrørende spørgsmåletom indførelse af strafansvar på objektivt grundlag, har indgået i Justitsmi-nisteriets overvejelser ved lovforslagets udarbejdelse, jf. pkt. 4.3.2.3 i lov-forslagets almindelige bemærkninger.Justitsministeriet finder på den anførte baggrund ikke anledning til at fore-lægge spørgsmålet om indførelse af betinget objektivt ansvar i sager omhastighedsovertrædelser på højst 30 pct., der er registreret ved brug af Au-tomatisk Trafikkontrol, for Straffelovrådet.
2