Kommunaludvalget 2013-14
L 68
Offentligt
1323053_0001.png
1323053_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.2014-12730Doknr.190456Dato16-01-2014
Folketingets Kommunaludvalg har d. 14. januar 2014 stillet følgende spørgsmål nr. 1(L 68) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares.Spørgsmål nr. 1:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8/1 2014 fra H. Kallehauge, jf.L 68 - bilag 6.”Svar:Jeg skal indledningsvis bemærke, at der ikke med L 68 stilles krav om, at der somminimum skal være ét tilgængeligt valgsted i hver kommune/opstillingskreds.Lovforslaget giver alene vælgere med handicap eller nedsat førlighed mulighed forefter ansøgning at blive overført til et andet valgsted i kommunen/opstillingskredsen.Ændringen af valgsted skal være begrundet i vælgerens handicap eller nedsatte før-lighed. Vælgere med handicap eller nedsat førlighed har således mulighed for efteransøgning at blive overført til et andet (mere tilgængeligt) valgsted - i det omfang, der ikommunen/opstillingskredsen findes et eller flere valgsteder, der er (mere) fysisk til-gængelige.Dette er der gode grunde til. En forpligtelse for en kommune til at have som minimumét tilgængeligt valgsted vil nemlig pålægge kommunerne en efter omstændighedernestor økonomisk byrde, som vil være et statsligt indgreb i den enkelte kommunalbesty-relses frihed til selv at tilrettelægge valgene, jf. nedenfor.H. Kallehauge foreslår, at tilgængeligheden bør kontrolleres og registreres af GodAdgang og kombineres med krav om en permanent handicapparkeringsplads på valg-stedet og ad hoc udvidelse i forbindelse med afholdelse af valg og folkeafstemninger.Endvidere anfører han, at alle kommuner årligt bør registrere, hvor mange tilgængeli-ge valgsteder de har, samt hvor i kommunen de er lokaliseret.For så vidt angår forslaget om, at tilgængeligheden bør kontrolleres og registreres afGod Adgang, kan jeg oplyse, at ministeriet tidligere i anden sammenhæng har drøftetmed danske handicaporganisationer netop spørgsmålet om registrering af kommu-nernes valgsteder på Godadgang.dk. Ministeriet vil således efter lovforslagets vedta-gelse i sine vejledninger om valg henstille til kommunerne, at de ud over at oplyse omtilgængelighed til valgstederne på deres hjemmeside sørger for, at valgstederne regi-streres på Godadgang.dk.Jeg mener ikke, at der herudover er behov for at stille krav om, at kommunerne regi-strerer og indberetter antallet af tilgængelige valgsteder samt deres beliggenhed.
Med hensyn til forslaget om, at der skal stilles krav om handicapparkeringsplads påvalgstedet samt ad hoc udvidelse ved valg og folkeafstemninger, er baggrunden fornærværende lovforslag netop, at ikke alle kommuner råder over et tilstrækkeligt antalegnede lokaler med handicapvenlige adgangsforhold, som kan anvendes som af-stemningssted, og at det derfor ikke er alle afstemningssteder, der har lige god fysisktilgængelighed. Økonomi- og Indenrigsministeriet har i øvrigt ikke hjemmel i lovgivnin-gen til at pålægge kommunerne en bestemt placering eller indretning af afstemnings-stederne.Som det også er angivet i høringsnotatet, er det foreliggende lovforslag udtryk for, atder på den ene side tages hensyn til de særlige udfordringer, som personer med funk-tionsnedsættelse har i relation til at afgive deres stemme på valgsteder med dårligeadgangsforhold. På den anden side respekteres den enkelte kommunalbestyrelsesbehov for inden for rammerne af valglovgivningen at kunne tilrettelægge valgene,herunder udvælge de afstemningssteder, som efter en samlet vurdering er bedst eg-nede til formålet i relation til bl.a. størrelse og beliggenhed mv.Endelig vil jeg gerne understrege, at det er et kommunalt anliggende at prioritere,hvordan kommunens midler skal anvendes, herunder med hvilken kadence kommu-nens bygninger skal gøres handicaptilgængelige.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2