Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 66
Offentligt
1309593_0001.png
1309593_0002.png
1309593_0003.png
1309593_0004.png
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
6. december 2013

Besvarelse af spørgsmål 1ad L 66 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eks-

portudvalget den 29. november 2013 efter ønske fra Michael Aastrup

Jensen (V)

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre nærmere for indholdet og omfanget af de enkeltebemyndigelsesbestemmelser i lovforslaget, herunder oplyse hvornår denenkelte bemyndigelsesbestemmelse forventes udmøntet og med hvilketindhold.

Svar:

I det følgende forstås der med bemyndigelsesbestemmelser i lovforslagetbestemmelser, som bemyndiger erhvervs- og vækstministeren eller Er-hvervsstyrelsen til at fastsætte regler, typisk i form af bekendtgørelse.Med bemyndigelse forstås således fx ikke beslutninger, tilladelsesvilkår,udnævnelser eller udpegninger, påbud eller indhentning af oplysninger.Formålet med bemyndigelsesbestemmelserne er at give fleksibilitet i ad-ministrationen af domæner, der særligt er tildelt eller på anden vis tilknyt-tet Danmark. På den baggrund kan der løbende tages højde for udviklin-gen på internetområdet, herunder den teknologiske udvikling og den in-ternationale udvikling inden for internetforvaltning, for eksempel sikker-heden i forbindelse med domænenavne.Lovforslaget indeholder i forhold til den gældende lov tre nye bemyndi-gelsesbestemmelser, der bemyndiger erhvervs- og vækstministeren ellerErhvervsstyrelsen til at fastsætte regler.De nye bemyndigelsesbestemmelser vedrører ministerens beslutning omudbud eller forlængelse samt fastsættelsen af regler for administrationenaf internetdomæner inden for en tilladelsesperiode. Dertil kommer enbemyndigelsesbestemmelse om Erhvervsstyrelsens medvirken ved an-søgningsprocesser om nye internetdomæner.Erhvervs- og vækstministeren kan i medfør af forslagets § 4, stk. 1, træffebeslutning om, at Erhvervsstyrelsen gennemfører et udbud over retten tiladministrationen af et eller flere internetdomæner, der særligt tildelesDanmark. I tilfælde af udbud indeholder forslagets § 4, stk. 2, en bemyn-digelse til erhvervs- og vækstministeren ved bekendtgørelse at fastsættenærmere regler om de overordnede rammer for udbuddet over internet-domæner. Disse regler omfatter hvilke internetdomæner, der skal væreomfattet af udbuddet, tilladelsens varighed, evalueringskriterier m.v. Be-myndigelsen forventes udmøntet, hvis ministeren træffer beslutning om
ERHVERVS- OGERHVERVMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
[email protected]www.evm.dk
2/4
afholdelse af udbud. Ministerens beslutning om afholdelse af udbud ellerbeslutning om forlængelse af en eksisterende tilladelse, jf. også § 4, stk.1, forventes truffet første gang inden den 22. juni 2014, et år inden dennuværende tilladelse til at administrere .dk udløber. Efterfølgende forven-tes beslutningen truffet og eventuelle udbudsregler fastsat mindst et årinden udløbet af en given tilladelsesperiode. Dette er en videreførelse afden gældende bestemmelse.Som noget nyt gives erhvervs- og vækstministeren i medfør af forslagets§ 4, stk. 3, bemyndigelse til, at erhvervs- og vækstministeren fastsætternærmere regler om forlængelse, jf. § 4, stk. 1, herunder om varigheden aftilladelsen, hvor mange gange en tilladelse kan forlænges m.v. Bemyndi-gelsen forventes første gang udmøntet, såfremt ministeren træffer beslut-ning om forlængelse af den eksisterende tilladelse. Ministerens beslutningom forlængelse eller afholdelse af udbud, jf. også § 4, stk. 1, forventesførste gang truffet inden den 22. juni 2014.Erhvervsstyrelsen bemyndiges efter forslagets § 5 til at fastsætte nærmereregler for gennemførelse af udbuddet, såfremt erhvervs- og vækstministe-ren i medfør af forslagets § 4, stk. 1, beslutter, at der skal afholdes udbud.Erhvervsstyrelsen kan fastsætte regler om udbudsmaterialet, forudsætnin-ger for deltagelse, erstatning og sanktioner for overtrædelse af regler fast-sat for udbuddet, deltagernes betaling af omkostninger, der er forbundetmed Erhvervsstyrelsens forberedelse og gennemførelse af udbuddet m.v.Bemyndigelsen forventes udmøntet, såfremt ministeren træffer beslutningom udbud. Ministerens beslutning om udbud eller beslutning om forlæn-gelse af en eksisterende tilladelse, jf. også § 4, stk. 1, forventes truffetinden den 22. juni 2014. Dette er en videreførelse af den gældende be-stemmelse.Hvis Erhvervsstyrelsen midlertidigt overtager ansvaret for administratio-nen af et internetdomæne, fx fordi der ikke kan udpeges en vinder af etudbud eller på grund af administrators konkurs, bemyndiges erhvervs- ogvækstministeren i forslagets § 6, stk. 4, til at fastsætte nærmere regler omde gebyrer og den ekstraordinære betaling, som Erhvervsstyrelsen kanopkræve fra registranter og eventuelle registratorer. Ekstraordinære beta-linger kan opkræves, såfremt omkostningerne til Erhvervsstyrelsens ad-ministration ikke bliver dækket af de opkrævede gebyrer. Bemyndigelsenforventes udmøntet i den ekstraordinære situation, hvor Erhvervsstyrelsenmidlertidigt overtager administrationen af et internetdomæne, fx indtil etnyt udbud kan afholdes, og en ny administrator kan overtage administra-tionen. Dette er en videreførelse af den gældende bestemmelse.Som noget nyt gives erhvervs- og vækstministeren i medfør af forslagets§ 8, stk. 1, bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler, der relaterer sigspecifikt til rammerne for administrationen af ét bestemt eller flere inter-netdomæner. Med den foreslåede bemyndigelse foreslås eventuelle mi-nimumskrav for administrationen fastsat i en bekendtgørelse. Der vil bli-
3/4
ve afholdt høring i forbindelse med gennemførelsen af en bekendtgørelse.Efter den gældende lov er disse minimumskrav gjort til vilkår i selve til-ladelsen. Bemyndigelsen tager blandt andet højde for den situation, hvoren eksisterende tilladelse forlænges, og hvor der kan være behov for attilpasse kravene til administrator for at tage højde for den generelle ud-vikling på internetområdet, den teknologiske udvikling og den internatio-nale udvikling inden for internetforvaltning, herunder sikkerheden i for-bindelse med domænenavne. Bemyndigelsen forventes udmøntet førstegang i forbindelse med enten forlængelse eller udbud af den eksisterendetilladelse til at administrere .dk, som udløber den 22. juni 2015. Såfremtder skulle opstå et behov på et tidligere tidspunkt er det dog løbende mu-ligt at fastsætte regler.I forslagets § 28, stk. 5, gives erhvervs- og vækstministeren bemyndigelsetil at fastsætte regler om, at administrators og eventuelle registratorersbeslutninger i henhold til regler fastsat i medfør af forslagets § 8 kan ind-bringes for klagenævnet. Bemyndigelsen er kun relevant i tilfælde af, atder fastsættes regler i medfør af forslagets § 8, stk. 1, som giver admini-stratoren kompetence til at træffe beslutninger, og hvor der er behov forat fastsætte, om administrators beslutninger kan indklages for klagenæv-net. Dette er en videreførelse af den gældende bestemmelse.I forslagets § 34, stk. 7, gives erhvervs- og vækstministeren bemyndigelsetil at fastsætte nærmere regler for forholdene for administrators ophør, jf.§ 34, stk. 1, vedrørende udløb af tilladelser for administratorer i de særli-ge tilfælde, hvor en administrator administrerer flere internetdomæner,der særligt tildeles Danmark. Bemyndigelsen er således kun relevant i dettilfælde, hvor den samme administrator er i besiddelse af to eller fleretilladelser til administration af internetdomæner, der særligt tildelesDanmark. Der er aktuelt alene ét internetdomæne, som særligt er tildeltDanmark, nemlig .dk. Dette er en videreførelse af den gældende bestem-melse.Som noget nyt gives erhvervs- og vækstministeren i medfør af forslagets§ 36, bemyndigelse til at fastsætte regler om Erhvervsstyrelsens medvir-ken til ansøgningsprocesser m.v. i relation til internetdomæner, der påanden vis er tilknyttet Danmark, samt fastsætte regler og vilkår for så-danne internetdomæner. Sådanne interndomæner kunne fx være .fyn eller.aarhus. Baggrunden for bestemmelsen er blandt andet ICANN’s beslut-ning af 20. juni 2011, der gør det muligt at ansøge om tildeling af en ræk-ke nye internetdomæner. Med den foreslåede bemyndigelse vil ministerenblandt andet kunne fastsætte regler om, at Erhvervsstyrelsen eksempelvisvil kunne afgive en ikke-indsigelse vedrørende tildeling af et geografiskinternetdomæne til en ansøger, der vil ansøge ICANN om tildeling af detpågældende internetdomæne, det vil sige en erklæring om, at den danskestat ikke modsætter sig, at en ansøger kan benytte et givet domæne, sompå anden vis er tilknyttet Danmark. Ligeledes er der bemyndigelse til atfastsætte processuelle regler om inddragelse eller høring m.v. af interes-
4/4
senter eller myndigheder forud for fastsættelse af regler for internetdo-mæner, der på anden vis er tilknyttet Danmark. Bemyndigelsen forventesudmøntet i forbindelse med ICANN’s næste ansøgningsrunde vedrørendenye internetdomæner. Det forventes at ske om 3 til 5 år, men det videsendnu ikke præcis, hvornår det kan blive relevant.I forslagets § 38, stk. 3, gives erhvervs- og vækstministeren bemyndigelsetil at fastsætte regler om, at myndighedernes afgørelser truffet i henholdtil forskrifter udstedt i medfør forslagets § 42 ikke kan indbringes foranden administrativ myndighed. Med den foreslåede bemyndigelse vilministeren kunne fastsætte regler om, at henholdsvis Erhvervsstyrelsens,Teleklagenævnets og Klagenævnet for domænenavnes afgørelser om atkommunikationen med disse skal foregå digitalt, ikke kan indbringes foranden administrativ myndighed. Der er ikke aktuelle planer om at ud-mønte bemyndigelsen. Bestemmelsen viderefører uændret regler om ob-ligatorisk digital kommunikation indført ved lov om obligatorisk digitalkommunikationI forslagets § 42, stk. 1 og 2, gives erhvervs- og vækstministeren bemyn-digelse til at fastsætte nærmere regler om digital kommunikation til og framyndigheder skal foregå digitalt. Der er ikke aktuelle planer om at ud-mønte bemyndigelsen, da kommunikationen på området i praksis foregårdigitalt på nuværende tidspunkt. Bestemmelsen viderefører uændret reg-ler om obligatorisk digital kommunikation indført ved lov om obligato-risk digital kommunikationI forslagets §§ 43 og 44, stk. 2, gives erhvervs- og vækstministeren be-myndigelse til at fastsætte regler om underskriftkrav, herunder brug afdigital signatur. Der er ikke aktuelle planer om at udmønte bemyndigel-sen. Bestemmelsen viderefører uændret regler om obligatorisk digitalkommunikation indført ved lov om obligatorisk digital kommunikation