Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
1319164_0001.png
1319164_0002.png
1319164_0003.png
1319164_0004.png
1319164_0005.png
1319164_0006.png
1319164_0007.png
Samrådsspørgsmål A:I forlængelse af artiklen iBørsen ”Post Danmark får endnu en konkurrencesag på nakken” af11. december 2013 bedes ministeren redegøre for, hvordan det sikres,at Post Danmark ikke udnytter sin dominerende stilling på detdanske postmarked til at holde konkurrenter ude af markedet, oghvordan det sikres, at der er vandtætte skotter mellem økonomienved udbringning, under befordringspligten, og den øvrige forretning,som sker i konkurrence med de øvrige aktører i branchen.Svar
Der spørges om, hvordan det sikres, atPost Danmark ikke udnytter sindominerende stilling på det danskepostmarked til at holde konkurrenterude af markedet.Det er et spørgsmål, der peger i retningaf konkurrencelovens forbud imodmisbrug af dominerende stilling.Som jeg har redegjort for i minebesvarelser af mange af deudvalgsspørgsmål, som er stillet iforbindelse med behandlingen af L 64,
Side 2/7
behandles sager om eventuelovertrædelse af konkurrenceloven afkonkurrencemyndighederne og ikke aftransportministeren.Post Danmarks regnskabsreglementindeholder regler for, hvordan PostDanmark skal fordele sine omkostningertil produkter, der er omfattet afbefordringspligten og produkter, derikke er omfattet af befordringspligten.Regnskabsreglementet regulererikkePost Danmarks priser, og hvilkeomkostninger priserne skal dække.Vurdering af disse forhold er en sag forkonkurrencemyndighederne.
Side 3/7
Det står endviderekonkurrencemyndighederne frit for atberegne omkostningerne på en andenmåde end beskrevet iregnskabsreglementet i forbindelse medklagesager imod Post Danmark.Regnskabsreglementet fortrænger ikkekonkurrencelovgivningen.Den bedste måde at sikre, at PostDanmark ikke udnytter sin dominerendestilling på det danske postmarked til atholde konkurrenter ude af markedet, erefter min mening at fortsætte med atlade Post Danmark være underlagtkonkurrencelovgivningen og at ladekonkurrencemyndighederne behandleeventuelle sager med påstand omovertrædelse af konkurrenceloven.
Side 4/7
Spørgsmålets anden del går på at sikrevandtætte skotter mellem økonomienved udbringning underbefordringspligten, og den øvrigeforretning, som sker i konkurrence medde øvrige aktører i branchen.Regnskabsreglementet, som erudarbejdet i henhold til postdirektivetskrav, pålægger som tidligere nævnt PostDanmark at fordele sine omkostningermellem det befordringspligtige områdeog området udenfor befordringspligten.Post Danmark skal endvidereoffentliggøre opdelingen på et aggregeretniveau.En revisor skal bekræfte, at dette er sket.
Side 5/7
Særligt for Post Danmark er ogsåforpligtelsen til - efter anmodning - atstille enhver oplysning om systemer ogdata fortroligt til rådighed forTrafikstyrelsen, Konkurrence- ogForbrugerstyrelsen og Europa-Kommissionen. Dette giverkonkurrencemyndighederne mulighedfor at efterprøve priserne.Jeg vil afslutningsvis nævne, jeg erbekendt med, at en af Post Danmarkskonkurrenter, FK Distribution, endnu engang har indsendt en klage tilKonkurrence- og Forbrugerstyrelsenover Post Danmark.Det er efter min mening den rigtigemåde at køre sagen på, idet der jo er tale
Side 6/7
om en klage om påstået overtrædelse afkonkurrencelovgivningen.Jeg har i øvrigt fået det indtryk, at FKDistribution gennem adskilligehenvendelser til pressen og tilforligspartierne, forsøger at gøre dette tilen postpolitisk sag.Det er det efter min bedsteoverbevisning ikke – dette er en sag forkonkurrencemyndighederne.--
Side 7/7