Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. januar 20142013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål 56 vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven. (Ændringer ivilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anven-delsesområde, post til døren m.v.), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF)Spørgsmål nr. 56:
Ved sammenhold af Regnskabsreglementet fra 2011 for Post Danmark A/S medRegnskabsreglementet for DSB (af 17. januar 2013) kan det ses, at der for DSB iregnskabsreglementet stilles krav om, at DSB’s salg af ydelser til eksterne par-ter ”skal ske til en pris, der mindst dækker de fulde omkostninger og en rimeligfortjeneste”, hvorimod regnskabsreglementet for Post Danmark A/S bl.a. inde-holder bestemmelsen om i § 4, stk. 3 litra c bestemmelse om, at ved fastlæggel-se af omkostningsfordeling skal omkostninger, som det er nødvendigt at afhol-de som følge af befordringspligten, henføres til den enkelte befordringspligtigetjeneste henholdsvis en gruppe af befordringspligtige tjenester. Bestemmelsenbetyder, at Post Danmark A/S kan henføre f.eks. langt de fleste omkostningertil omdelingen til de befordringspligtige ydelser, uanset at omdelingen reeltomfatter og i stort omfang belastes af f.eks. adresseløse forsendelser (brevenebærer al tid og alle omkostninger f.eks. til at gå/cykle den rute, som postbudetskal omdele på og f.eks. adresseløse forsendelser bærer ingen del af lønom-kostningerne til rutetid). Kan ministeren oplyse af hvilke grunde der er givetPost Danmark A/S, men ikke DSB, adgang til skævallokering af omkostninger-ne og af hvilke grunde DSB´s prissætning, men ikke Post Danmark A/S pris-sætning, er blevet fastlagt i regnskabsreglementerne for de to virksomheder?Svar:
Regnskabsreglementet for Post Danmark A/S er udarbejdet på baggrund afpostdirektivet og den særlige konkurrenceretlige praksis i EU for befordrings-pligtige postvirksomheder.Der er endvidere den afgørende forskel imellem de to virksomheder, at DSBgennem den forhandlede kontrakt modtager betaling fra staten, og at DSB’spriser generelt er underlagt regulering.Post Danmark er fuldt ud konkurrenceudsat og modtager ingen betaling frastaten. Vedrørende Post Danmark A/S’ priser, er det alene taksterne for inden-landske frimærkefrankerede B-breve op til 50 gram, der sendes som enkeltfor-sendelse, som godkendes af transportministeren v/Trafikstyrelsen.
Regnskabsreglementet for Post Danmark A/S kan derfor ikke ligestilles medregnskabsreglementet for DSB.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr