Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
1319122_0001.png
1319122_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. januar 20142013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål 54 vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven. (Ændringer ivilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anven-delsesområde, post til døren m.v.), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF)

Spørgsmål nr. 54:

Idet Regnskabsreglementet bl.a. henviser til at være udstedt i medfør af postlo-vens § 18, stk. 7, kan ministeren da oplyse, om eventuelle opkrævninger til ud-ligningsordningen over for andre postvirksomheder vil finde sted ud fra opgø-relser af omkostninger baseret på bestemmelserne i Regnskabsreglementet fra2011 og dermed bl.a. bestemmelsen om skævallokering i Regnskabsreglementet§ 4, stk. 3 litra c? I bekræftende fald bedes ministeren oplyse, om Post Dan-mark A/S i konkurrencen med en ikke-befordringspligtig anden postvirksom-hed kan opnå den dobbelte fordel, såvel at der fra konkurrenten skal opkrævesbidrag efter udligningsordningen (hvilket vil svække konkurrenten i konkur-rencen med Post Danmark A/S om befordringspligtige områder), som at kon-kurrenten for ikke-befordringspligtige ydelser skal kunne matche Post Dan-mark A/S prissætning baseret på at sådanne ikke-befordringspligtige ydelserikke belastes af omkostninger, der efter Regnskabsreglementets § 4, stk. 3, litrac er allokeret til de befordringspligtige ydelser (hvilket vil svække selv en lige såeffektiv konkurrent i konkurrencen med Post Danmark A/S vedrørende ikke-befordringspligtige ydelser)?

Svar:

Vedrørende eventuelle opkrævninger til udligningsordningen kan jeg oplyse, atberegningen heraf i størst muligt omfang skal baseres på det regulatoriskeregnskab, jævnfør kravet i Postdirektivet (2008/6/EF, artikel 14, stk. 2) om, at”Denne regnskabsmæssige adskillelse anvendes, når medlemsstaterne beregnernettoomkostningerne ved at opfylde befordringspligten.” og postlovens § 18,stk. 7.Vedrørende spørgsmålet om ”en dobbelt fordel” kan jeg oplyse at postvirksom-heder, der tilbyder og udfører en hovedtjeneste på lignende vilkår som denbefordringspligtige postvirksomhed, fritages for bidrag for så vidt angår denpågældende hovedtjeneste, jf. bekendtgørelse nr. 725 af 24. juni 2011 om enudligningsordning til finansiering af befordringspligten. Der er dog mig be-kendt ingen postvirksomheder i Danmark, der p.t. udfører tjenester på sammevilkår som Post Danmark.
I spørgsmålet tages der i øvrigt ikke hensyn til, at 1) konkurrerende postvirk-somheder ikke er underlagt befordringspligt, og de omkostninger denne inde-bærer, og 2) at den befordringspligtige postvirksomhed i alle tilfælde skal bæresin forholdsmæssige andel af nettoomkostningerne ved befordringspligten.Jeg mener derfor ikke, at det er retvisende at tale om en ”dobbelt fordel”.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr