Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
1319133_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
6. januar 20142013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 13. december 2013 stillet mig følgende spørgs-mål 51 vedrørende L 64 - Forslag til lov om ændring af postloven. (Ændringer ivilkår for varetagelsen af befordringspligten og præciseringer af lovens anven-delsesområde, post til døren m.v.), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mike Legarth (KF)

Spørgsmål nr. 51:

I Regnskabsreglementet fra 2011 indgår der (i § 4, stk. 3 litra c) bestemmelseom, at ”ved fastlæggelse af omkostningsfordeling, skal omkostninger, som deter nødvendigt at afholde som følge af befordringspligten, henføres til den en-kelte befordringspligtige tjeneste henholdsvis en gruppe af befordringspligtigetjenester. Bestemmelsen betyder, at Post Danmark A/S kan henføre f.eks. langtde fleste omkostninger til omdelingen til de befordringspligtige ydelser, uansetat omdelingen reelt omfatter og i stort omfang belastes af f.eks. adresseløseforsendelser (brevene bærer al tid og alle omkostninger f.eks. til at gå/cykle denrute, som postbudet skal omdele på og f.eks. adresseløse forsendelser bæreringen del af lønomkostningerne til rutetid). Postdirektivets artikel 14 indehol-der ikke en tilsvarende bestemmelse. Kan ministeren oplyse, om det ikke harværet meningen med ”Individuel tilladelse til Post Danmark A/S” punkt 10 oghenvisningen heri til, at Post Danmark skal overholde postdirektivets artikel 14og 15, og at et regnskabsreglement skal afspejle fordelingsprincipperne fastlagti postdirektivet?

Svar:

Jeg kan bekræfte, at Post Danmark A/S skal overholde postdirektivets artikel14, som det også fremgår af den individuelle tilladelse til virksomheden, pkt.10, samt at regnskabsreglementet skal afspejle fordelingsprincipperne fastlagt ipostdirektivet.Jeg henviser desuden til min besvarelse af spørgsmål 50 vedrørende L 64.
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr