Transportudvalget 2013-14
L 64
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
11. december 20132013-4611
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 27. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål vedrørende L 64 – Forslag til ændring af postloven) Ændringer i vilkår forvaretagelse af befordringspligten og præcisering af lovens anvendelsesområde,post til døren m.v.),.som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr.3:
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 26. november 2013 fra DanskeHandikaporganisationer, jf. L 64 - bilag 2.Svar:
Postlovens § 9 giver borgere, som er ude af stand til selv at hente post i brev-kassen eller brevkasseanlægget, mulighed for - efter afgørelse af bopælskom-munen - at få bevilget post bragt direkte til boligen.Kommunens afgørelse af spørgsmålet om, hvorvidt borgeren, der har søgtkommunen om ”post til døren”, må anses for at være ude af stand til selv athente post i for eksempel et brevkasseanlæg i stueetagen, må nødvendigvis tageudgangspunkt i de vilkår og øvrige konkrete forhold, herunder adgangsforhold,som hersker på ansøgerens faste bopæl, dvs. på folkeregisteradressen. Tilsva-rende vilkår og forhold behøver ikke at være gældende andre steder, hvor bor-geren opholder sig midlertidigt, herunder heller ikke på vedkommendes fri-tidshusadresse.Ifølge Post Danmark A/S, som administrerer ordningen om ”post til døren”, erder i øvrigt næppe tale om noget væsentligt antal personer med en bevilling af”post til døren” på den faste bopæl, som reelt har et tilsvarende behov underkortvarige ophold på andre adresser, herunder koloni- eller fritidshuse.Danske Handicaporganisationer udtrykker desuden bekymring med hensyn tiltilgængeligheden for personer med handicap til postshops og pakkebokse. Iføl-ge Post Danmark A/S ligger postshops for langt størstepartens vedkommende istørre supermarkeder, hvor der i forvejen er handicapparkering og handicap-adgang i stueplan. I de få tilfælde - f.eks. i mindre øsamfund eller i frededebygninger - hvor dette ikke har været muligt, er der aftalt ringe- eller tilkalde-ordninger, så personalet kan hjælpe den pågældende kunde med handicap.Post Danmark oplyser videre, at for indendørs pakkebokse - ligeledes placeret istørre supermarkeder - kan personer med handicap få hjælp af personalet, somer instrueret heri.Med venlig hilsenPia Olsen Dyhr