Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
1296722_0001.png
1296722_0002.png
1296722_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047931989
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediterings-ordning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslags-kompetence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige opholdm.v.) (L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspoli-tik har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra medlem af Folketinget Martin Henriksen (DF).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for uden-

landske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence

til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L

6):

”Vil ministeren uddybe, hvilke konkrete ændringer der vil væ-re for ikke-EU borgere i forbindelse med gennemførelsen af denye regler i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)nr. 610/2013. jf. lovforslagets bemærkninger pkt. 6.2 og frem?Spørgsmålet skal bl.a. ses i forlængelse af, at der på side 18 ilovforslagets bemærkninger står, at..."Reglerne indebærer der-imod en væsentlig materiel ændring i forhold til beregningenaf ophold..."?”

Svar:

Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 610/2013 om ændringaf bl.a. Schengengrænsekodeksen indeholder nye regler om beregning afkortvarige ophold for udlændinge på visumophold, udlændinge påvisumfri ophold og udlændinge, der har opholdstilladelse eller langtidsvi-sum i et andet Schengenland.Efter de hidtidige regler i Schengenkonventionens artikel 20-21 samtvisumkodeksens artikel 2, stk. 2, kan de nævnte udlændinge opholde sig påmedlemsstaternes område i højst tre måneder (90 dage) pr. halvår regnetfra datoen for den første indrejse. Det betyder, at datoen for en udlændingsførste indrejse fungerer som udgangspunkt for beregningen af de efterføl-gende halvårsperioder, inden for hvilke udlændingen kan opholde sig iSchengenområdet i op til tre måneder (90 dage).Efter de nye regler vil udlændinge på kortvarige ophold kunne opholde sigpå medlemsstaternes område i højst 90 dage pr. 180 dage, hvorvedperioden på 180 dage forud for hver opholdsdag tages i betragtning. Detbetyder, at beregningen ikke længere skal foretages med udgangspunkt iudlændingens første indrejse og de derpå følgende halvårsperioder, menalene på grundlag af antallet af opholdsdage inden for de seneste 180 dage.Reglerne indebærer således, at udlændingen på et hvilket som helst tids-punkt bagudrettet højst må have haft 90 dages ophold i Schengenområdetinden for de seneste 180 dage.
2
Den nye beregningsmetode indebærer ingen ændringer i øvrigt i, hvorlænge en udlænding kan opholde sig i Schengenområdet på et kortvarigtophold.For udlændinge, der rejser regelmæssigt i Schengenområdet, kan ændrin-gen imidlertid være af væsentlig betydning, idet den nye beregningsmeto-de i visse tilfælde vil indebære, at der først kan foretages ny indrejse på etsenere tidspunkt end efter de tidligere regler. Tidsmæssigt vil der ikke væ-re tale om store forskelle, men det er vigtigt at være opmærksomme påændringen, idet en for tidlig indrejse principielt vil indebære, at udlændin-gen har ulovligt ophold, hvilket i yderste konsekvens kan føre til udvisningmed indrejseforbud.
3