Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
L 6
Offentligt
1296751_0001.png
1296751_0002.png
1296751_0003.png
Udlændingeafdelingen
FolketingetUdvalget for Udlændinge- og IntegrationspolitikChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
5. november 2013Asyl- og VisumkontoretPernille Bjørnholk2013-0037-0047930557
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lovom ændring af udlændingeloven (Revision af visumregler, akkrediterings-ordning for udenlandske virksomheder, justering af karensregler, afslags-kompetence til danske repræsentationer, beregning af kortvarige opholdm.v.) (L 6), som Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspoli-tik har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra medlem af Folketinget Johanne Schmidt-Nielsen (EL).
Morten Bødskov/Rasmus Kieffer-Kristensen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om ændring af udlændin-

geloven (Revision af visumregler, akkrediteringsordning for uden-

landske virksomheder, justering af karensregler, afslagskompetence

til danske repræsentationer, beregning af kortvarige ophold m.v.) (L

6):

”Kan ministeren bekræfte, at den finske ambassade i Tunis an-vender en visumpraksis over for tunesere, der søger dansk vi-sum, som svarer til den danske visumpraksis i forhold til soma-liere, og at der i en række tilfælde er udstedt visum på en danskambassade i regionen, efter at der tidligere er givet afslag pådansk visum på den finske ambassade i Tunis som omtalt i hø-ringssvar fra foreningen Ægteskab Uden Grænser af 23. sep-tember 2013?”

Svar:

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Udenrigsministeriet, der har oplyst følgende:”Udgangspunktet for brugen af repræsentationsaftaler med an-dre Schengenlande er, at det skal være muligt at søge visum tilDanmark så mange steder rundt om i verden som muligt – ogsåder hvor Danmark ikke selv er til stede med en ambassade.En repræsentationsaftale er baseret på den inden for Schengen-samarbejdet gældende visumkodeks, håndbog og det repræsen-terende lands egne nationale procedurer. Aftalerne indgås afUdenrigsministeriet efter godkendelse fra Justitsministeriet.Det ligger i godkendelsen, om den repræsenterende ambassadebåde vil kunne imødekomme visumansøgninger og give afslagherpå.Det er et grundvilkår i repræsentationsaftalerne, at ansøgningerafgøres af det land, der repræsenterer Danmark. Det repræsen-terende lands ambassade er alene ansvarlig over for sine egneoverordnede myndigheder. De danske myndigheder har såle-des ikke instruktionsbeføjelser i så henseende og kan princi-pielt ikke blande sig i andre landes visumadministration, an-vendelse af ressourcer eller de beslutninger, de måtte træffe.Andre landes repræsentationer kan således anvende en visum-praksis, der adskiller sig fra den danske.En repræsentationsaftale skal ses som et tilbud til ansøgere i delande, hvor Danmark ikke selv er til stede, men det forhindrerpå ingen måde ansøgerne i at henvende sig til en dansk vise-ringsberettiget repræsentation. Det bemærkes, at et afslag fra et2
andet Schengenland ikke automatisk betyder, at der også vilblive givet et afslag fra dansk side.”Justitsministeriet kan henholde sig til Udenrigsministeriets høringssvar.
3