Transportudvalget 2013-14
L 58
Offentligt
1311325_0001.png
1311325_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
10. december 20132013-4755
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 3. december 2013 stillet mig følgendespørgsmål vedrørende L 58 – Forslag til lov om ændring af lov om godskørselog lov om buskørsel (Ændring af bødesatser), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål 2:

Ministeren bedes kommentere henvendelse af 28. november 2013 fra ITD(Brancheorganisation for den danske vejgodstransport), jf. L 58 - bilag 4.

Svar:

ITD opfordrer til at sikre proportionalitet ved at reducere bødestigningerne ogindføre sanktionsniveauer med henholdsvis advarselssanktion og bødesanktionpå 1.000 kr. svarende til bøden for glemt kørekort.Det er fastsat i den såkaldte Vejtransportpakke - de tre forordninger fra 2009,der vedrørte adgangen til bus- og godsvognmandserhvervet, adgang tilmarkedet for international godskørsel og adgang til markedet for internationalbuskørsel - at medlemsstaterne skal fastsætte bestemmelser om sanktioner forovertrædelse af forordningerne. Sanktionerne skal være effektive, stå i etrimeligt forhold til overtrædelsernes grovhed og have afskrækkende virkning.Baggrunden for lovforslaget er Cabotageudvalgets rapport fra maj 2013, hvor etkonkret forslag til bødesatser på cabotageområdet er beskrevet.Med lovforslaget anbefales et bødeniveau på 5.000 kr. for mindre alvorligeovertrædelser, på 15.000 kr. for alvorlige overtrædelser og på 35.000 kr. formeget alvorlige overtrædelser. De nuværende bødesatser for overtrædelser afgodsloven ligger på mellem 1.000 og 25.000 kr. alt afhængig af overtrædelsenskarakter.Der ønskes med forslaget indført mere proportionalitet i bødeniveauet. Detanbefales derfor at indføre lavere bødesatser på 5.000 kr. på cabotageområdet ide tilfælde, hvor der er tale om mindre alvorlige overtrædelser, f.eks. hvis der idokumentationen for cabotagekørsel mangler oplysning om navn, adresse ellerunderskrift på afsender. Den nuværende bødesats på 10.000 kr. vurderes netopikke altid at være proportional i forhold til overtrædelsens karakter.
Side 2/2
Som jeg lovede i forbindelse med 1. behandlingen af lovforslaget, overvejer jegfor øjeblikket muligheden af at indføre en lavere bødesats for bagatelagtigeovertrædelser.I mine overvejelser indgår bl.a., at der ved en sådan ændring ikke må ske enforskelsbehandling af danske og udenlandske transportvirksomheder, der vilstride mod EU’s principper herom.Jeg finder ikke, at der er behov for en advarselssanktion i de to love, da politietaltid har mulighed for at undlade at give en bøde, hvis der er konstateret enbagatelagtig overtrædelse af reglerne, men blot give en advarsel.
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr