Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
2. december 2013FærdselskontoretMarie Louise Als2013-0037-0057980690
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven og lov om offentlige veje. (L 54), (Forhøjelse afafgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 22. november 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven og lov om offentlige veje. (L 54), (Forhøjelse af afgiften for parke-
ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-
skyttelse på parkeringsområdet). fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for beslutningen om, at der højestkan pålægges tre afgifter for samme overtrædelse, samt hvor-for man anser maksimalt tre afgifter for passende, og hverkenfærre eller flere.”
Svar:
1.
Det fremgår af pkt. 3.1.2 i Rapport om bedre forbrugerbeskyttelse påparkeringsområdet (der er oversendt til Folketingets Retsudvalg den 27.juni 2013, jf. bilag 342), at arbejdsgruppens flertal, bortset fra Forbruger-rådet, finder, at antallet af afgifter for samme parkering (og dermed densamlede afgifts størrelse) af præventive grunde bør være af en vis størrelse.Arbejdsgruppens flertal anfører, at dette forekommer rimeligt i forhold tilde forbrugere af den almindelige adgang til parkering, som overholderparkeringsreglerne, og som eventuelt ser en ulovlig parkeret bil hensatsamme sted i længere tid og i øvrigt er afskåret fra selv at bruge den parke-ringsplads, der optages uretmæssigt. I den forbindelse bemærker arbejds-gruppens flertal tillige, at niveauet for den samlede afgifts størrelse ikkealene bør vurderes i forhold til størrelsen af sanktionen for færdselsforseel-ser, men også i forhold til, at der i de tilfælde, hvor overtrædelsen sker be-vidst, vil være tale om, at den, der parkerer (parkanten), i et forsøg på atskaffe sig uberettiget vinding uretmæssigt tilegner sig en ydelse (adgang tilparkering).Arbejdsgruppen er på den anden side opmærksom på, at der kan forekom-me situationer, hvor en parkering gennem længere tid ikke er foretagetmed henblik på omgåelse af en betalingspligt, men f.eks. er foretaget ufor-varende på et sted med betalingspligt eller i strid med reglerne på et steduden betalingspligt. Flere afgifter for samme parkering kan således umid-delbart forekomme byrdefuld for den parkant, som tror, at parkeringen erlovlig, og som f.eks. kan være bortrejst i længere tid. I langt de fleste situa-tioner vil der imidlertid efter arbejdsgruppens opfattelse være tale om, atparkanten får kendskab til parkeringsafgiften inden for kortere tid, entenfordi bilen skal bruges, eller fordi der det pågældende sted gælder reglerom tidsbegrænsning eller betaling. Det forekommer desuden at være van-
2
skeligt at afgrænse de afgiftsudløsende parkeringer, som reelt er foretaget iet forsøg på omgåelse af en betalingspligt.Arbejdsgruppen finder imidlertid, at reglerne bør udformes således, at derer en øvre grænse for, hvor mange parkeringsafgifter der kan pålægges forsamme parkering, som sikrer, at de samlede afgifter i en sådan situation ialmindelighed ikke for den enkelte opfattes uforholdsmæssige men som enefter omstændighederne rimelig pris for at have overset, misforstået eller iøvrigt ikke have overholdt de gældende regler om parkering.Arbejdsgruppen, bortset fra Forbrugerrådet, anerkender ud fra en samletvurdering, at der – herunder navnlig af hensyn til de forbrugere, der ønskerat udnytte muligheden for at parkere deres køretøjer efter reglerne – er etbehov for at kunne pålægge flere afgifter for samme parkeringsforseelse,hvilket ikke er muligt i dag. Der må i den forbindelse sikres parkanterne envis tid til at flytte en bil, der holder i strid med en parkeringsregel, og somder allerede er givet en afgift for, men således at afgiftens størrelse stiger itakt med den tid, køretøjet står ulovligt parkeret. Samtidig bør der af hen-syn til dem, som – uden at være i ond tro har hensat deres bil ulovligt ilængere tid – være en øvre grænser for, hvor mange afgifter, der bør kunnepålægges, uden at spørgsmålet skal overgå til en politimæssig vurdering af,om køretøjet skal fjernes.På denne baggrund anbefaler arbejdsgruppens flertal, at der indføres en nybestemmelse i færdselsloven, som sikrer, at der kan pålægges mere end énafgift for samme overtrædelse af parkeringsreglerne, at der højst kan på-lægges én parkeringsafgift pr. påbegyndt døgn (kalenderdøgn), at en nyafgift tidligst kan pålægges 24 timer efter den forrige afgift, at der skalgælde et maksimum for, hvor mange afgifter for samme overtrædelse afparkeringsreglerne der kan pålægges, og at dette maksimum bør være påtre eller fire afgifter. Arbejdsgruppen anfører, at med en sådan regel viludgiften ved en langtidsparkering i strid med reglerne, f.eks. ved en bane-gård eller en lufthavn, overstige prisen ved at tage en taxa til f.eks. bane-gården eller lufthaven og retur i en ikke ubetydelig afstand fra det pågæl-dende sted.2.
Som anført i pkt. 9.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger, kan Ju-stitsministeriet tilslutte sig arbejdsgruppens flertals overvejelser. Efter ensamlet vurdering finder Justitsministeriet, at der bør kunne pålægges treafgifter for samme forseelse.Justitsministeriet har herved på den ene side lagt vægt på hensynet til, at desamlede afgifters størrelse for den, der som følge af almindelig uopmærk-3
somhed kommer til at parkere sin bil ulovligt i længere tid, ikke skal væreuforholdsmæssig høj.På den anden side har Justitsministeriet lagt vægt på, at de samlede afgif-ter, der skal kunne pålægges, skal have en vis størrelse for at have en præ-ventiv virkning over for den, der skødesløst parkerer i strid med reglerneeller bevidst parkerer ulovligt i længere tid f.eks. i nærheden af lufthavne,banegårde mv.
4