Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
1307260_0001.png
1307260_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:2. december 2013Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2013-0037-0057Dok.:980652
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov omændring af færdselsloven og lov om offentlige veje. (L 54), (Forhøjelse afafgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 22. november 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven og lov om offentlige veje. (L 54), (Forhøjelse af afgiften for parke-

ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-

skyttelse på parkeringsområdet). fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes oplyse baggrunden for, at man har valgttimetallet 18 for at anse et køretøj for parkeret, når et køretøjhensættes fordi det på grund af ulykke eller teknisk fejl ikkekan fortsætte kørslen?”

Svar:

Som anført i pkt. 7.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger anbefalerflertallet i Arbejdsgruppen om bedre forbrugerbeskyttelse på parkerings-området (alle medlemmer på nær Forbrugerrådet), at et havareret køretøjskal anses for parkeret 18 timer efter, at det er hensat. Arbejdsgruppensmindretal (Forbrugerrådet) finder dog, at et havareret køretøj først skal an-ses for parkeret 24 timer efter, at det er hensat, idet en sådan regel vil værelettere for forbrugeren at huske og forstå. Om baggrunden for arbejdsgrup-pens overvejelser henvises til pkt. 2.4.2.2.3 i arbejdsgruppens rapport (derer oversendt til Folketingets Retsudvalg den 27. juni 2013, jf. bilag 342).Justitsministeriet kan tilslutte sig arbejdsgruppens flertals overvejelser, jf.også pkt. 7.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Justitsministerieter således enig med arbejdsgruppens flertal i, at det i praksis vil være rime-ligt, at føreren har 18 timer fra, at et køretøj er havareret, til at sikre, at kø-retøjet ikke pålægges afgift. Et sådant tidsrum er således efter Justitsmini-steriets opfattelse tilstrækkeligt til, at der f.eks. kan tilkaldes hjælp til repa-ration eller bortbugsering af det havarerede køretøj.
2