Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:9. januar 2014Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2013-0037-0057Dok.:1025343
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om offentlige veje (L 54), (Forhøjelseaf afgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 7. januar 2014. Spørgsmålet er stillet ef-ter ønske fra Henning Hyllested (EL)
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-
ven og lov om offentlige veje (L 54) (Forhøjelse af afgiften for parke-
ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-
skyttelse på parkeringsområdet) fra Folketingets Retsudvalg:
”I forlængelse af svar på spørgsmål 21 og 27 bedes ministerenoplyse, om en lokal bekendtgørelse, der udsteder forbud modparkering for autocampere på offentlige P-pladser/P-områder,hvor parkering ikke foretages med campering for øje, ikke er ioverensstemmelse med loven og derfor ikke gyldig.”
Svar:
Som anført i besvarelsen af spørgsmål nr. 21 vedrørende lovforslaget in-debærer den foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 92 c, stk. 4, 2. pkt.,at der fortsat ved lokal bekendtgørelse vil kunne offentliggøres regler omparkering og standsning fastsat efter færdselslovens § 92 (der ikke foreslåsændret), som ikke er begrænset til en bestemt vejstrækning, og som regule-rer parkering og standsning med påhængskøretøjer, køretøjer med tilladttotalvægt over 3.500 kg eller særligt indrettede køretøjer, eller som aleneudvider det område, hvor der lovligt kan parkeres eller standses.Et køretøj, herunder en autocamper, med en tilladt totalvægt på højst 3.500kg vil ikke være at anse som et tungt køretøj efter den foreslåede bestem-melse, jf. hermed ordene ”over 3.500 kg”. Sådanne køretøjer på højst3.500 kg vil endvidere normalt ikke være at anse som ”særligt indrettedekøretøjer”, men vil dog efter omstændighederne kunne være det.Som nærmere beskrevet i besvarelsen af spørgsmål nr. 27 vedrørende lov-forslaget er formålet med undtagelsen for så vidt angår særligt indrettedekøretøjer at hindre, at parkeringspladser for almindelige trafikanter optagesf.eks. af køretøjer – herunder almindelige personbiler og autocampere –som er placeret det pågældende sted af andre grunde end på grund af etbehov for at parkere, f.eks. (som følge af den måde køretøjet er indrettetpå) for at gøre reklame for et produkt, en virksomhed eller lignende.Kommunerne vil således ikke med den foreslåede bestemmelse i færdsels-lovens § 92 c, stk. 4, 2. pkt., ved lokalt udstedte parkeringsbekendtgørelserkunne fastsætte særlige regler om standsning og parkering med autocam-pere med en tilladt totalvægt på højst 3.500 kg, som afviger fra reglernefor øvrige personbiler.2