Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
1318691_0001.png
1318691_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:20. december 2013Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2013-0037-0057Dok.:1001699
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om offentlige veje (L 54), (Forhøjelseaf afgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 10. december 2013. Spørgsmålet er stil-let efter ønske fra Tom Behnke (KF).
Karen Hækkerup/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 23 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven og lov om offentlige veje (L 54) (Forhøjelse af afgiften for parke-

ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-

skyttelse på parkeringsområdet) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes svare på spørgsmål 12, idet der i det fore-liggende svar kun henvises til svar på spørgsmål 11, men sva-ret på spørgsmål 11 forholder sig ikke til det, der spørges om ispørgsmål 12.”

Svar:

Med spørgsmål nr. 12 vedrørende lovforslaget er der rejst spørgsmål om,hvorvidt yderrabatten er uden for yderste færdselsareal eller ej, hvis yder-rabat tjener til adskillelse mellem færdselsarealerne.Justitsministeriet skal – som anført i pkt. 1 i besvarelsen af spørgsmål nr.11 vedrørende lovforslaget – bemærke, er det er almindeligt antaget, at detafgørende for, om et areal er omfattet af afgrænsningen af færdselslovensanvendelsesområde, jf. § 1 er, om arealet benyttes til almindelig færdsel afen eller flere færdselsarter. Der må således lægges vægt på de faktiske for-hold, og der må kræves en mere almindelig benyttelse, men det er tilstræk-keligt, at et enkelt af færdselselementerne – f.eks. fodgængere, cyklister el-ler bilister – benytter arealet.Som anført i pkt. 3 i besvarelsen af spørgsmål nr. 11 vedrørende lovforsla-get fremgår det af pkt. 4 i den kommenterede høringsoversigt vedrørendelovforslaget, at det efter høringen er blevet præciseret i bemærkningerne tillovforslagets § 1, nr. 2 (forslaget til færdselslovens § 28, stk. 3, 1. pkt.), atder i denne sammenhæng ved ”yderrabat” forstås et færdselsfrit areal ifærdselsvejsoverfladen uden for yderste færdselsareal, som tjener til ad-skillelsemellem eller begrænsningaf færdselsarealerne.Som ligeledes anført under pkt. 3 i besvarelsen af spørgsmål nr. 11 vedrø-rende lovforslaget sigtes der med udtrykket ”uden for yderste færdselsare-al” til, at arealet ligger uden for det areal, som er beregnet til færdsel medmotordrevet køretøj. Der vil således uden for dette areal kunne forekommefærdsel af andre af færdselselementerne – f.eks. fodgængere.Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 21 ved-rørende lovforslaget.2