Retsudvalget 2013-14
L 54
Offentligt
1308842_0001.png
1308842_0002.png
1308842_0003.png
1308842_0004.png
1308842_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:4. december 2013Kontor: FærdselskontoretSagsbeh: Marie Louise SkibstedAlsSagsnr.: 2013-0037-0057Dok.:991623
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven og lov om offentlige veje. (L 54), (Forhøjelseaf afgiften for parkering til gene for personer med handicap m.v. og bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet), som Folketingets Retsudvalghar stillet til justitsministeren den 3. december 2013.
Morten Bødskov/Christian Hesthaven
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 18 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselslo-

ven og lov om offentlige veje (L 54) (Forhøjelse af afgiften for parke-

ring til gene for personer med handicap m.v. og bedre forbrugerbe-

skyttelse på parkeringsområdet) fra Folketingets Retsudvalg:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. december2013 fra Auto-CamperRådet, jf. L 54 - bilag 4.”

Svar:

1.

AutoCamperRådet er i det brev af 2. december 2013, som er nævnt ispørgsmålet, fremkommet med bemærkninger vedrørende lovforslaget.

2.

AutoCamperRådet har anført, at det, bortset fra køretøjer, der anvendesaf personer med handicap, ikke skal være muligt i lokale parkeringsbe-kendtgørelser at fastsætte regler for parkering af personbiler uanset vægt.Det er ikke naturligt, at man som fører af en autocamper over 3.500 kg. ihøjere grad end førere af andre køretøjer skal gøre sig bekendt med lokaleregler. Det er en urimelig byrde indehavere af autocampere over 3.500 kg.at skulle have overblik over skiftende lokale parkeringsregler i alle kom-muner.Justitsministeriet skal hertil bemærke, at Justitsministeriet, ligesom ar-bejdsgruppen, jf. pkt. 2.4.2.2 i Rapport om bedre forbrugerbeskyttelse påparkeringsområdet (der er oversendt til Folketingets Retsudvalg den 27.juni 2013, jf. bilag 342) finder, at retssikkerhedsmæssige grunde taler for,at der så vidt muligt etableres ens regler om standsning og parkering overhele landet, der som udgangspunkt kun kan fraviges lokalt ved skiltning el-ler afmærkning.KL har dog peget på, at de lokale behov i forhold til, hvad der skal gældefor parkering for visse typer af særlige køretøjer, er meget forskellige, ogat der derfor er et reelt behov for i et vist omfang fortsat at kunne fastsættesærlige regler om standsning og parkering ved lokal bekendtgørelse, jf.rapportens pkt. 2.4.2.2.Arbejdsgruppen finder på den baggrund, at kommunernes adgang til efterfærdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, jf. § 92 c, stk. 4, med samtykke fra poli-tiet ved lokal bekendtgørelse at træffe færdselsmæssige bestemmelser omparkering og standsning, som ikke er begrænset til en bestemt vejstræk-2
ning, og som indvirker på vejens udnyttelse eller indretning, i et vist om-fang skal bevares. Det bør således efter arbejdsgruppens opfattelse – påbaggrund af det, KL har oplyst – være muligt ved lokale bekendtgørelserat fastsætte særlige regler om standsning og parkering for bl.a. tunge køre-tøjer (herunder autocampere) og påhængskøretøjer (campingvogne mv.).Arbejdsgruppen har i rapportens pkt. 2.4.2.2 anbefalet, at den enkeltekommune skal være forpligtet til at offentliggøre sin lokale parkeringsbe-kendtgørelse udstedt med afsæt færdselslovens § 92, stk. 5, på et sted påkommunens hjemmeside, hvor den er let at finde, dels på en hjemmeside,som drives af justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger hertil. Ef-ter arbejdsgruppens opfattelse er det naturligt, at man som fører af sådanne”særlige” køretøjer skal gøre sig bekendt med de lokale regler, som gælderherfor, således at lokale regler af denne karakter ikke vil indebærer, at for-brugere med rette vil kunne anføre, at parkeringsafgifter er pålagt medurette.Justitsministeriet kan tilslutte sig arbejdsgruppens anbefaling, som bl.a. vilgøre det mere enkelt at finde lokale parkeringsregler end i dag, og lovfor-slaget er udarbejdet i overensstemmelse hermed. Det bemærkes i den for-bindelse, at der – på baggrund af forskellige lokale forhold og kommunaleprioriteringermå antages at kunne være store variationer i forhold til,hvilke regler der bør gælde for parkering af autocampere f.eks. i byområ-der eller naturområder fra kommune til kommune. Det bør derfor fortsatvære op til den enkelte kommune at fastsætte generelle regler herom.Der henvises i øvrigt til pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærkningersamt lovforslagets § 1, nr. 6 og 7 (forslagene til færdselslovens § 92 c, stk.4, 2. og 3. pkt. samt § 92 c, stk. 5) og bemærkningerne hertil.

3.

AutoCamperRådet foreslår, at der i § 92 tilføjes et nyt stk. 4 om, at vej-bestyrelsen og vejmyndigheden kan træffe bestemmelse om, at et offentligtparkeringsareal reserveres til parkering/overnatning for autocampere mv.Det foreslås, at varigheden af ophold på sådanne pladser ikke kan oversti-ge 48 timer med mindre andet skiltes.Justitsministeriet skal bemærke, at de gældende bestemmelser i færdsels-loven ikke ses at være til hinder for, at en kommune anviser områder tilparkering mv. med autocampere. Efter ministeriets opfattelse bør det væreop til den enkelte kommune at beslutte at anvise sådanne områder. På den
3
baggrund finder Justitsministeriet ikke grundlag for at foreslå regler heromi færdselsloven.

4.

AutoCamperRådet har endvidere anført, at lokale parkeringsbekendtgø-relser udstedt i medfør af færdselslovens § 92 c, stk. 4, burde skulle offent-liggøres ved skiltning på informationstavler før indkørsel i restriktionszo-nen mv. Derudover har AutoCamperRådet vedrørende lovforslagets § 1,nr. 7, (forslaget til færdselslovens § 92, stk. 4, 2. pkt.) foreslået, at offent-liggørelse af lokale bekendtgørelser skal ske på minimum to europæiskesprog udover dansk.Justitsministeriet skal bemærke, at det i pkt. 2.6.2.1 i Rapport om bedreforbrugerbeskyttelse på parkeringsområdet er anbefalet, at der fastsættesyderligere generelle betingelser for etablering af parkeringszoner (angivetved skiltning) for at modvirke de uklarheder, som zoneskiltereglerne kanindebære for borgerne. Arbejdsgruppen anbefaler nærmere bestemt, atparkeringszoner som udgangspunkt skal begrænses til et mindre områdemed naturligt sammenhængende veje af samme art. Arbejdsgruppen læg-ger herved vægt på, at det er naturligt og forventeligt for borgerne, at dergælder samme restriktioner inden for et sådant ensartet område, hvorimodborgeren kan have en naturlig forventning om, at en særlig parkeringsre-striktion ophører, når det pågældende område skifter karakter, herunderafbrydes af større gennemfartsveje og lignende. Vejdirektoratet har oplyst,at det allerede følger af de gældende regler i vejafmærkningsbekendtgørel-sen, at det er muligt at etablere sådanne zoner i et mindre område med na-turligt sammenhængende veje af samme art, uden at der gælder et krav om,at der skal opstilles gentagelsesskilte eller lignende. Idet arbejdsgruppenlægger dette til grund, finder arbejdsgruppen ikke grund til at foreslå vej-afmærkningsbekendtgørelsen ændret på dette punkt.Arbejdsgruppen anerkender imidlertid, at der kan være behov for at etable-re parkeringszoner, som omfatter et område med forskellige typer veje, ogfinder, at sådanne zoner fortsat bør kunne anvendes. I sådanne zoner børrisikoen for misforståelser vedrørende den pågældende parkeringsrestrikti-ons rækkevidde dog imødegås ved, at der stilles krav om opstilling af op-lysningsstandere, gentagelsesskilte eller lignende, således at en bilist indenfor zonen altid vil befinde sig på en vej eller gade, hvorfra det er muligt atse en oplysningsstander eller lignende, hvis den pågældende orienterer sigi alle retninger eller eventuelt orienterer sig omkring et umiddelbart nær-liggende gadehjørne. I zoner med betalingsparkering vil betalingsautoma-ter kunne erstatte gentagelsesskilte eller lignende. Det bemærkes i den for-4
bindelse, at betalingsautomater i zoner med betalingsparkering allerede ipraksis må antages at være placeret i overensstemmelse med ovenståendeanvisning.Justitsministeriet kan tilslutte sig arbejdsgruppens overvejelser og admini-strative forskrifter vil blive udstedt i overensstemmelse hermed.Justitsministeriet skal bemærke, at det ville være i strid med formålet vedat fastsætte, at kommunerne fortsat skal kunne udstede lokale parkerings-bekendtgørelser vedrørende bl.a. autocampere, hvis bekendtgørelsens reg-ler skulle tilkendegives ved skiltning. Der henvises til pkt. 2 ovenfor.For så vidt angår forslaget om, at lokale parkeringsbekendtgørelser skalvære tilgængelige på minimum to sprog udover dansk, skal Justitsministe-riet endelig bemærke, at der efter ministeriets opfattelse alene i lovgivnin-gen bør gælde et krav om, at parkeringsbekendtgørelser kundgøres pådansk. Det bemærkes i den forbindelse, at der imidlertid ikke er noget tilhinder for, at den enkelte kommune træffer beslutning om at offentliggøresin lokale parkeringsbekendtgørelse også på andre sprog end dansk.

5.

AutoCamperRådet har endelig foreslået, at såfremt der ved lokale be-kendtgørelser eller skiltning fastsættes et generelt natligt parkeringsforbudfor autocampere, skal kommunen være forpligtet til at etablere en parke-rings- og overnatningsmulighed inden for samme by på et område med lavnatlig støjbelastning.Justitsministeriet finder ikke, at lovforslaget, som overordnet har til formålat forbedre forbrugerbeskyttelsen på parkeringsområdet, bør indeholde enbestemmelse af den nævnte karakter. Det bør i øvrigt efter Justitsministeri-ets opfattelse være op til den enkelte kommune at bestemme, i hvilket om-fang den vil udlægge områder til parkering om natten, herunder til over-natning.

6.

Justitsministeriet skal afslutningsvis beklage, at AutoCamperRådetsbrev af 7. august 2013 til Erhvervs- og Vækstministeriet, Transportmini-steriet, Miljøministeriet og Justitsministeriet ikke af Justitsministeriet erblevet registreret som et høringssvar vedrørende Rapport om bedre forbru-gerbeskyttelse på parkeringsområdet, således som AutoCamperRådet ibrevet af 2. december 2013 tilkendegiver, at brevet burde have været.
5