Børne- og Undervisningsudvalget 2013-14
L 51
Offentligt
1315723_0001.png
1315723_0002.png
Børne- og UndervisningsudvalgetChristiansborg
UndervisningsministerietMinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
I forbindelse med behandlingen af (L 51) Forslag til Lov om ændring aflov om folkeskolen og forskellige andre love (Indførelse af en længere ogmere varieret skoledag) har udvalget efter ønske fra Merete Riisager (LA)i brev af 17. december 2013 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 22:”Ministeren bedes oplyse, hvilke elementer af folkeskolereformen derforbedrer de 20 pct. stærkeste elevers skolegang.”Svar:Folkeskolereformen har som mål, at alle elever skal udfordres til at bliveså dygtige, som de kan. Et af reformens resultatmål er, at andelen af deallerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år.For at leve op til disse mål er der iværksat en række initiativer i forbindel-se med reformen. Det drejer sig blandt andet om følgende:Nationalt mål for de dygtigste eleverKompetenceudvikling af lærere, så alle i 2020 har undervisnings-kompetence svarende til linjefag i de fag, de underviser iUddannelse af vejledereFlere timer i fageneUnderstøttende undervisningLektiehjælp og faglig fordybelsePræcisering og forenkling af Fælles MålFokus på klasseledelse og undervisningsmiljøÆndring af holddannelsesreglerneDer planlægges derudover i øjeblikket med en række initiativer, der skaludvikle kvaliteten i undervisning, herunder konkret i forhold til fagligtstærke elever. Der arbejdes på at iværksætte et projekt om talenter i regiaf Ressourcecenteret for Folkeskolen. Projektet skal have fokus på,hvordan den understøttende undervisning kan anvendes i forhold tiltalenter.
18-12-2013
2Hertil kommer den generelle forenkling af Fælles Mål mv., så målenebliver lettere for lærerne at anvende og kommer tættere på lærernes prak-sis. I praksis betyder det, at det bliver lettere for lærerne at sætte læ-ringsmål for den enkelte elev – og dermed også se den enkelte elevs be-hov for udfordringer. Netop fordi Fælles Mål også skal understøtte dedygtigste elever, udarbejdes der som del af det vejledende materialeek-sempler på udfordringsmål og kompetenceopgaver for de dygtigste elever.
Med venlig hilsen
Christine Antorini