Kulturudvalget 2013-14
L 50
Offentligt
1306940_0001.png
1306940_0002.png
1306940_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
2. december 2013Folketingets Kulturudvalg har den 26. november 2013stillet mig følgende spørgsmål,nr. 4(L 50 – Forslag til lov om ændring af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed (Nyordning for udsendelse af ikkekommercielt tv)), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. november 2013 fra FrandsMortensen, Preben Sepstrup og Erik Nordahl Svendsen, jf. L 50 – bilag 3.

Svar:

Henvendelsen af 25. november 2013 fra Frands Mortensen, Preben Sepstrup og ErikNordahl Svendsen drejer sig om et forslag om en omorganisering af den regionalenyhedsformidling i Danmark. Målet er ifølge oplægget at sikre et udbud i alle regioneraf nyheder, aktualitetsstof og debat, der har tilstrækkelig kvalitet til, at borgerne kantræffe beslutninger om samfundsmæssige anliggender på et oplyst grundlag. Forslagetvedrører ifølge oplægget ikke den landsdækkende nyhedsformidling.Det er en præmis for forslaget, at dagbladene er hovedleverandører af regionalenyheder, og at deres bidrag til det samlede programudbud derfor må opretholdes.Forslaget går i korthed ud på, at der i hver større by etableres ”en stor hjemmeside”,som samler den journalistiske formidling af stof af samfundsmæssig betydning, og somsikrer borgerne et mangfoldigt og alsidigt programudbud af kvalitet. Etablering og driftaf hjemmesiden, der skal være gratis for brugerne, udbydes i koncessionsammen medproduktion og udsendelse af regionale radio- og tv-nyheds- og aktualitetsprogrammer .Såvel hjemmesiden - der kan indeholde reklamer - som radio- og tv-programvirksomheden skal være omfattet af public service-forpligtelserne i § 10 i radio-og fjernsynsloven. Udgangspunktet er ifølge oplægget en fast pris på eksempelvis 90mio.kr. årligt, som skal tages fra licensprovenuet. Det fremgår ikke, om det er ensamlet pris for hele landet eller for hver enkelt by, ligesom det ikke fremgår, hvem af denuværende modtagere af licensmidler, der skal have færre midler fremover. Det erRadio- og tv-nævnet, som skal gennemføre udbuddet. Vinderne findes via såkaldtskønhedskonkurrence. Det fremgår ikke af oplægget, hvor mange koncessioner, der skal
Dok. nr. 1976641
Side 2
udbydes, dvs. hvor mange (større) byer, der skal have egen hjemmeside.Koncessionsperioden fastsættes ifølge oplægget til otte år. Udsendelsen af deovennævnte radio- og tv-programmer skal ske på DR’s kanaler, men påkoncessionshavernes ansvar (svarende til den nuværende udsendelse af udsendelser frade regionale TV 2-virksomheder på TV 2-hovedkanalen).DR - og formentlig TV 2/DANMARK - skal ifølge oplægget forbydes at drive regionalnyhedsvirksomhed i radio, tv eller på nettet (idet DR dog skal forberede et ”kontrolbud”,der anvendes, hvis der ikke indkommer kvalificerede bud på koncessionen), medenskoncessionshaverne skal have adgang til – ved siden af den ovennævnte regionalehjemmeside – at oprette andre hjemmesider med andet indhold. Endvidere skalkoncessionshaverne kunne udgive dagblade og andre trykte medier.Som konsekvens af nyordningen nedlægges de regionale TV 2-virksomheder. Deresopgaver på nyhedsområdet overføres til de ovennævnte koncessionshavere, medensderes andre opgaver overføres til DR. I øvrigt forpligtes koncessionshaverne til atlevereregionalt nyhedsstof til DR’s landsdækkende nyhedsudsendelser uden beregning.Det konstateres i oplægget, at de dagblade, som ikke vinder den ovennævnte koncessioni deres område, vil lukke inden for kort tid. Det er ifølge oplægget sandsynligt, at detbliver de regionale dagblade, der vinder koncessionerne, selvom også landsdækkendedagblade og andre medier har mulighed for at byde.Afslutningsvis konstateres det i oplægget, at det – med mindre der skal ske envæsentlig svækkelse af udsendelsesvirksomheden – vil være nødvendigt at tilføre TV2/DANMARK i størrelsesorden 200 mio. kr. årligt (enten ved direkte årlige tilskud ellerved et kapitalindskud) som følge af flytningen af de regionale tv-udsendelser fra TV 2,idet den sendetid, som TV 2/DANMARK hidtil har udfyldt med udsendelser fra deregionale TV 2-virksomheder uden beregning, skal erstattes med andre programmer,som selskabet selv skal finansiere. Det fremgår ikke af oplægget, hvordan de nævnte200 mio.kr. skal finansieres.Den nyordning, der foreslås i oplægget, rejser en lang række spørgsmål af juridisk,økonomisk, sendeteknisk og statsstøtteretlig karakter samt ikke mindst praktiskkarakter for så vidt angår den konkrete gennemførelse. Forslaget er således ikkeumiddelbart operationelt.Det bemærkes, at forslaget ikke har noget at gøre med det foreliggende lovforslag om enny, ikke-kommerciel lokal-tv-ordning, men snarere må betragtes om et indspil til dekommende politiske forhandlinger om en ny medieaftale, der skal afløse den gældendeaftale, der udløber med udgangen af 2014.Jeg finder det på denne baggrund ikke hensigtsmæssigt at kommentere oplægget, der,som det fremgår, er meget politisk i sin natur, i detaljer på nuværende tidspunkt, men
Side 3
står naturligvis til rådighed for en nærmere drøftelse heraf, såfremt der måtte værepartier, der ønsker at tage oplægget op i de kommende forhandlinger om en nymedieaftale.
Marianne Jelved