Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 35
Offentligt
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTEREN
10. december 2013
Besvarelse af spørgsmål 1ad L 35 stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eks-portudvalget den 20. november2013Spørgsmål:Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 20. november 2013 fraTEKNIQ Installatørernes Organisation, jf. L 35 - bilag 2.Svar:Med forslag til lov om autorisation af virksomheder på el-, vvs- og kloakin-stallationsområdet ønsker regering at modernisere og fremtidssikre autorisa-tionsordningerne. Det sker ved at mindske detailregulering, reducere de ad-ministrative byrder og skabe større konkurrence og nye fleksible mulighederfor virksomhederne, deres ansatte og forbrugerne. Det gøres samtidig med,at det eksisterende høje sikkerhedsniveau bevares.Jeg er således enig med TEKNIQ i, at autorisationsordningerne hele tidenbør være ajour og tidssvarende. Jeg er også enig med TEKNIQ i, at vi medautorisationssystemet har opnået et højt sikkerhedsniveau, som vi skal beva-re. Jeg mener også, modsat TEKNIQ, at vi med lovforslaget opnår beggedele.Kritikken i denhenvendelse TEKNIQ har sendt til udvalget, kredser om sær-ligt tre områder: Muligheden for delautorisationer, den fagligt ansvarligesbeføjelser og klarheden for forbrugerne. Det er derfor disse tre elementer,jeg adresserer i dette svar.Indledningsvist vil jeg bemærke, at derunder hele det lovforberedende ar-bejde er blevet lagt stor vægt på interessentinddragelse. Ud over en langrække møder mellem Sikkerhedsstyrelsen og interessenterne, har jeg mødtesmed bl.a. TEKNIQ, ligesom min forgænger gjorde det. Der har også væretafholdt en teknisk høring i september initieret af TEKNIQ. Jeg er såledesbekendt med de synspunkter, som TEKNIQ fremfører i nærværende brev tiludvalget.Som et konkret resultat af den interessentinddragelse og høring, der har fun-det sted, kan jeg pege på, at lovforslaget på to områder blev ændret indenfremsættelse. Der erindført en bestemmelse om, at virksomheden skal sikre,at den fagligt ansvarlige har de nødvendige beføjelserfor at kunne udføresine opgaver og udfylde sin rolle.Endelig videreføres en bestemmelse om, aterhvervs- og vækstministeren kan fastsætte regler om, at den fagligt ansvar-lige skal være tilknyttet virksomheden i et bestemt antal timer ugent-ligt.Ændringerne imødekommer TEKNIQ’s kritik af lovforslaget på disseområder.
ERHVERVS- OGVÆKSTMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf.FaxCVR-nr
33 92 33 5033 12 37 7810 09 24 85
2/3
DelautorisationTEKNIQ anfører, at muligheden for delautorisation vil svække sikkerhedenpå installationsområdet. Muligheden for delautorisation er en væsentlig delaf lovforslaget og en vigtig nyskabelse. Derfor er det også centralt at under-strege, at muligheden for delautorisation ikke påvirker sikkerheden.Den tekniske sikkerhed hviler i dag og i lovforslaget på tre grundpiller:1. De rette kompetencer skal være til stede i virksomheden. Det gælderbåde de fuldt autoriserede og de delautoriserede virksomheder.2. Virksomheden skal føre den nødvendige egenkontrol.3. Virksomheden skal få foretaget en uvildig 3. partskontrol af egenkon-trollen.TEKNIQ anfører, at muligheden for delautorisationer vil resultere i flerebrande og ulykker, fordi både produkter og installationer bliver mere avan-cerede og stiller større krav til specialisering og dermed tilbredere kompe-tencer end i dag. Det er jeg helt uenig i. Delautorisationerne skaber netopnyemuligheder for de virksomheder, der vil specialisere sigog blive dygtigereinden for en afgrænset del af autorisationsområdet.Det er vigtigt at præcisere, at for at få en delautorisation skal virksomhedenopfylde nøjagtig de samme krav, som en fuldt autoriseret virksomhed skalblotinden for det afgrænsedeområde, virksomheden ønsker delautorisationtil. Det er derfor ikke rigtigt, når TEKNIQ anfører, at der slækkes på krave-ne for at blive autoriseret. Kompetencekravene sænkes ikke – de målrettesdet, der gives delautorisation til.Fx vil en bolig-el-installatør have sammekompetencer, som en fuldt autoriseret el-installatør har inden for el i boli-gen.Det er heller ikke korrekt, når de foreslåede delautorisationer i henvendelsenbetegnes som smalle. En delautorisation er en autorisation inden for en stor,veldefineret og velafgrænset del af et autorisationsområde. Det er netopbaggrunden for, at der i lovforslaget er lagt op til tre nye delautorisationerindenfor el i boligen, vvs i boligen og solcelleinstallation.Den fagligt ansvarligeTEKNIQ anfører, at den fagligt ansvarlige ikke vil være i stand til at udfyl-de sin rolle i virksomheden uden at dennesikres ledelsesmæssige beføjelser.Det er jeg ikke enig i. Den fagligt ansvarlige er med sin rolle og kompeten-cer en del af fundamentet for sikkerheden og skal naturligvis have de rettebetingelser for at kunne sikre, at opgaverne bemandes korrekt, at medarbej-derne instrueres tilstrækkeligt, og at der føres det nødvendige tilsyn.Derfor indeholder lovforslaget også en bestemmelse om, at virksomhedenskal sikre, at den fagligt ansvarlige har de nødvendige beføjelser og reelt ertil stede i virksomheden. Dermed imødekommes bekymringen om de rettebeføjelser, samtidig med at fleksibiliteten bevares for virksomhederne. Detbør være op til den enkelte virksomhed, hvilken organisatorisk placering
3/3
den fagligt ansvarlige skal have.Jeg mener ikke, at det er hensigtsmæssigt atregulere, hvordan virksomhederne skal organisere sig.Klarhed for forbrugerneTEKNIQ anfører, atdelautorisationer vil skabe uklarhed for forbrugerne. Deter jeg ikke enig i.Med lovforslaget bevarer vi gennemskueligheden for for-brugerne.Den nye mulighed for delautorisationer ændrer ikke på, at forbru-gerne kan stole på, at virksomhederne har ansvaret for det udførte arbejde.Forbrugere, som oplever fejl og mangler ved en installation, skal altid hen-vende sig til den virksomhed, de har bestilt til at udføre installationsopga-ven. Det er ikke anderledes end i dag.Samtidig indeholder lovforslaget også klare forbedringer for forbruger-ne.Når man renoverer et køkken eller et badeværelse kræver det som oftestmange arbejdsskift mellem en række forskellige virksomheder. Det er kor-rekt, som TEKNIQ skriver, at en tømrervirksomhed med de nødvendigeautorisationer og godkendte ansvarlige personer kan udføre totalopgaver forforbrugeren allerede i dag. Men muligheden for delautorisation vil imidler-tid betyde, at flere virksomheder hurtigere og mere fleksibelt vil blive istand til at udføre sådanne totalopgaver.Eksempelvis vilen selvstændig, vvs-uddannet håndværker, der i dag opførerbadeværelser,men som ikke kan udføre vand- og afløbsinstallationerne, for-di han ikke har en installatøruddannelse og en autorisation, gennem et årsdeltidsstudier kunne tilegne sig de kompetencer, der er nødvendige for atopnå en delautorisation inden for vand og afløb i boliger. Det følger af deforslag til uddannelsesforløb, som en række af erhvervsakademierne, derudbyder de eksisterende installatøruddannelser, er kommet med. Som reg-lerne er nu, vil detkræve to års fuldtidsstudier på den eksisterende installa-tøruddannelse at opnå autorisation.Samlet set synes jeg, at vi med lovforslaget får en autorisationsordning, derøger konkurrencen og produktiviteten inden for autorisationsområdet,udenat vi går på kompromis med det høje sikkerhedsniveau, vi er vant til.