By- og Boligudvalget 2013-14
L 34
Offentligt
Dato: 16. januar 2014
By- og Boligudvalget
Ministeren for by, bolig og landdistrikters besvarelse af spørgsmål nr. 36BYB, ad L34.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Preben Bang Henriksen (V).Spørgsmål nr. 36”Ministeren bedes uddybe sit ændringsforslag til § 11, stk. 2 for så vidt angår tidsubegrænsede aftaler.MinisterenHerunder bedes det præciseret, om ændringsforslaget f.eks. betyder, at et tidsubegrænset lejemål,som det f.eks. er aftalt kan opsiges af udlejer 31. december 2022 med 3 måneders varsel, vil væreomfattet af loven den 1. april 202 . Hvis det er korrekt forstået, ville det da ikke være hensigtsmæssigt2023.at indsætte en angivelse af en ”senest dato” i ændringsforslaget? Desuden bedes det præciseret, omdato”aftaler efter ”toiletpapir-formuleringen” indgået i 2010, som f.eks. aftaler af typen ”Lejer har lejet gruformuleringen”grun-den og betaler 5.000 kr. årligt i husleje”, er omfattet af ændringsforslaget og tilsvarende, om mundtligtindgåede lejeaftaler, der intet foreligger om på skrift, er omfattet af ændringsforslaget.ændringsforslaget.”
Svar:Det fremsatte ændringsforslag indebærer, at loven træder i kraft for eksisterende lejeaftaler, som ertidsubegrænsede, når uopsigelighedsperioden samt en periode svarende til det aftalte opsigelsesvaopsigelsesvar-sel er udløbet dog tidligst 1. februar 2019. Er det således aftalt, at uopsigelighedsperioden udløberden 31. december 2022, hvorefter udlejeren kan opsige lejeaftalen med 3 måneders varsel, vil lejefoerslejefor-holdet blive omfattet af den foreslåede lov 3 måneder efter den 31. december 2023, som er den 1.april 2023.Loven kan først finde anvendelse på et tidspunkt, hvor udlejeren har mulighed for at frigøre sig fralejeforholdet. Det kan tidligst ske på det tidspunkt, hvor uopsigelighedsperioden tillagt den aftalte varvars-lingsperiode for opsigelse af aftalen er udløbet. Der kan i de eksisterende uopsigelige lejeaftaler væreaftalt forskellige udløbsdatoer for uopsigeligheden ligesom der kan være aftalt forskellige opsigelseopsigelses-varsler. Det er derfor ikke muligt generelt at fastsætte en "senest dato" i overgangsordningen med denvirkning, at alle eksisterende tidsubegrænsede lejeaftaler pr. denne dato bliver omfattet af den forfore-slåede lov.
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dkhavn
For så vidt angår "toiletpapir-formuleringen" er det ikke alene i relation til overgangsordningen, det kanvære vanskeligt at fastslå, hvad der er aftalt. Også i mange andre relationer vil sådanne lejeaftalervære vanskelige at klargøre, fx om de kan opsiges og i givet fald med hvilket varsel. Dette problemkan kun løses ved at indføre en lovgivning, som omfatter alle forhold i aftaleforholdet, så der i alletilfælde er bestemte regler at falde tilbage på, hvis ikke aftalen indeholder vilkår vedrørende det på-gældende forhold. Det har imidlertid ikke været hensigten at indføre en sådan omfattende tilbagefalds-lovgivning.Det vil derfor være op til parterne at præcisere de vilkår, som det vil være nødvendigt at kende detnærmere indhold af. Dette vil i sidste ende kunne ske ved en retssag efter de regler, der gælder forfortolkning af aftaler. Det er ikke et ukendt fænomen for domstolene, at skulle fortolke aftaler, som ertavse om vigtige væsentlige forhold i aftaleforholdet.
Med venlig hilsen
Carsten Hansen
2
af2
Gammel Mønt 4 ¶ 1117 København K ¶ T +45 33 92 29 00 ¶ E [email protected] ¶ www.mbbl.dk