Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 33
Offentligt
1309950_0001.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 6. december 2013Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMANISags nr.: 1107823Dok nr.: 1353942
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 5. december 2013stillet følgende spørgsmål nr. 17 (L 33) til ministeren for sundhed og forebyg-gelse, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Chri-stian Schmidt (V).Spørgsmål nr. 17:”Vil ministeren redegøre for, hvordan privathospitaler og andre private behand-lingstilbud vil være stillet som følge af L 33?”Svar:Som det fremgår af lovforslaget, forventes implementeringen af direktivet, jf. L33, ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser. I det omfang direkti-vet resulterer i øget anvendelse af grænseoverskridende sundhedsydelser tilpatienter fra andre EU/EØS-lande, kan direktivet medføre øget aktivitet for er-hvervslivet, f.eks. for private sygehuse og klinikker.Som det også fremgår af bemærkningerne, vedrører direktivet alene grænse-overskridende sundhedsydelser. Det tilkommer fortsat medlemsstaterne atfastsætte de nationale sundhedstilbud, og det er understreget i direktivets be-tragtning nr. 4, at medlemsstaterne således har ansvaret for at levere sikre, ef-fektive og kvantitativt tilstrækkelige sundhedsydelser af høj kvalitet til borgernepå deres område. Den nationale indretning af det danske sundhedsvæsen ogtilhørende patientrettigheder, eksempelvis i forhold til det udvidede frie syge-husvalg, jf. sundhedslovens § 87, finder således anvendelse parallelt iforhold til behandling af dansk sikrede personer på private sygehuse, klinikkerm.v. i Danmark.Grundlaget for danske private hospitalers behandling af patienter med bopæl iDanmark, der har ret til vederlagsfri sygehusbehandling, ændres således ikkemed forslaget.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
/
Anna Skat Nielsen