Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
L 3
Offentligt
1297498_0001.png
1297498_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 25. oktober 2013 stillet migfølgende spørgsmål nr. 1 vedrørende L 3, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 1Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 25. oktober 2013 fraBrancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter, jf. L 3 – bilag 3.SvarBrancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter, BfBE, har ihenvendelsen af 25. oktober 2013 påpeget, at man i de regler, som skal udmøntelovforslaget, efter BfBE’s opfattelse ikke generelt vil stille et krav om et højtenergifagligt niveau hos de virksomheder, som godkendes til at levere rådgivning ogprojektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering af bygninger, med mindreforbrugeren aktivt vælger et energimærke til.BfBE foreslår, at der indføres et incitament for, at forbrugerne får gennemført enegentlig, korrekt og uvildig kortlægning med tilhørende rådgivning, så det er de rigtigeprojekter på ejendommene, som gennemføres.Lovforslaget fastsætter, at det er et krav for godkendelse som virksomhed, derleverer rådgivning og projektstyring m.v. i forbindelse med energirenovering afbygninger, at virksomheden dokumenterer, at relevante medarbejdere ivirksomheden opfylder krav om kompetencer og erhvervserfaring. Det fremgår aflovforslaget, at klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte nærmere kravom uddannelse, løbende efteruddannelse og erhvervserfaring.Som BfBE angiver i henvendelsen, er det hensigten med de udmøntende regler atfastsætte krav til de godkendte virksomheders medarbejderes kompetencer på ensådan måde, at det sikres, at virksomhederne kan levere en faglig kompetent ydelse.Baggrunden herfor er hensynet til at sikre, at flest mulige interesserede virksomhederkan deltage i ordningen og dermed sikre den størst mulige konkurrence, når dersamtidig tages hensyn til, at de godkendte virksomheder skal kunne levere defastsatte ydelser på et fagligt korrekt grundlag.Det er dog klart, at der vil være forskel på den rådgivning, som kan ydes afeksempelvis en håndværker og en ingeniør. Det er således tanken, at boligejeren
Ministeren7. november 2013J nr. 2013-4100
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
selv skal kunne vælge, hvilken type rådgiver vedkommende har brug for alt afhængigaf, hvilken opgave under den foreslåede ordning boligejeren ønsker udført.De fælles regler for levering af ydelser under ordningen skal medvirke til at sikre, aten virksomhed, som er specialiseret i et bestemt område, ikke alene giver boligejerenrådgivning om energibesparelsestiltag inden for dette område, men giver boligejerenden rådgivning, som det aftales, at virksomheden skal levere. Godkendtevirksomheder under ordningen vil således have en forpligtelse til at levere rådgivningi henhold til ordningens regler og ikke under hensyn til virksomhedens baggrund.Virksomheder, der ikke overholder ordningens regler, risikerer at få fratagetvirksomhedens godkendelse.Det forventes, at medarbejdere i godkendte virksomheder, som udfører kortlægningaf energibesparelsesmuligheder under den foreslåede ordning, skal bestå en prøvefor, at virksomheden kan godkendes. Det fremgår ligeledes af lovforslaget, at dengodkendte virksomhed skal levere sin ydelse efter et kvalitetsstyringssystem, somskal godkendes og løbende kontrolleres af en tredjepart. Disse forhold skal medvirketil at sikre, at de leverede ydelser har den nødvendige kvalitet.Jeg er enig med BfBE i, at der skal arbejdes på at indføre incitamenter til, atboligejerne får gennemført de rigtige projekter i deres boliger, hvilket de udmøntenderegler for ordningen gerne skulle medvirke til at sikre. I forhold til at udvideBoligJobordningen således, at man vil kunne få fradrag for de ydelser, som erindeholdt i den foreslåede godkendelsesordning, vil dette kræve en lovændring afloven for Boligjobordningen. I forhold til energiselskaberne arbejdes der efter at indgåen aftale, der forpligter selskaberne til at sikre udbredelse og markedsføring afordningen og de godkendte virksomheder, herunder muligheder for tilskud iht. dealmindelige principper herfor i henhold til aftalen af 13. november 2012 omenergiselskabernes energispareindsats. Energiselskabernes opgaver og forpligtelserforventes fastlagt i en tillægsaftale til den eksisterende aftale om energiselskabernesenergispareindsats.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard