Transportudvalget 2013-14
L 27
Offentligt
1303459_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
22. november 20132013-4604
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål vedrørende L 27 – forslag til lov om anlæg af Holstebromotorvejen, somjeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hylle-sted (EL).

Spørgsmål nr. 7:

”Ministeren bedes oplyse, om der er foretaget undersøgelser af, hvor på dennuværende rute 18 Herning – Holstebro der kan ske vejudvidelser som alterna-tiv til en motorvej mellem de to byer.”

Svar:

Den nuværende hovedlandevej mellem Holstebro og Herning består dels af 2-sporet motortrafikvej med en hastighedsgrænse på 90 km/t, dels af 2-sporetlandevej med blandet trafik, hvor der på størstedelen af strækningen er en ha-stighedsgrænse på 80 km/t. På enkelte kortere strækninger gennemføres derdog forsøg med en forhøjet hastighedsgrænse på 90 km/t.Motortrafikvejsstrækningen kan ombygges til en højere standard (motorvej),hvilket også er planen for strækningen fra Aulum syd til Sinding syd i den fore-slåede løsning.Det er Vejdirektoratets vurdering, at den nuværende hovedlandevej mellemAulum og Holstebro syd ikke er egnet til udbygning til en højklasset vej (motor-trafikvej eller motorvej), da vejen også fungerer som adgangsvej til et betydeligtantal ejendomme langs vejen.For løsningen til Holstebro nord har Vejdirektoratet i sin VVM-redegørelsebeskrevet en løsning, hvor den eksisterende ringvej i Holstebro udbygges til envej med fire gennemgående spor. Denne løsning er belyst på samme niveausom motorvejsløsningen til Holstebro nord, men blev som bekendt ikke valgt iden politiske aftale om Holstebromotorvejen.MedvenlighilsenPia Olsen Dyhr