Transportudvalget 2013-14
L 27
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
21. november 20132013-4604
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 14. november 2013 stillet mig følgende spørgs-mål vedrørende L 27 – forslag til lov om anlæg af Holstebromotorvejen, somjeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hylle-sted (EL).
Spørgsmål nr. 12:
Ministeren bedes i forlængelse af beskrivelsen af kollektiv transport alternati-vet oplyse, hvad det skønsmæssigt vil koste at etablere togstop i Holstebro Syd,Tvis og Skibbild samt forsyne Gødstrup med vendespor med henblik på at ind-sætte (REX-)tog Gødstrup-Århus.Svar:
Jeg har modtaget følgende svar fra Banedanmark:”Holstebro Syd vil kunne etableres som trinbræt på nordsiden af banen mellemoverkørslen ved Skjernvej og krydsningen af Vegen Å. Omkostningerne til ensådan station skønnes at ville være 20-26 mio. kr.Stationen i Tvis vil kunne genetableres ved at anlægge to forskudte sideliggen-de perroner på hver side af sporene, forbundet med en gangbro med trapper ogelevatorer. Forskydningen af perronerne skyldes, at der ikke er plads til nyeperroner foran den gamle stationsbygning. Omkostningerne til en genetable-ring af stationen skønnes at ville være 75 mio. kr.Stationen i Skibbild vil kunne genetableres ved at anlægge to sideliggende per-roner på hver side af sporene, forbundet med en gangbro med trapper og eleva-torer. Omkostningerne til en genetablering af stationen skønnes at ville være80 mio. kr.Hvis den nye station i Gødstrup forsynes med et vigespor på sydsiden af banen,så kan der foretages krydsning eller vending af tog på stationen. Den projekte-rede perron er forberedt for denne udbygning og vil herefter ligge som en ø-perron mellem de to spor.Udgifterne til at forsyne stationen med et vigespor vil være væsentligt højereend etablering af den projekterede station, fordi stationen vil skulle forsynes
med sporskifter og sikringsanlæg. Meromkostningerne ved at forsyne stationenmed et vigespor skønnes at ville være 120 mio. kr.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Pia Olsen Dyhr