Finansudvalget 2013-14
L 201
Offentligt
1402133_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
Finansministeren
Den 18. september 2014
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 25 (L 201) af 11.
september 2014 stillet efter ønske fra Joachim B. Olsen (LA)
Spørgsmål
Vil ministeren beregne effekten på arbejdsudbuddet, såfremt man anvender 5 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd på at:
a. Lette topskattesatsen,
b. Øge topskattegrænsen,
c. Øge jobfradraget,
d. Lette bundskattesatsen,
e. Nedsætte Arbejdsmarkedsbidraget,
f. Nedsætte de gennemsnitlige afgifter og
g. Nedsætte registreringsafgiften?
Svar
I tabel 1 nedenfor er vist de skønnede virkninger på arbejdsudbud mv. af de
nævnte forslag a.-g., idet ændringerne er skaleret således, at den årlige svækkelse af
de offentlige finanser udgør omtrent 5 mia. kr. efter tilbageløb og virkninger af
afledt adfærd.
De skønnede adfærdsændringer er forbundet med betydelig usikkerhed, navnlig i
de eksperimenter, hvor der er tale om større ændringer i satserne eller grænserne.
Det er i besvarelsen antaget, at virkningen på arbejdsudbuddet ved en nedsættelse
af de gennemsnitlige afgifter (forslag f.) er omtrent sammenlignelig med en pro-
venuækvivalent ændring af arbejdsmarkedsbidraget (forslag e.). Ændrede afgifter
antages typisk overvæltet helt eller delvist i priser og lønninger og dermed (via
satsreguleringen) i de (reale) overførselssatser, svarende til en procentvis omtrent
proportional virkning på alle indkomster. En ændring af arbejdsmarkedsbidraget
har netop den samme egenskab.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1402133_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Virkning på offentlige finanser, arbejdsudbud og indkomstfordeling af forskellige skattenedsættelser med
en provenuvirkning efter tilbageløb og afledt adfærd på 5 mia. kr.
Mindreprovenu
Før
Efter Efter tilbage-
tilbageløb tilbageløb løb og adfærd
Mia. kr.
a. Nedsættelse af topskat-
te-satsen med 9,5 pct.-
point
1)
b. Topskattegrænsen øges
med 405.900 kr.
c. Beskæftigelsesfradraget
øges med 3,8 pct.-point
2)
d. Nedsættelse af bund-
skattesatsen med 0,7 pct.-
point
1)
e. Nedsættelse af AM-
bidraget med 0,8 pct.-
point
3)
f. Generel afgiftsnedsæt-
telse
4)
g. Nedsættelse af registre-
ringsafgiften
5)
9,1
9,2
7,3
7,1
6,9
7,0
5,5
5,4
5,0
5,0
5,0
5,0
Arbejdsudbud
Time Deltagel- Indkomstforde-
I alt
effekt seseffekt
ling (Gini)
Personer
6.450
7.880
2.540
3.020
6.320
7.710
600
1.900
130
170
1.940
1.120
Pct.-point
0,55
0,52
0,02
0,04
6,9
6,9
11,5
5,2
5,2
8,7
5,0
5,0
5,0
1.290
1.290
9.730
1.280
1.280
7.960
10
10
1.770
-0,00
-0,00
0,11
6)
Anm.: Tabellen er opgjort i forhold til 2022-skatteregler i 2015-niveau. I beregningen af provenuvirkning efter tilba-
geløb er antaget en tilbageløbsfaktor på 24�½ pct. Der er i beregningerne ikke taget højde for virkninger af
ændret beskatning af fremtidige pensionsudbetalinger.
1) Det skrå skatteloft sænkes tilsvarende.
2) Det maksimale beskæftigelsesfradrag øges parallelt hermed, dvs. med 12.600 kr.
3) En ændring i AM-bidraget er i dette eksperiment antaget at påvirke provenuet gennem en direkte effekt fra
alle erhvervsindkomster, samt en indirekte effekt fra en ændring i alle progressionsgrænser og alle overførsler
(herunder SU). Der er i eksperimentet ikke taget højde for at en ændring i AM-bidraget også påvirker pensi-
onskassernes betalinger af arbejdsmarkedsbidrag.
4) Det er lagt til grund at virkningen på arbejdsudbuddet af en generel afgiftsnedsættelse approksimativt svarer til
en provenuækvivalent ændring af arbejdsmarkedsbidragssatsen. Den del af provenuet, der ikke kommer fra de
direkte ændringer i husholdningernes reale disponible indkomst antages at have samme fordelingsvirkning
som den øvrige del af provenuet.
5) Nedsættelsen er beregnet som en proportional nedsættelse af værdiafgiftssatserne på hhv. 105 pct. og 180 pct.,
vedr. personbiler, mens tillæg/nedslag og andre beløbsgrænser er fastholdt uændret. Det er forudsat, at prisen
på en bil ekskl. moms og registreringsafgift er uændret efter en nedsættelse af registreringsafgiften. Der er til
beregning af den afledte adfærdsvirkning antaget en samlet selvfinansieringsgrad på ca. 42 pct. svarende til den
skønnede virkning på ejerafgifter og brændstofafgifter, tilbageværende registreringsafgift samt arbejdsudbud.
Dette skøn tager udgangspunkt i de skøn, der er lagt til grund i svaret på SAU nr. 608 af 12. juli 2013 samt
SAU nr. 231 af 24. januar 2013, hvor der regnes med, at en afskaffelse har en selvfinansieringsgrad på knap 40
pct., en halvering har en selvfinansieringsgrad på 48 pct. og en reduktion på 1 pct. har en selvfinansieringsgrad
på 95 pct. Det lægges til grund, at ca. 20 pct.-point af den samlede selvfinansieringsgrad kan henføres til ar-
bejdsudbudsvirkninger. Det er antaget, at sammensætningen af arbejdsudbudsvirkningen på hhv. timeeffekt
og deltagelseseffekt omtrent svarer til gennemsnittet af virkningen af en ændring i topskattesatsen og en æn-
dring i beskæftigelsesfradraget.
6) Den anslåede fordelingsvirkning af en nedsættelse af registreringsafgiften er ikke umiddelbart sammenlignelig
med fordelingsvirkningen af de andre betragtede skatteændringer. I opgørelsen af fordelingsvirkningen af en
lavere registreringsafgift er der således taget udgangspunkt i, at alle bil- og motorcykelejere bliver berørt af en
ændring, og således ikke kun dem, der i et givet år har købt bil eller motorcykel. Konkret er der taget udgangs-
punkt i en beregnet registreringsafgift baseret på køretøjets nypris. Denne nedskrives herefter med køretøjets
alder svarende til en årlig saldoafskrivning på 10 pct.
Kilde: Egne beregninger.
Den afledte adfærdsvirkning af en lavere registreringsafgift (forslag g.) afspejler
udover den angivne arbejdsudbudsvirkning, der følger af en lavere effektiv margi-
nalskat, også afledte virkninger fra ændringer i bilsalget og -forbruget. En lavere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3 af 3
registreringsafgift må forventes at indebære, at der købes større og dyrere biler,
samt at bilerne udskiftes hurtigere end i dag. En sådan ændring i bilsalget reduce-
rer det umiddelbare provenutab, der følger af afgiftslettelsen. Samtidig skønnes
nedsættelsen at give anledning til flere indtægter fra benzin- og dieselafgifter samt
grøn ejerafgift, idet bilforbruget øges og/eller store biler typisk kører kortere på
literen. Af det skønnede samlede afledte dynamiske provenu på 3,7 mia. kr. af en
reduktion i registreringsafgiften, skønnes 1,7 mia. kr. at kunne henføres til øget
arbejdsudbud, mens de resterende 2 mia. kr. kan henføres til ændringer i bilsalget
og -forbruget.
I opgørelsen er der ikke taget højde for, hvordan forslagene i givet fald skal finan-
sieres. Finansieringen vil – afhængig af den konkrete udformning – i sig selv have
afledte samfundsmæssige konsekvenser, som vil påvirke de samlede virkninger af
forslagene.
Med venlig hilsen
Bjarne Corydon