Skatteudvalget 2013-14
L 200
Offentligt
1395415_0001.png
2. september 2014
J.nr. 13-0250471
Til Folketinget – Skatteudvalget
Vedrørende L 200 - Forslag til Lov om ændring af virksomhedsskatteloven (Indgreb mod
utilsigtet udnyttelse af virksomhedsordningen ved indskud af privat gæld m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 26. august 2014.
Morten Østergaard
/ Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395415_0002.png
Spørgsmål
Skatteministeriet fastholder, at der skal foretages en delårsopgørelse af virksomhedsover-
skuddet i perioderne den 1. januar-10. juni 2014 og den 11. juni-31. december 2014. Det
fremgår af høringssvarene, at en sådan opgørelse vil koste erhvervslivet ca. 1,7 mia. kr.,
hvis den ikke sker ud fra en forholdsmæssig fordeling. I rådgivningen af virksomheds-
ejerne er det nødvendigt at lave begge opgørelser, således at ejerne får et beslutnings-
grundlag for valget mellem regnskabsmæssig opgørelse og forholdsmæssig fordeling.
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der i lovforslagets omtale af de økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet er anført, at lovforslaget ikke skønnes at have økonomiske kon-
sekvenser for erhvervslivet? Vil ministeren endvidere redegøre for, hvorfor lovforslagets
ikrafttrædelsestidspunkt fastholdes til den 11. juni 2014, når henses til størrelsen af de
administrative byrder for erhvervslivet?
Svar
Indledningsvist bemærkes det, at det ikke er et krav, at der skal udarbejdes delårsopgørel-
ser. Som bebudet vil der blive fremsat ændringsforslag, således at der er mulighed for at
udarbejde en simpel forholdsmæssig opgørelse. En reel delårsopgørelse kan dog være
relevant f.eks. for de selvstændige, som har deres indkomst skævt fordelt hen over året.
På den baggrund bibeholdes muligheden for at udarbejde delårsopgørelse som en valgfri
mulighed.
Langt de fleste selvstændige og deres rådgivere vil uden at udarbejde en delårsopgørelse
kunne vurdere, om muligheden for en delårsopgørelse vil være relevant for den pågæl-
dende virksomhed.
Det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 7, at lovforslaget ikke
skønnes at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da rammebetingelserne for
de selvstændige ikke påvirkes.
Spørgsmålet om de økonomiske konsekvenser vedrørende delårsopgørelsen er adresseret
under lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 8 vedrørende de administrative kon-
sekvenser for erhvervslivet. Det fremgår heraf, at lovforslaget ikke skønnes varigt at have
administrative konsekvenser for erhvervslivet, men det fremgår også, at det kan være
forbundet med administrative konsekvenser for erhvervslivet at udarbejde delårsopgørel-
ser, fordi en række af lovforslagets elementer har virkning fra og med den 11. juni 2014.
På grund af manglende data om den utilsigtede udnyttelse af virksomhedsordningen, og
det forhold at lovforslaget først kunne fremsendes til Erhvervsstyrelsen/Team Effektiv
Regulering (TER) efter lovforslagets fremsættelse, har det ikke været muligt yderligere at
kvantificere de administrative konsekvenser i lovforslaget, herunder opgøre de omkost-
ninger, som erhvervslivet skønnes at have herved.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1395415_0003.png
Landbrug & Fødevarer har anført, at de skønner, at det vil koste ca. 1,7 mia. kr. at udar-
bejde de krævede delårsopgørelser for samtlige 175.000 selvstændige, der anvender virk-
somhedsordningen.
Behovet for at udarbejde delårsopgørelser forudsætter, at de selvstændige anvender op-
sparingsmuligheden og desuden har udnyttet virksomhedsordningen ved indskud af pri-
vat gæld eller ved at stille sikkerhed for privat gæld den 11. juni 2014, samtidig med at de
ønsker at spare op i 2014. Det samlede antal selvstændige med virksomhedsopsparing
udgjorde til og med indkomståret 2012 ca. 76.000, hvoraf ca. 45.000 foretog virksom-
hedsopsparing i 2012. I lyset heraf og under hensyn til de indledende bemærkninger må
det derfor formodes, at antallet af selvstændige, som skal udarbejde en delårsopgørelse, er
væsentligt lavere, og at den samlede pris for erhvervslivet derved også bliver væsentligt
lavere end de anførte ca. 1,7 mia. kr. Der er ikke grundlag for at vurdere, om skønnet på
ca. 1,7 mia. kr. er korrekt, da det ikke er muligt at vurdere validiteten.
I forhold til spørgsmålet om fastholdelse af ikrafttrædelsestidspunktet vil en udskydelse
heraf til eksempelvis 1. januar 2015 indebære, at selvstændige fortsat kan udnytte virk-
somhedsordningen utilsigtet i hele indkomståret 2014 med deraf følgende mindreprove-
nu.. Endvidere vil skattepligtige i virksomhedsordningen, der endnu ikke har udnyttet
ordningen utilsigtet, få mulighed herfor, ligesom skatteydere, der ikke bruger ordningen i
dag, får mulighed for at gå ind i ordningen for at bruge den på en utilsigtet måde.
Side 3 af 3