Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 2
Offentligt
NOTAT
Fradrag i skattefri præmie for udbetalt efterløn mv.
J.nr. 2013-7926SFR/flf
Muligheden for at optjene en skattefri præmie, hvis man udskyder overgangen tilefterløn, blev indført i forbindelse med etableringen af den fleksible efterlønsord-ning i 1999.Formålet med den skattefri præmie er at give en væsentlig økonomisk tilskyndelsetil at udskyde tidspunktet for at trække sig tilbage fra arbejdsmarkedet i stedet forat gå på efterløn.Der er ikke sket grundlæggende ændringer af ordningen siden 1999, ud over at op-gørelsen af timer til skattefri præmie for lønmodtagere i maj 2011 overgik til somudgangspunkt alene at ske på grundlag af oplysninger fra indkomstregistret. Dettehar ingen betydning for den problemstilling, som FOAs a-kasse og LO har beskre-vet i deres høringssvar til L 2.Det er en betingelse for at kunne optjene skattefri præmie, at man opfylder den så-kaldte udskydelsesregel i efterlønsordningen. Udskydelsesreglen indebærer, at mantidligst overgår til efterløn mindst to år efter at efterlønsbeviset har virkning, samthar fået indberettet mindst 3.120 løntimer som fuldtidsforsikret (2.496 løntimersom deltidsforsikret) eller drevet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang. Ud-skydelsesreglen kan tidligst være opfyldt tre år før folkepensionsalderen.Der optjenes en præmieportion, hver gang man har haft 481 timers arbejde efter atudskydelsesreglen er opfyldt, svarende til et kvartals (13 uger) arbejde med 37 ti-mer om ugen.Hvis man helt undlader at gå på efterløn og i stedet arbejder fuld tid i hele den tre-årige optjeningsperiode, optjener man 12 præmieportioner.Der kan højst medregnes 5.772 timers arbejde til skattefri præmie, og timer med ef-terløn eller dagpenge, som sammen med timerne til den skattefri præmie overstiger5.772 timer, fradrages i timerne til den skattefri præmie.I forbindelse med Velfærdsreformen blev denne regel skrevet ind i lov om arbejds-løshedsforsikring m.v., og det fremgår udtrykkeligt af Aftale om senere tilbage-trækning fra maj 2011, at reglen videreføres uændret.Den problemstilling som FOAs a-kasse og LO beskriver i høringssvaret til L 2 op-står, fordi der i den treårige optjeningsperiode er mulighed for flere timers efterlønend de 5.772 timer, der er fastsat som den maksimale grænse for løntimer, som kan
medregnes til skattefri præmie. Det skyldes, at hvert af årene i den treårige periodefra opfyldelsen af udskydelsesreglen til folkepensionsalderen består af 52 uger à 7dage (364 dage) plus en dag. Det betyder, at der i den treårige periode kan væreudbetalt efterløn for op til tre dage (22,2 timer) – fire dage (29,6 timer), hvis der iperioden er skudår – ud over 5.772 timer.Det maksimale antal timer, der kan modtages efterløn i tre-årsperioden, vil ikkevære ens for alle personer, idet det kan variere mellem 7,4-29,6 timer.Det betyder, at selv om en person har 481 løntimer, og således har timer til énpræmieportion, kan personen have modtaget efterløn i et sådant omfang, at mod-regningen betyder, at personen alligevel ikke får sin præmieportion.Det er således korrekt, at det maksimale antal timer, der kan medregnes til optje-ning af skattefri præmie ikke svarer fuldt ud til antallet af mulige timer i den treåri-ge optjeningsperiode, men det er det nærmeste antal timer, der kan administreresensartet således, at alle behandles ens.
2