Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2013-14
L 180
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 9. maj 2014 stillet mig følgendespørgsmål 3til L 180, stillet efter ønske fra Mikkel Dencker (DF), som jeg hermed skalbesvare.Spørgsmål 3
Ministeren19. maj 2014J nr. 2013-3324/
"Hvordan vil regeringen sikre, at elforbrugere, som i dag køber el gennem enleverandør under forsyningspligten og som ikke skifter leverandør efter indførelsen afleveringspligtordningen og engrosmodellen, ikke bliver udnyttet af deres elselskabgennem stigende priser?"SvarHvis man i forvejen har en aftale med en elhandelsvirksomhed, forbliver man kundehos denne elhandelsvirksomhed, hvis man ikke aktivt vælger en anden virksomhed.Hvis virksomheden foretager væsentlige ændringer i vilkårene for aftalen, som er tilugunst for forbrugeren, skal det varsles tre måneder i forvejen, så forbrugeren harmulighed for at skifte til et andet produkt, inden ændringerne træder i kraft.For at beskytte forbrugerne i et elmarked uden prisregulering indeholder lovforslagetdesuden en række forbrugerbeskyttende tiltag.Først og fremmest medfører lovforslaget, at Energitilsynet får ansvar for at etablereog drive en elprisportal, hvor alle elprodukter på markedet vil kunne sammenlignesud fra objektive kriterier.Energitilsynet får også ansvar for at gennemføre årlige undersøgelser af priserne påelmarkedet og at føre statistik med forsyningsafbrydelser, så det bliver kendt, hvisenkelte elprodukter har urimeligt høje priser, eller der foretages uforholdsmæssigtmange forsyningsafbrydelser.Desuden sikrer lovforslaget, at forbrugerne ikke mister elforsyningen, hvis dereselhandelsvirksomhed f.eks. går konkurs, men flyttes til en ny elhandelsvirksomhed. Idisse tilfælde vil elforbrugerne modtage et reguleret produkt de første tre måneder,hvor de sikres korte opsigelsesvarsler og en rimelig pris.
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Rasmus Helveg Petersen