Retsudvalget 2013-14
L 178
Offentligt
1374605_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. maj 2014
Procesretskontoret
Christina Hjeresen
2014-0037-0076
1183977
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov
om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love. (Revision af reg-
lerne om behandling af civile sager og syn og skøn, forhøjelse af beløbs-
grænse for anke, indførelse af deltidsordning for dommere m.v., mediean-
noncering af tvangsauktioner, tvangsfuldbyrdelse af digitale lånedokumen-
ter, skriftlig behandling af anke i straffesager med samstemmende påstan-
de m.v.) (L 178), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-
ren den 26. maj 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorent-
zen Dehnhardt (SF).
Karen Hækkerup
/
Cecilie Maarbjerg Qvist
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374605_0002.png
Spørgsmål nr. 28 vedrørende forslag til lov om ændring af retsplejelo-
ven og forskellige andre love. (Revision af reglerne om behandling af
civile sager og syn og skøn, forhøjelse af beløbsgrænse for anke, indfø-
relse af deltidsordning for dommere m.v., medieannoncering af
tvangsauktioner, tvangsfuldbyrdelse af digitale lånedokumenter,
skriftlig behandling af anke i straffesager med samstemmende på-
stande m.v.) (L 178) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at med de gældende regler bliver 2
pct. af ankesagerne om tvangsfjernelser omgjort af landsret-
ten, og vil ministeren redegøre for, hvordan der skal tages
hånd om børn og forældre i de 2 pct. af ankesagerne om
tvangsfjernelser, som bliver omgjort, men som med dette lov-
forslag afskæres fra at anke?”
Svar:
1.
Tabellen viser antallet af sager om tvangsanbringelse af børn ved byret-
terne samt antallet af ankesager herom ved landsretterne i perioden 2007-
2013. Endelig ses omgørelsesprocenten i ankesagerne.
Tabel 1. Antal tvangsfjernelsessager ved byret og landsret, ankeprocent og
omgørelsesprocent
2007 2008 2009 2010 2011 2012
108
189
215
262
305
391
Afsluttede tvangsfjernelsessa-
ger ved byretterne*
42
86
111
170
189
262
Modtagne tvangsfjernelsessa-
ger ved landsretterne
38,9
45,5
51,6
64,9
62,0
67,0
Ankeprocent**
pct.
pct.
pct.
pct.
pct.
pct.
23
63
88
124
144
179
Afsluttede tvangsfjernelsessa-
ger ved landsretterne, der er
sluttet ved dom efter hoved-
forhandling
4,3
3,2
3,4
3,2
2,1
2,2
Ændring af byrettens afgørel-
pct.
pct.
pct.
pct.
pct.
pct.
se***
96,8
96,6
97,6
97,9
97,2
Stadfæstelse af byrettens afgø-
95,7
pct.
pct.
pct.
pct.
pct.
pct.
relse***
2013
501
341
68,1
pct.
254
2,8
pct.
96,5
pct.
* Tallet for tvangsfjernelsessager sluttet med dom efter hovedforhandling er trukket fra byretternes sagsbehand-
lingssystem. Der er ikke præcise tal for antal tvangsfjernelsessager, da der kan være andre sager end tvangsfjer-
nelse imellem, men Domstolsstyrelsens vurdering er, at de fleste af disse sager er om tvangsfjernelse.
** Ankeprocenten kan ikke opgøres præcist, da Domstolsstyrelsen ikke kan følge den enkelte sag, fra den starter
i byretten, til den lukkes i landsretten. I stedet er ankeprocenten fundet som forholdet mellem alle afsluttede
tvangsfjernelsessager ved byretterne sat over for modtagne sager om tvangsfjernelse af børn ved landsretterne i
det år, der måles på.
*** Tallene i ”Stadfæstelse af byretternes afgørelse” og ”Ændring af byretternes afgørelse” summer i 2010,
2012 og 2013 ikke op til 100 %. Dette skyldes, at landsretterne i 2010 har fordelt en sag mere, i 2012 en sag
mindre og i 2013 to sager mindre på de to muligheder sammenlignet med, hvor mange sager der er registreret
som hovedforhandlede. Det er en manuel registrering ved retten, så det er muligt at angive udfald for sager, der
ikke er hovedforhandlede, eller helt undlade at angive et udfald.
Kilde: Domstolsstyrelsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Med lovforslaget foreslås det, at anke fra byret til landsret i sager om
tvangsanbringelse af børn fremover kun kan ske med tilladelse fra Proces-
bevillingsnævnet, hvis sagen er principiel, eller at særlige grunde i øvrigt
taler derfor. Det foreslås, at det samme skal gælde øvrige sager, hvor børn
og unge-udvalget træffer afgørelse efter servicelovens § 74.
Vurderingen af, om der foreligger særlige grunde til at tillade anke, vil ef-
ter lovforslaget bero på en konkret vurdering af omstændighederne i den
enkelte sag. Det indgår dog i alle tilfælde i vurderingen, om domfældelse i
sagen kan være sket med urette.
Sager om tvangsfjernelse vil efter forslaget fortsat skulle behandles i børn
og unge-udvalget, Ankestyrelsen og byretten, hvilket i sig selv sikrer, at
eventuelle fejl rettes op. For yderligere at sikre dette, er det præciseret i
bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse om ankebegrænsning, at
betingelsen ”særlige grunde” forudsættes at omfatte tilfælde, hvor byret-
tens afgørelse vurderes at være (åbenbart) forkert, eller hvor der i øvrigt er
grund til at tro, at afgørelsen vil blive ændret af landsretten.
Der kan i øvrigt henvises til Justitsministeriets besvarelse af 19. maj 2014
af spørgsmål nr. 14 og 15 vedrørende lovforslaget.
3