MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
3. juni 2014
2014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. juni 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-
rørende L 177
–
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningslo-
ven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 61:
Det fremgår af Metroselskabets indlæg af 26.05.2014, side 6, til Natur- og Mil-
jøklagenævnet, at Metroselskabet i dette indlæg anerkender, at støjgrænsen
på byggepladsen Nørrebroparken realistisk er sat til 72/71 dB(A) (senere ned-
sat til 70 dB(A)), og har på et tidspunkt målt det aktuelle støjniveau til 67
dB(A). Ministeren bedes oplyse, hvordan det kan forekomme, at Metroselska-
bet benytter sig af forskellige støjgrænser og
–målinger,
alt efter hvilken myn-
dighed, der tilskrives (her henholdsvis Natur- og Miljøklagenævn og Trans-
portministeriet), idet støjgrænsen i den supplerende VVM, der følger lovforslag
L 177, er sat til 60 dB(A), den støjgrænse, hvorefter der fastsættes kompensati-
on og tildeles genhusning efter.
Svar:
Det i spørgsmålet omtalte indlæg fra Metroselskabet til Natur- og Miljøklage-
nævnet er indgivet i anledning af en klage over Københavns Kommunes påbud
om støjgrænser for tunnelbyggepladsen i Nørrebroparken. I indlægget redegør
Metroselskabet for, hvorledes de målte støjniveauer forholder sig til de teore-
tisk beregnede støjniveauer, inklusiv et tillæg på 5 dB(A) for tone- og impuls-
støj, som danner grundlag for Københavns Kommunes påbud. Metroselskabet
vurderer herunder, at den i påbuddet fastlagte støjgrænse på 70 dB(A) om da-
gen ikke kan forventes overskredet. Støjmålingerne ligger således under denne
støjgrænse om dagen og betydeligt under om natten.
Metroselskabets vurderinger i det omtalte indlæg til Natur- og Miljøklagenæv-
net tager udgangspunkt i de retningslinjer, som Natur- og Miljøklagenævnet
har fastlagt for Københavns Kommunes pålæg om støjgrænser for byggeplad-
serne på Cityringen. Efter disse retningslinjer suppleres støjgrænserne med et
tillæg for tone- og impulsstøj på 5 dB(A), og herudover fastsættes støjgrænser-
ne således, at der ikke
–
heller ikke teoretisk
–
kan forekomme situationer,
hvor støjgrænsen overskrides. Det betyder, at støjgrænserne må fastsættes kon-