MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. juni 2014
2014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L 177
–
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lig-
ningsloven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 55:
Vil ministeren tage skridt til at indføre en retningslinje i lovbemærkningerne
om, at udvidet arbejdstid med støj over det sundhedsskadelige niveau ikke kan
iværksættes, før minimum 90% af de berørte naboer reelt har haft mulighed for
at flytte ind i en erstatningsbolig
–
alternativt tage skridt til en forhandling med
Transportudvalget om at indskrive ovenstående retningslinje i en tillægsbe-
tænkning over L 177?
Svar:
Som jeg redegjorde for i forbindelse med min besvarelse af spørgsmål B og C
under samrådet den 26. maj 2014, har Metroselskabet allerede nu taget fat på
at sikre, at beboere, der
–
hvis lovforslaget vedtages
–
bliver berettiget til gen-
husning, også kan blive det hurtigst muligt, og der er nu sendt breve ud til
kredsen af beboere, der i givet fald bliver berettiget til 100 % kompensation,
genhusning eller overtagelse.
Genhusningen forudsætter
–
som jeg ligeledes redegjorde for under samrådet
–
beboernes aktive medvirken, og genhusningsprocessens afslutning beror på en
række faktorer, herunder også beboernes egne beslutninger i forhold til, om de
overhovedet ønsker genhusning, og i forhold til konkrete genhusningsboliger.
Disse faktorer kan hverken Metroselskabet eller jeg være herre over inden for
rammerne af en frivillig genhusningsordning. En retningslinje som foreslået af
spørgeren ville derfor efter min opfattelse kun være praktikabel under en
–
uønskværdig og for naboerne unødigt indgribende
–
tvangsmæssig genhus-
ningsordning.
Som anført under samrådet har det imidlertid min største opmærksomhed, at
genhusningsprocessen håndteres så effektivt som overhovedet muligt fra Me-
troselskabets side.