Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1370484_0001.png
1370484_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 8. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L177 – Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningslo-ven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-ning Hyllested (EL).

Spørgsmål nr. 39:

Ministeren bedes be- eller afkræfte, hvorvidt Metroselskabet planlægger endirekte adgang fra Borgergade til metrostationen ved Marmorkirken med hen-blik på at forøge passagerunderlaget.

Svar:

Jeg har anmodet Metroselskabet I/S om bidrag til besvarelsen af spørgsmålet.Metroselskabet I/S har oplyst følgende:”I Udredningen om Cityringen fra maj 2005 var det forudsat, at der skulle etab-leres en fodgængerpassage mellem Store Kongensgade og Borgergade lige overfor stationen ved Marmorkirken med henblik på at fremme adgangen til statio-nen fra et større område. Ekspropriationskommissionen har på besigtigelses-forretningen, der blev afholdt den 9. og 10. juni 2009, hæfte 3, side 37‐38, god-kendt den omhandlede del af Cityringprojektet ved Marmorkirken med tilknyt-tede bemærkninger vedrørende stiforbindelsen og cykelparkering:”… Kommissionen fandt, at Cityringloven indeholder fornøden hjemmel tilekspropriation til den pågældende stipassage, jf. det af Metroselskabet anfør-te.Den af advokaten påpegede alternative passage mellem Store Kongensgadeog Borgergade vil også kræve ekspropriation, og denne passage vil med sinplacering ikke opfylde det i Cityringloven forudsatte behov. Kommissionenfandt imidlertid, at der var behov for en nærmere redegørelse for, hvorledesstitrafikken kan indpasses i den kørende trafik, der foregår i gården, herun-der vareleverancerne til Super Brugsen. Kommissionen anmodede Metrosel-skabet om at undersøge mulighederne for et andet stiforløb end det, der blevfremlagt ved besigtigelsen.
Med hensyn til cykelparkering fandt kommissionen, at der er fornøden hjem-mel til at ekspropriere til etablering af de faciliteter, der er nødvendige for atopfylde cykelparkeringsbehovet i relation til stationen. Kommissionen anmo-dede dog Metroselskabet om i samarbejde med Københavns Kommune at un-dersøge alternative muligheder for etablering af de fornødne cykelparkerin-ger, idet den foreslåede løsning efter kommissionens opfattelse ikke er opti-mal....”Metroselskabet forventer i 2016 at afholde ekspropriationsforretning med hen-blik på etablering af stipassagen fra Borgergade frem til stationen.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke