Retsudvalget 2013-14
L 175
Offentligt
1373992_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
26. maj 2014
Formueretskontoret
Helga Lund Laursen
2014-0037-0073
1173272
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om tv-overvågning, lov om sikkerhed ved bestemte id-
rætsbegivenheder, lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling
m.v. og forskellige andre love (Samling af visse af politiets opgaver i op-
gavefællesskaber og bortsalg af hittegods ved offentligt tilgængelig inter-
netauktion m.v.) (L 175), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 14. maj 2014.
Karen Hækkerup
/
Rikke-Louise Ørum Petersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. 24 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om tv-
overvågning, lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, lov
om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. og forskellige
andre love (Samling af visse af politiets opgaver i opgavefællesskaber
og bortsalg af hittegods ved offentligt tilgængelig internetauktion m.v.)
(L 175) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 14. maj 2014
fra Auktionslederforeningen, jf. REU alm. del - bilag 7.”
Svar:
1.
Auktionslederforeningen har med henvendelsen af 14. maj 2014 til Fol-
ketingets Retsudvalg fremkommet med bemærkninger til den del af lov-
forslaget, der vedrører ændring af hittegodsloven.
Auktionslederforeningen finder det bl.a. betænkeligt, at der gives mulig-
hed for, at hittegods sælges ved internetauktion, idet sådanne auktioner ik-
ke er omfattet af auktionslederloven, og dermed ikke er underlagt bl.a. de
krav til sikkerhedsstillelse, som gælder for auktionsledere. Endvidere vil
der i forhold til internetauktioner ikke være mulighed for at benytte sig af
den kompetence, der i øvrigt er tillagt auktionsledere i medfør af auktions-
lederloven.
Herudover er det Auktionslederforeningens opfattelse, at salg på internet-
tet ikke kan forventes at medføre hverken en højere salgspris eller en be-
sparelse i forhold til salgsomkostningerne sammenlignet med salg ved en
offentlig auktion. Foreningen bemærker i øvrigt, at mange auktionsledere
præsenterer hele auktionskataloget på internettet, og at der flere steder er
mulighed for at afgive online kommissionsbud (brevbud).
Herudover anfører Auktionslederforeningen, at internetauktioner i stort
omfang benyttes til at sælge stjålne genstande og kopivarer.
2.
Justitsministeriet skal indledningsvist bemærke, at politiet med de fore-
slåede ændringer af hittegodsloven fortsat vil have mulighed for at bort-
sælge hittegods ved traditionelle auktioner. Der indføres således ikke krav
om, at bortsalg skal ske ved internetauktioner; der gives alene mulighed
herfor.
Den foreslåede mulighed for også at kunne foretage bortsalg af hittegods
på internetauktioner imødekommer både et ønske fra politiet og fra visse
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
auktionshuse. Rigspolitiet har således i forbindelse med ændringen af hit-
tegodsloven i 2012 (lov nr. 1245 af 18. december 2012) udtrykt ønske om,
at politiet generelt gives større fleksibilitet i forhold til håndtering af hitte-
gods, herunder ved at få mulighed for at kunne indgå aftaler om bortsalg af
hittegods ved internetauktioner. Endvidere har auktionsbranchen, som og-
så anført i pkt. 3.2.2 i de almindelige bemærkninger til L 175, fremsat øn-
ske om, at der gives mulighed for at bortauktionere hittegods på internet-
auktioner. Dette ønske er fremsat over for Justitsministeriet af en repræ-
sentant for auktionshuse, der bl.a. driver internetauktioner.
Bortsalg af hittegods ved internetauktion vil i praksis forudsætte indgåelse
af en aftale mellem politiet og en internetauktionsudbyder. Det må i denne
forbindelse forventes, at politiet foretager en vurdering af, om salg ved in-
ternetauktion vil være mere hensigtsmæssigt end salg ved traditionel auk-
tion.
For så vidt angår det anførte om krav til sikkerhedsstillelse bemærkes det,
at bortsalg af hittegods udgør en særlig situation, idet der ikke er tale om
genstande, der er overladt i auktionslederens varetægt af genstandens ejer
med henblik på salg, men om ejerløse genstande, der bortsælges af staten.
Det særlige hensyn til beskyttelse af rekvirenten (den der anmoder om
auktion), som kravet til sikkerhedsstillelse i auktionslederloven skal imø-
dekomme, gør sig derfor ikke i samme udstrækning gældende ved bortsalg
af hittegods.
For så vidt angår det anførte om salg af stjålne genstande og kopigenstande
på internetauktioner bemærkes det, at politiet straks efter modtagelsen af
hittegods undersøger om genstanden er efterlyst, eller om der er grund til
at tro, at genstanden kan have forbindelse til en strafbar handling, jf. cirku-
lære nr. 76 af 24. juni 2003 om behandlingen af hittegods, som ændret ved
cirkulære af 18. december 2012. Endvidere vil hittegods først blive bort-
solgt, hvis ikke ejeren trods fremlysning af genstanden har henvendt sig til
politiet inden for 3 måneder (4 uger for så vidt angår cykler og knallerter),
jf. § 4, stk. 1, i lov om hittegods, jf. lovbekendtgørelse nr. 733 af 9. juli
2009, som ændret ved lov nr. 1245 af 18. december 2012.
Henset til at hittegods således – i modsætning til genstande, der sættes til
salg på internetauktioner af private borgere – har været i politiets varetægt
i en længere periode, førend der sker bortsalg, og til at politiet har pligt til
at undersøge, om genstanden er efterlyst, må det forventes, at det på salgs-
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tidspunktet vil være fastslået, at der vitterligt er tale om hittegods og ikke
genstande hidrørende fra et strafbart forhold.
4