Transportudvalget 2013-14
L 172
Offentligt
1370354_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-2027
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L172 - Forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgra-deringer af en række jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HenningHyllested (EL).

Spørgsmål nr. 5:

Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt de argumenter, der fremføres medhenblik på at nedlægge et antal mindre vestfynske stationer stadig vil væregældende efter anlæg af ny bane Odense-Middelfart?

Svar:

Regeringen har en målsætning om, at den kollektive trafik – og ikke mindsttogtrafikken – skal løfte det meste af fremtidens vækst i trafikken. For at dennemålsætning kan nås, er det afgørende, at den kollektive trafik bliver endnu me-re attraktiv. Der er i dag en række faktorer i den nuværende togbetjening påVestfyn, som peger på, at både den lokale betjening og landsdelsbetjeningenkan tilrettelægges mere hensigtsmæssigt i fremtiden.Derfor har det været relevant at få undersøgt mulighederne for på kort sigt atskabe en bedre trafikafvikling på Vestfyn, som understøtter målet om vækst iden kollektive trafik frem mod midten af 2020’erne, hvor den nye dobbeltspo-rede bane over Vestfyn står færdig. Etableringen af den nye bane over Vestfynvil naturligvis forbedre kapaciteten på strækningen, men først fra midten af2020’erne.Spørgsmålet om den fremtidige betjening af de vestfynske stationer vil dogbero på en politisk stillingtagen, som også skal ses i lyset af etableringen af nybane Odense-Middelfart.Medvenlighilsen
Magnus Heunicke