Transportudvalget 2013-14
L 172
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-2027
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L 172 - Forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgra-deringer af en række jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HenningHyllested (EL).Spørgsmål nr.23:
”Ministeren bedes redegøre for, om der har været tilfælde, hvor staten har for-lodsovertaget ejendomme ud fra en forventning om anlæg af en vej eller bane,men hvor projektet ikke blev til noget alligevel, og er det tilfældet, da bedesoplyst hvad, der så skete med de ejendomme, der var blevet forhåndsoverta-get.”Svar:
Vejdirektoratet og Banedanmark har oplyst, at der har været flere tilfælde, hvorde har overtaget ejendomme, men hvor det senere har vist sig, at de alligevelikke havde brug for ejendommene, idet projektet senere blev aflyst.Vejdirektoratet nævner som eksempel, at der i forbindelse med beslutningenom anlæggelse af Silkeborgmotorvejen, blev undersøgt flere alternative linjefø-ringer. Ved vedtagelse af anlægsloven blev den endelige linjeføring fastlagt, ogejendomme, der var forlodsovertaget uden for denne linjeføring, kunne afhæn-des.Banedanmark nævner tre tilfælde, hvor de har forlodsovertaget ejendomme,som alligevel ikke skulle bruges til jernbaneformål, København-Ringsted, Fin-gerplanen og Nordvestbanen. De tre tilfælde beskrives nærmere nedenfor.Projekteringsloven vedr. jernbaneanlægget København-Ringsted (lov nr. 244 af21. marts 2007) indeholdt bemyndigelse til at undersøge og projektere de nød-vendige anlæg med henblik på udvidelse af jernbanekapaciteten København-Ringsted ved:1) En ny jernbanestrækning mellem København og Ringsted over Køge meddertil hørende anlæg og
2) Et ekstraspor mellem Hvidovre og Høje Taastrup med vendespor i Roskilde,samt ekstra spor på dele af strækningen Roskilde-Ringsted med dertil hørendeanlæg.Efter at projekteringsarbejdet var afsluttet, var der politisk flertal for at etablereanlægget mellem København og Ringsted over Køge, og de 23 ejendomme, der iprojekteringsfasen var blevet forlodsovertaget på strækningen mellem Hvidov-re og Høje Taastrup til løsningen med etablering af ekstra spor, skulle ikke an-vendes alligevel. Af disse 23 ejendomme er status p.t. at 12 er udlejet, 6 nedre-vet, 3 indstillet til nedrivning/evt. frasalg og 2 står tomme.Herudover ejer Banedanmark 8 ejendomme på Skovridergårdsvej i Virum, derblev forlodseksproprieret i forbindelse med lanceringen af Fingerplanen i 1947.Planen blev dog aldrig officielt vedtaget. 7 af disse ejendomme er pt. udlejet, 1står tom. Banedanmark har pt. ingen planer om at frasælge ejendommene, daarealet fortsat er reserveret til jernbaneformål.Endelig er der ifm. Nordvestbane-projektet én ejendom på Kvamløsevej 5 iTølleøse, der er forlodsekproprieret og i dag er udlejet, med henblik på salg.Dette areal blev efter planlægningsarbejde og høringsprocesserne, hvor der frakommunens side kom med en alternativ løsning, alligevel ikke en del af om-bygningen.De tre tilfælde, Kbh-Ringsted, Virum og Nordvestbanen, omfatter i alt 32 ejen-domme, hvoraf 20 er udlejet (ca. 61 %), 6 nedrevet (ca. 19 %), 3 er indstillet tilnedrivning/evt. frasalg (ca. 10 %) og 3 står tomme (ca. 10 %).Inden ejendomme eventuelt sælges skal det med størst muligt sikkerhed afkla-res, om der er overvejelser om fremtidige projekter, som vil kræve potentielovertagelse af ejendommene. Derfor er der praksis for, at Banedanmark i de fåtilfælde, hvor det viser sig, at projektet ikke bliver til noget eller hvor der erlængere tid mellem overtagelsen og eventuelt projektgennemførelse, udlejer depågældende ejendomme, med henblik på et evt. senere salg og/eller nedriv-ning.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke