Transportudvalget 2013-14
L 172
Offentligt
1370395_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-2027
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L 172- Forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgra-deringer af en række jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HenningHyllested (EL).

Spørgsmål nr. 19:

Når den periode, hvor en ejendom kan pålægges byggelinjer iflg. forslaget vilvære to gange ti år, da bedes ministeren gøre rede for, hvori forbedringenreelt består.

Svar:

Den forbedring, som spørgeren sigter til med de foreslåede generelle bestem-melser om projektering af baner i L 173, handler set fra borgernes side primærtom muligheden for tidligere fremrykket ekspropriation, mens bestemmelserneom byggelinjer primært handler om at sikre projekterne mod senere fordyrel-ser.De foreslåede generelle byggelinjebestemmelser svarer med enkelte sprogligepræciseringer til de bestemmelser, der tidligere blev indsat i de konkrete pro-jekteringslove, herunder at byggelinjer højst kan pålægges for en periode af tiår, samt at et pålæg kan forlænges med yderligere op til 10 år. Forlængelsesmu-ligheden vil dog kun undtagelsesvist blive brugt, da projekteringen af et bane-anlæg typisk vil være færdigt inden for en kortere årrække.Byggelinjer bruges som nævnt for at sikre et projekt mod senere fordyrelser, ogbyggelinjer er bebyrdende for de lodsejere, hvis ejendomme bliver pålagt byg-gelinjer. Men byggelinjer giver samtidig de berørte lodsejere visse rettigheder,herunder mulighed for at afhænde deres ejendom mod erstatning, såfremt byg-gelinjerne virker særligt bebyrdende for de pågældende.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke