Socialudvalget 2013-14
L 169
Offentligt
1365712_0001.png
1365712_0002.png
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:6. maj 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig:alh

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af14. april

2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-

ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.1 ad L 169.

Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Skipper (EL).

Sagsnr. 2013-7709

Spørgsmål nr. 1 ad L169:

”Vil ministeren oplyse, hvilke overvejelser der er gjort ifm. antallet af net-værkssamråd – er der f.eks. skabt mulighed for at afholde løbende net-værkssamråd som opfølgning på den aftale, der er indgået med den pågæl-dende?”

Svar:

Det følger af formålsbestemmelsen i serviceloven for reglerne om særligstøtte til børn og unge, at kommunernes indsats skal baserer sig på barnetseller den unges ressourcer og ske i samarbejde med familien. Det er såle-des altid relevant for kommunen at overveje, hvordan familie og netværk kaninddrages i støtten til barnet eller den unge, og der er således altid mulighedfor at indgå gensidige aftaler om løbende møder med familien og netværket,når kommunen vurderer, at det er til barnets eller den unges fordel.Lovforslagets del om netværkssamråd har til formål at understøtte en hurtigog konsekvent indsats over for unge med kriminel adfærd, der bygger pårelevant viden om den unge.Styrken ved netværkssamrådet er, at personer omkring denunge kan bidra-ge med viden og kendskab til den unge ogsamtidig får kendskab til denhandleplan, der udarbejdes, så dekan støtte op omkring barnet eller denunge. Samtidig serbarnet eller den unge, at den kriminelle adfærd tagesalvorligt og afføder en reaktion, hvor den unge stillestil regnskab for sin ad-færd.
2
På netværkssamrådet drøftes en handleplan for, hvilke initiativer og handle-pligter derkan modvirke yderligere kriminalitet.Som det fremgår af lovbemærkningerne, kan handleplanen eksempelvisomfatte foranstaltninger efter serviceloven og aftaler med forældrene ellernetværket om på forskellig vis løbende at støtte op om den unges vej ud afen kriminel løbebane.I forhold til opfølgning på netværksmødet har kommunerne mulighed for atlade aftaler om yderligere møder med netværket og/eller fagpersoner indgåsom en del af handleplanen.Vedrørende rammerne for kommunernes reaktion ved gentagen kriminalitetfremgår det af den foreslåede § 57 c, stk. 3, at ”Modtager kommunalbesty-relsen inden for et år efter netværkssamrådets afholdelse, jf. stk. 1, doku-mentation fra politiet om mistanke mod den unge under 18 år for gentagen,alvorlig kriminalitet, skal kommunalbestyrelsen uden fornyet indkaldelse tilnetværkssamråd vurdere, om der er behov for at revidere handleplanen.”Hvis den unge begår gentagne kriminelle handlinger indenfor en kortereperiode, er kommunerne således ikke forpligtet til at afholde flere netværks-samråd, før det vurderes, om handleplanen skal revideres. Begrundelsen er,at et af hovedformålene med netværkssamrådet er at vise den unge, at de-res kriminelle handling tages alvorligt og afføder en reaktion. Det vurderes,at denne pointe svækkes, hvis der alene afholdes netværkssamråd på net-værkssamråd med en ung hver gang, de begår kriminalitet. I stedet skalkommunen altså vurdere, om handleplanen skal revideres, og om der erbehov for andre sociale foranstaltninger, eksempelvis en anbringelse udenfor hjemmet for at flytte den unge fraet kriminelt miljø.
Manu Sareen
/ Dan Holmgreen