Socialudvalget 2013-14
L 166
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:2. maj 2014
Ansvarlig: scm
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af9. april
2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-
ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.1 ad L 166.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Socialudvalget.
Sagsnr. 2012-2572
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 9/4-14 fra Ældre Sagen, jf. L166 - bilag 2”
Svar:
Det fremgår af henvendelsen at Ældre Sagen helt overvejende er positivoverfor de ændringer, som lovforslaget indebærer. Som følge af udskydel-sen af ikrafttrædelsestidspunktet for ændringerne vedr. boligstøtte foreslårÆldre Sagen dog, at reglerne for efterregulering og efterbetaling af boligstøt-te ændres for 2015, således at der ikke kræves en indkomstændring på10.000 kr. før boligstøtten kan ændres og efterbetales. Desuden foreslårÆldre Sagen, at kravet om overgang til obligatorisk digital selvbetjening iforhold til boligstøtte udskydes, indtil regelændringerne for boligstøtte træderi kraft.Jeg er naturligvis glad for Ældre Sagens positive tilkendegivelser ift. lovfors-laget.For så vidt angår Ældresagens forslag om ændring af reglerne for efterregu-lering, kan jeg oplyse, at efter de gældende regler i boligstøttelovenhar bor-geren oplysningspligt i forhold til bl.a. indkomstændringer, og der er bagatel-grænser for omberegning af boligstøtte, således at indkomstnedgangen skalvære på mindst 10.000 kr., før der kan ske en omberegning af boligstøtten iløbet af året.
2
I forhold til efterregulering af boligstøtte kan der efter gældende regler ikkeske efterbetaling af boligstøtte, hvis borgeren har fået udbetalt for lidt i bolig-støtte.Når der i lovforslaget er foreslået en overgangsbestemmelse for boligstøtte iforhold til de pensionister, der får en efterregulering af pension efter de nyeregler, skyldes det netop, at der her er kommet nye regler for pension meden symmetrisk efterregulering.Det vurderes ikke hensigtsmæssigt, at der for 2015 indføres en generelovergangsbestemmelse med efterbetaling af boligstøtte, da reglerne forberegning af boligstøtte i øvrigt er uændrede. Borgeren har fortsat oplys-ningspligt og bagatelgrænsen på 10.000 kr. er fortsat gældende, indtil dermed de nye regler indføres en ny model for indtægtsregulering. De nye reg-ler for symmetrisk efterregulering hænger således tæt sammen med de nyeudsvingsgrænser, den månedlige boligstøtte, og den reducerede oplys-ningspligt for indkomstoplysninger.Herudover vurderes det at ville medføre en større administrativ byrde, hvisder for 2015 skal ske en manuel gennemgang af alle sager med henblik forat fastslå, om der skal ske en efterbetaling af boligstøtte, og der vil skulletages stilling til evt. periodeopdeling og andre forhold, der ikke er taget højdefor i de gældende boligstøtteregler.I forhold til Ældre Sagens forslag om at udskyde overgangen til obligatoriskselvbetjening kan det oplyses, at de områder, der overgår til obligatoriskdigital selvbetjening i bølge 3 pr. 1. december 2014, jf. lovforslag L 158, For-slag til lov om ændring af forskellige lovbestemmelser om ansøgninger, an-meldelser, meddelelser, anmodninger og erklæringer til offentlige myndighe-der, er udvalgt ud fra en vurdering af områdets modenhed, forstået sombrugernes it-parathed, it-systemernes nuværende kvalitet samt den samledehenvendelsesvolumen på området. Udvælgelsen er sket i forhold til gælden-de regler og forudsætter således ikke, at reglerne i L 166 er trådt i kraft.På de områder, hvor der indføres et formkrav om, at en ansøgning, eksem-pelvis om boligstøtte, skal indgives digitalt, er der tale om digitalisering af enkommunikationskanal.Kravene til, hvilke oplysninger borgeren skal indgive iforbindelse med udfyldelse af selve ansøgningen (fx indtægt, bopæl, husle-je, antallet af personer, der bor i boligen m.v.), er uændret med indførelse afobligatorisk digital selvbetjening.Når borgeren ikke længere skal indsende lønsedler mv. ved ansøgning ogikke længere skal oplyse om indkomstændringer, sker der en administrativlettelse for såvel borgeren som for myndigheden, der er med til at effektivise-re den offentlige sektor.
3
Indførelse af anvendelse af indkomstregistret ved indtægtsregulering af bo-ligstøtte vurderes ikke i sig selv at udgøre så væsentligt et element i forbin-delse med selve digitaliseringen af kommunikationskanalen, at det giveranledning til at udskyde tidspunktet for indførelse af obligatorisk digital selv-betjening for boligstøtte.Det skal bemærkes, at borgerne vil kunne søge om fritagelse fra obligatoriskselvbetjening også i forhold til boligstøtte.
Manu Sareen
/ Bent Nielsen