Ligestillingsudvalget 2013-14
L 155
Offentligt
1361521_0001.png
1361521_0002.png
1361521_0003.png
1361521_0004.png
1361521_0005.png
1361521_0006.png
1361521_0007.png
1361521_0008.png
1361521_0009.png
1361521_0010.png
1361521_0011.png
1361521_0012.png
1361521_0013.png
1361521_0014.png
1361521_0015.png
1361521_0016.png
1361521_0017.png
1361521_0018.png
1361521_0019.png
1361521_0020.png
1361521_0021.png
Ex ante måling af de administrativekonsekvenser ved forslag til lov om æn-dring af lov om lige løn til mænd ogkvinder (kønsopdelt lønstatistik)
Erhvervsstyrelsen og Ernst & YoungDato: 27. maj 2013
Indholdsfortegnelse
1.2.
ResuméLovforslagets konsekvenser for virksomhederne
351115
Bilag A. Lovforslagets relevante måleparametreBilag B. Uddybning af lovforslagets administrative konsekvenser
Bilag C. Baggrunden for måling af administrative konsekvenser ved AMVAB-metoden20
1.
ResuméDenne ex ante måling afdækker de forventede administrative konsekvenserfor erhvervslivet forbundet med Beskæftigelsesministeriets lovforslag til lovom ændring af lov om lige løn til mænd og kvinder (kønsopdelt lønstatistik).Målingen afdækker således ikke andre eventuelle konsekvenser for erhvervs-livet.De eksisterende regler for kønsopdelt lønstatistik har vist sig at være util-strækkelige. Evalueringen fra 2011 af brugen af kønsopdelte lønstatistikkerfra det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) har således vist, at kunmellem en tredjedel og en fjerdedel af de omfattede virksomheder overhol-der loven. Der er derfor behov for at styrke kønsopdelt lønstatistik som red-skab for arbejdsgivere og lønmodtagere i samarbejdet på virksomhederneomkring køn og løn.Med lovforslaget foreslås det, at virksomheder, der er forpligtet til at indbe-rette lønoplysninger til Danmarks Statistik, og som beskæftiger ansatte sva-rende til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst tre ansatte af hvert køn,skal være omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik.I denne undersøgelse undersøges endvidere de administrative byrder, så-fremt lovændringen skulle omfatte virksomheder, som beskæftiger ansattesvarende til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst fem ansatte af hvertkøn. Begge scenarier er en udvidelse af de gældende regler på området ogmedfører, at en større gruppe af virksomheder fremadrettet vil være omfat-tet af reglerne omkring kønsopdelt lønstatistik.Lovforslaget medfører, at de omfattede virksomheder skal orientere medar-bejderne om, at virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt lønsta-tistik. Herudover har de pligt til at udlevere den kønsopdelte lønstatistik tilvirksomhedens lønmodtagerrepræsentant og til medarbejderne, hvis deranmodes herom.. Alternativt kan virksomheden efter aftale med de ansatteudarbejde en redegørelse om de vilkår, der har betydning for aflønningen afmænd og kvinder på virksomheden.I tilfælde af at loven fremover vil omfatte virksomheder, der beskæftigeransatte svarende til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst tre ansatte afhvert køn, vil lovforslaget medføre en løbende administrativ byrde på 2,0mio. kr.I tilfælde af at loven omfatter virksomheder der beskæftiger ansatte svaren-de til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst fem ansatte af hvert kønmedfører lovforslaget en løbende administrativ byrde på 1,7 mio. kr.Lovforslaget medfører en nettolettelse af byrder for virksomhederne, idetbyrderne af de eksisterende regler er målt til ca. 10,8 mio. Nettolettelsenudgør derfor ca. 8,8 mio. kr. (ca. 9,1 mio. kr. ved fem ansatte af hvert køn)
3
Tabel 1: Administrative byrder for virksomhederneSamfundsniveau, mio. kr.Løbende administrative byrder årligt itilfælde af at loven omfatter virksomhederder beskæftiger ansatte svarende tilmindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindsttre ansatte af hvert kønTabel 2: Administrative byrder for virksomhederneSamfundsniveau, mio. kr.Løbende administrative byrder årligt itilfælde af at loven omfatter virksomhederder beskæftiger ansatte svarende tilmindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindstfem ansatte af hvert køn
2,0
1,7
4
2.2.1
Lovforslagets konsekvenser for virksomhederneKønsopdelt lønstatistik skal styrkes som redskab for arbejdsgivereog lønmodtagere i samarbejdet på virksomhederne omkring køn oglønDe eksisterende regler for kønsopdelt lønstatistik har vist sig at være util-strækkelige. Evalueringen fra 2011 af brugen af kønsopdelte lønstatistikkerfra det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) har således vist, at kunmellem en tredjedel og en fjerdedel af de omfattede virksomheder overhol-der loven. I den store gruppe af virksomheder, der ikke overholder loven,angiver halvdelen, at de ikke har hørt om lovkravet. Cirka hver fjerde virk-somhed angiver, at de kendte loven men ikke vidste, at de var omfattet aflovkravet.Der er derfor behov for at styrke kønsopdelt lønstatistik som redskab forarbejdsgivere og lønmodtagere i samarbejdet på virksomhederne omkringkøn og løn.For at understøtte dette mål vil Danmarks Statistik fremadrettet sende deomfattede virksomheder den kønsopdelte lønstatistik automatisk en gangårligt samt et brev om, at de er omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstati-stik.Herudover sker der en udvidelse af antallet af virksomheder omfattet af reg-lerne om kønsopdelt lønstatistik, idet virksomheder, der er forpligtet til atindberette lønoplysninger til Danmarks Statistik, og som beskæftiger ansattesvarende til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst tre (evt. fem ansatte)af hvert køn, fremover vil være omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstati-stik. Dette er en udvidelse i forhold til de gældende regler, hvor kun virk-somheder med 35 ansatte og mindst 10 af hvert køn er omfattet af reglerne.Disse udvidelser medfører, at 12.455 virksomheder fremover vil være omfat-tet af reglerne, mens der efter de gældende regler er 2793 virksomhederomfattet af reglerne. Såfremt grænsen sættes ved min. fem ansatte af hvertkøn, vil 10.314 virksomheder fremover være omfattet af reglerne om køns-opdelt lønstatistik.
2.2
Administrative konsekvenser af lovforslagetLovforslaget medfører administrative byrder for virksomhederne i form afinternt administrativt tidsforbrug. Byrderne udgør i alt ca. 2,0 mio. kr. påsamfundsniveau årligt og gennemgås nedenfor (ca. 1,7 mio. kr. på sam-fundsniveau årligt ved min. fem ansatte af hvert køn).
2.2.1
Administrative omstillingsomkostningerLovforslaget medfører ingen administrative omstillingsomkostninger for deberørte virksomheder, idet der ikke er nogen særlig byrde forbundet med attilpasse sig den nye lovgivning.
2.2.2
Løbende administrative byrder årligtLovforslaget om kønsopdelt lønstatistik indeholder bestemmelser, som allevirksomheder skal leve op til, og bestemmelser som virksomhederne kun
5
skal leve op til, såfremt medarbejderne efterspørger dette (illustreret ved destiplede pile nedenfor).Figur 1 Overblik over lovforslag om kønsopdelt lønstatistik
Danmarks statistik senderkønsopdelt lønstatistik til deomfattede virksomheder
Virksomhed oplysermedarbejdere om at den eromfattet af reglerne omkønsopdelt lønstatistik ogudleverer lønstatistikken tilvirksomhedenslønmodtagerrepræsentant
Medarbejdere efterspørgerat se den kønsopdeltelønstatistik
Virksomhed udleverer denkønsopdelte lønstatistik
De administrative byrder er udover at være bestemt af efterspørgsel ogsåbestemt af, hvilken mulighed virksomheden vælger for at leve op til lovkra-vene. Der er tre muligheder for dette ifølge lovforslaget.Fordet førstekan virksomhederne anvende den fremsendte kønsopdeltelønstatistik fra Danmarks statistik. Fordet andetkan virksomheden udarbej-de sin egen kønsopdelte lønstatistik. Fordet tredjekan virksomheden indgåaftale med de ansatte på virksomheden om at udarbejde en redegørelse omvilkår, der har betydning for aflønningen af mænd og kvinder på virksomhe-den. I dette tilfælde bortfalder pligterne til informere medarbejderne om, atvirksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik samt atstille en kønsopdelt lønstatistik til rådighed for medarbejderne.Orientering af medarbejderneFigur 2 orientering af medarbejderne
Danmarks statistik senderkønsopdelt lønstatistik til deomfattede virksomheder
Virksomhed oplysermedarbejdere om at den eromfattet af reglerne omkønsopdelt lønstatistik ogudleverer lønstatistikken tilvirksomhedenslønmodtagerrepræsentant
Medarbejdere efterspørgerat se den kønsopdeltelønstatistik
Virksomhed udleverer denkønsopdelte lønstatistik
Med indførelsen af lovforslaget vil Danmarks Statistik hvert år sende de om-fattede virksomheder deres kønsopdelte lønstatistik sammen med et brev,der minder virksomhederne om at de skal informere medarbejderne om, atvirksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistik.Ifølge lovforslaget er de omfattede virksomheder herefter forpligtet til atorientere medarbejderne. Dette vil medføre et administrativt arbejde med atvideregive denne information. Ifølge virksomhederne vil de enten leve op tilkravet ved at sende medarbejderne en mail om, at lønstatistikken er kom-met, eller lægge en tilsvarende besked ud på virksomhedens intranet.Ifølge lovforslaget er virksomhederne yderligere forpligtet til at udleverestatistikken direkte til medarbejderrepræsentanten, såfremt der er en sådanpå virksomheden. Er dette ikke tilfældet, skal virksomheden blot informeremedarbejderne om, at de har krav på at se statistikken, og herefter afvente,at en medarbejder efterspørger dette.Kravet om orientering af medarbejdere tager ca. 15 min. at efterleve for denenkelte virksomhed og medfører en administrativ byrde pr. virksomhed på
6
118,25 kr. og 1,4 mio. kr. årligt på samfundsniveau (1,2 mio. kr. ved min.fem ansatte af hvert køn).1Udlevering af kønsopdelt lønstatistikFigur 3 Efterspørgsel og udlevering af kønsopdelt lønstatistik
Danmarks statistik senderkønsopdelt lønstatistik til deomfattede virksomheder
Virksomhed oplysermedarbejdere om at den eromfattet af reglerne omkønsopdelt lønstatistik ogudleverer lønstatistikken tilvirksomhedenslønmodtagerrepræsentant
Medarbejdere efterspørgerat se den kønsopdeltelønstatistik
Virksomhed udleverer denkønsopdelte lønstatistik
Efter at være blevet orienteret om at den kønsopdelte lønstatistik er kom-met, kan medarbejderne ifølge loven efterspørge at se statistikken. Ifølge deadspurgte virksomheder, vil dette i praksis ikke blive udført som et særskiltprocestrin af de virksomheder, som vil udlevere statistik fra Danmarks Stati-stik, da virksomhederne vil udlevere statistikken i forbindelse med, at deoplyser medarbejderne om at den kønsopdelte lønstatistik er kommet.For virksomhederne, som vil lave deres egen kønsopdelte lønstatistik, vildette trin gennemføres som selvstændigt procestrin, såfremt en eller fleremedarbejdere efterspørger statistikken. For disse virksomheder vil der væreet administrativt arbejde forbundet med at indhente oplysninger fra virk-somhedens database angående lønoplysninger på medarbejderne, bearbejdedisse data, således at det kan fremlægges for medarbejderne, og efterføl-gende fremsende materialet til den medarbejder, der har efterspurgt stati-stikken. Er der derimod ingen medarbejder, der efterspørger statistikken erder ikke yderligere administrativt arbejde for virksomheden end at informeremedarbejderne, om at virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdeltlønstatistik (som gennemgået ovenfor).Kravet om udlevering af kønsopdelt lønstatistik medfører en administrativbyrde pr. virksomhed på 1892 kr. for de virksomheder, der selv udarbejderen kønsopdelt lønstatistik, og tager ca. 4 timer. at efterleve pr. virksomhed.Dette svarer til ca. 0,2 mio. kr. årligt på samfundsniveau hvad enten lov-forslaget omfatter virksomheder der beskæftiger mindst 10 fuldtidsansattemed tre eller fem ansatte af hvert køn.For de virksomheder der udleverer kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks Sta-tistik udgør byrden 118,25 kr. pr. virksomhed og 1,4. mio. kr. årligt på sam-fundsniveau (1,2 mio. kr. ved min. fem ansatte af hvert køn).2Forskellen i de administrative byrder på samfundsniveau ved hhv. udarbej-delse af egen statistik og udlevering af den kønsopdelte lønstatistik fra Dan-marks statistik skyldes, at der forventes at være langt flere virksomheder,der vælger at udlevere lønstatistikken fra Danmarks Statistik end virksom-heder, der både vil vælge at udarbejde deres egen statistik samt oplever atstatistikken rent faktisk efterspørges af en medarbejder.
1
Dette udgør oplysningsbyrden alene for de virksomheder, der selv udarbejder køns-opdelt lønstatistik. For virksomhederne, der vælger mulighed 1 – at udlevere lønstati-stikken fra Danmarks statistik - udgør beløbet den samlede byrde for både oplysningog udlevering (se bilag B).2For virksomhederne der benytter Danmarks statistik udgør beløbet den samledebyrde for både oplysning og udlevering (se bilag B).
7
Udarbejdelse af redegørelse om vilkår med betydning for aflønnin-gen af mænd og kvinder på virksomhedenSom nævnt ovenfor kan virksomhederne som en tredje mulighed indgå afta-le med de ansatte på virksomheden om at udarbejde en redegørelse omvilkår, der har betydning for aflønningen af mænd og kvinder på virksomhe-den. Dette medfører et administrativt arbejde i virksomhederne med at ind-hente data på den nuværende situation angående løn for mænd og kvindersamt udarbejde handlingsorienterede initiativer. I forbindelse med dette ar-bejde vil der endvidere være behov for at afholde møder med ansatte angå-ende redegørelsen.For de virksomheder der udarbejder en redegørelse om vilkår med betydningfor aflønningen af mænd og kvinder på arbejdspladsen udgør byrden ca.2.365 kr. pr. virksomhed årligt. Virksomhederne der vælger denne mulighedbruger ca. 15 timer hvert tredje år på udarbejdelsen af redegørelsen. Påsamfundsniveau er byrden 0,3 mio. kr. årligt.De samlede administrative byrder som følge af lovforslaget udgør i tilfældeaf at loven omfatter virksomheder, der beskæftiger ansatte svarende tilmindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst tre ansatte 2,0 mio. kr. årligt iløbende byrder.I tilfælde af at loven omfatter virksomheder der beskæftiger ansatte svaren-de til mindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst fem ansatte af hvert kønmedfører lovforslaget en løbende administrativ byrde på 1,7 mio. kr.
Tabel 3: Administrative byrder for virksomhederneSamfundsniveau, mio. kr.Løbende administrative byrder årligt itilfælde af at loven omfatter virksomhederder beskæftiger ansatte svarende tilmindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindsttre ansatte af hvert kønTabel 4: Administrative byrder for virksomhederneSamfundsniveau, mio. kr.Løbende administrative byrder årligt itilfælde af at loven omfatter virksomhederder beskæftiger ansatte svarende tilmindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindstfem ansatte af hvert køn
2,0
1,7
Lovforslaget medfører en nettolettelse af byrder for virksomhederne, idetbyrderne af de eksisterende regler er målt til ca. 10,8 mio. Nettolettelsenudgør derfor ca. 8,8 mio. kr. (ca. 9,1 mio. kr. ved fem ansatte af hvert køn)Lettelserne skyldes, at det bliver mindre tidskrævende for virksomhederne atleve op til reglerne, da Danmarks statistik fremadrettet sender den kønsop-delte lønstatistik direkte til de omfattede virksomheder, og de derfor ikkeskal bruge administrativt tidsforbrug på at rekvirere statistikken. Derudoverer forpligtelsen til at udlevere den kønsopdelte lønstatistik til medarbejdernegjort efterspørgselsbaseret.
8
2.3
Reguleringens oprindelseLovforslaget er national regulering, idet der ikke er internationale forpligtel-ser til at regulere på dette område. Forslaget udgør en ændring af lov omlige løn til mænd og kvinder, lov nr. 562 af 9. juni 2006.Virksomhedernes kommentarer og anbefalingerI forbindelse med gennemførelsen af interviews til ex ante målingen er derfremkommet en række kvalitative kommentarer omkring virksomhedernesoplevelse af de gældende og nye regler om kønsopdelt lønstatistik. En del afkommentarer er gengivet områdevist nedenfor.
2.4
Virksomhederne, som ikke hidtil har været omfattet af loven, fortæl-ler, at de vil anvende den tilsendte kønsopdelte lønstatistik fra Dan-marks statistik”Vi ville bare bruge den statistik, vi får fra Danmarks statistik og så sendeden videre, så har vi jo levet op til lovkravet”De adspurgte virksomheder, som ikke hidtil har været omfattet af reglerneom kønsopdelt lønstatistik, angiver alle, at de ville benytte den tilsendte sta-tistik. Flere af dem er uforstående overfor, hvorfor de skulle begynde at lavederes egen kønsopdelte lønstatistik, når de nu får en tilsendt. I forlængelseaf dette nævner flere af de adspurgte virksomheder, at der indtil nu ikke harværet interesse for at undersøge køn og løn på arbejdspladsen, så de regnermed en meget begrænset efterspørgsel. Virksomhederne der derimod angi-ver at de vil udarbejde egen statistik angiver, at de mener at den kønsopdel-te lønstatistik fra Danmarks Statistik er for svær at forstå i virksomheden, ogat de derfor hellere vil lave deres egne. Virksomhederne der har angivet atde ville udarbejde en redegørelse oplyste at de i forvejen lavede redegørel-ser om eksempelvis alder og etnicitet, og derfor synes det var naturligt atbehandle alle ligebehandlingsspørgsmål på samme vis.Virksomhederne har ikke erfaring med, at medarbejderne efterspør-ger den kønsopdelte lønstatistik”I al den tid, vi har lavet de her opgørelser, er der aldrig nogen, der har bedtom at se dem”De virksomheder, som på nuværende tidspunkt er omfattet af loven, angi-ver, at der ikke har været nogen eller kun meget få, der har efterspurgt denkønsopdelte lønstatistik. Enkelte virksomheder angav, at de var holdt opmed at rekvirere eller lave en kønsopdelt lønstatistik, eftersom der aldrig varnogen, der bad om at se den, og de derfor vurderede, at det var spild af tid.Virksomhederne forventede ikke, at lovens udvidelse i forhold til ændringenfra 10 til tre eller fem ansatte fra hvert køn i hver gruppe ville have nogennævneværdig effekt på efterspørgslen.
Disco-kodesystemet er forældet og ikke særlig anvendeligt”Disco-kodesystemet er ikke lavet i nutiden. Det er det, der gør det svært.Man skal sidde og være kreativ for at få det til at passe. Det er simpelthenså besværligt”
9
Alle de adspurgte virksomheder, som har erfaring med at bruge Disco-kodesystemet3, er kritiske overfor dette.En af de interviewede virksomheder fortæller, at de har et eget stillingsvur-deringssystem, hvor man sammenligner løn i forhold til andre steder påbaggrund af indhold i stillingen og personaleansvar osv.De adspurgte virksomheder efterspørger alle en forenkling af DISCO-kodesystemet, da det ville være en fordel for de medarbejdere, der skal arbejdemed det. Det påpeges endvidere, at et mere overskueligt system ville højnekvaliteten af data, idet virksomhederne nu oplever, at de bliver nødt til atbenytte kategorier, som ikke er sigende og dermed ikke korrekte.
Virksomhederne finder ikke, at lovgivningen skaber merværdi fordem”Vi tjener jo ingen penge på at sidde og lave en rapport om, hvad medarbej-derne tjener i løn”Ovenstående citat repræsenterer en kommentar som er set gentagne gangehos de interviewede virksomheder. Virksomhederne er positivt stemt overfor lovforslagets formål om at skabe ligeløn for mænd og kvinder, men me-ner ikke, at lovforslagets nye krav skaber en merværdi for dem.
DISCO er den officielle danske version af internationale fagklassifikationer. DISCO eren sekscifret klassifikation, der er opbygget som en hierarkisk struktur med fem ni-veauer. DISCO-08 opdeler det danske arbejdsmarked i 563 faggrupper, som hverindeholder en række nært beslægtede arbejdsfunktioner (Kilde: Danmarks Statistik).
3
10
Bilag A.A.1
Lovforslagets relevante måleparametre
Nedbrydning af lovforslaget i informationsforpligtelser og oplysningskravNedenfor ses nedbrydningen af de målte informationsforpligtelser, samt hvilke informationsforpligtelser som er knyttet til de tre segmenter.Tabel 5. Nedbrydning af de administrative byrderSegmentInformationsforpligtelse og underliggende oplysningskravInformationsforpligtelse A:Orientering af de ansatte om at virksomheden er omfattet af reglerneom kønsopdelt lønstatistikOplysningskrav 1:Orientering af de ansatte om kønsopdelt lønstatistikInformationsforpligtelse B:Pligt til at udlevere kønsopdelte lønstatistik til virksomheden lønmod-tagerrepræsentant , og til en ansat hvis denne anmoder herom.Oplysningskrav 1:Udlevering af kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks statistikInformationsforpligtelse C:Orientering af de ansatte om at virksomheden er omfattet af reglerneom kønsopdelt lønstatistikOplysningskrav 1:Orientering af de ansatte om kønsopdelt lønstatistikInformationsforpligtelse D:Pligt til at udlevere kønsopdelte lønstatistik til virksomheden lønmod-tagerrepræsentant , og til en ansat hvis denne anmoder herom.Oplysningskrav 1:Lønstatistikken skal indeholde oplysninger om gennemsnitsløn for medar-bejdergrupper i virksomheden opgjort efter klassifikationen DISCO-8 i løn-statistikken eller et tilsvarende klassifikationssystem.Oplysningskrav 2:Oplysningerne om gennemsnitsløn for en medarbejdergruppe skal fremgå,når der er mindst 3 mænd og 3 kvinder på et givet DISCO-gruppeniveau el-ler tilsvarende gruppeniveau.Oplysningskrav 3:Lønstatistikken må kun indeholde ét lønbegrebPopulation på sam-fundsniveauPopulations-kildeEstimat på bag-grund af inter-viewsHyppig-hed§-henvisningLov-type
10.988
1
§ 1 stk. 4a
C
Segment 1 Virksomheder derbenytter kønsopdelt lønstatistikfra Danmarks Statistik
10.988
Estimat på bag-grund af inter-views
1
§ 1 stk. 4c
C
1327
Estimat på bag-grund af inter-views
1
§ 1 stk. 4a
C
Segment 2 Virksomheder derselv udarbejder kønsopdeltlønstatistik
133
Estimat på bag-grund af inter-views
1
§ 1 stk. 4c ogstk. 6
C
Segment 3 Virksomheder derhar indgået aftale om at udar-bejde en redegørelse
Informationsforpligtelse E:Virksomhedens pligt til at udarbejde en kønsopdelt lønstatistik bort-falder, hvis arbejdsgiveren indgår aftale med de ansatte på virksom-heden om at udarbejde en redegørelse om vilkår, der har betydningfor aflønningen af mænd og kvinder på virksomheden.Oplysningskrav 1:Redegørelse om vilkår der har betydning for aflønningen af mænd og kvin-der på virksomheden
140
Estimat på bag-grund af inter-views
0,33
§ 1 stk. 7
C
11
A.2
SegmenterLovforslaget indeholder tre forskellige muligheder for at leve op til lovkrave-ne.For detførstekan virksomhederne anvende den fremsendte kønsopdeltelønstatistik fra Danmarks statistik og udlevere denne til medarbejderne.For detandetkan virksomheden udarbejde sin egen kønsopdelte lønstatistik.Fordet tredjekan virksomheden indgå aftale med de ansatte på virksomhe-den om at udarbejde en redegørelse om vilkår, der har betydning for afløn-ningen af mænd og kvinder på virksomheden.Disse tre muligheder leder til, at der i undersøgelsen skelnes mellem følgen-de tre segmenter.Tabel 6 Undersøgelsens segmenterSegmentSegment 1Segment 2Segment 3Virksomheder der benytter kønsopdeltlønstatistik fra Danmarks statistikVirksomheder der selv udformer køns-opdelt lønstatistikVirksomheder der indgår en aftale medde ansatte om at lave en redegørelse
På baggrund af 18 afholdte interviews og mini-interviews er størrelsen på detre segmenter estimeret.De afholdte interviews viste en tydelig tendens til, at de virksomheder, somikke tidligere har været omfattet af lovforslaget, ville benytte sig af denkønsopdelte lønstatistik fra Danmarks statistik, disse vil altså alle tilhøresegment 1.Hvad angår virksomhederne, som hidtil har været omfattet af lovgivningen,fordelte disse virksomheder sig på alle tre muligheder; at benytte Danmarksstatistik kønsopdelte lønstatistik, at udarbejde egen statistik samt udarbejdeen redegørelse.Blandt de virksomheder der vælger selv at udarbejde en kønsopdelt løn-statsistik (segment 2) er det på baggrund af de afholdte interviews estime-ret, at der vil være en efterspørgsel på statistikken blandt 10 % af virksom-hederne.Muligheden for at indgå en aftale med medarbejderne om at lave en redegø-relse om vilkår, der har betydning for aflønningen af mænd og kvinder påvirksomheden, blev udelukkende benyttet af de allerstørste virksomheder.Det er på denne baggrund, samt med udgangspunkt i SFIs undersøgelse afKønsopdelt lønstatsistik4estimeret, at 5 % af de virksomheder der alleredeer omfattet af den eksisterede lovgivning vil vælge muligheden for at lave enredegørelse.I lovforslaget skelnes der mellem virksomheder, hvor der er medarbejderre-præsentanter, og virksomheder hvor der ingen er. Virksomhederne oplyser,at det arbejde, der skal udføres hos dem, er uafhængigt af, om det er enmedarbejderrepræsentant eller en ansat, der efterspørger den kønsopdeltelønstatistik. Dette medfører, at der i denne AMVAB rapport ikke skelnes mel-lem virksomheder med medarbejderrepræsentanter og virksomheder uden.
4
SFI, Kønsopdelt lønstatistik og redegørelse om lige løn side 46.
12
Tabel 7 beregning af estimater på segmenter baseret på lovforslagder omfatter virksomheder der beskæftiger mindst 10 fuldtidsansat-te med tre ansatte af hvert kønSegmentBaggrund for beregning afestimaterAlle virksomheder som ikketidligere har været omfattet.Hertil lægges halvdelen af deøvrige virksomheder, når de 5% af de virksomheder der op-rindeligt var inkluderet, som detantages at der laver redegørel-se, er fratrukket.Halvdelen af de virksomheder,som hidtil har været omfattet,når de 5 % af de virksomhederder oprindeligt var inkluderet,som det antages at der laverredegørelse, er fratrukket.5 % af de oprindeligt omfattedevirksomhederAntal10.988
Segment 1
1327
Segment 2
Segment 3Total
14012.455
Tabel 8 beregning af estimater på segmenter baseret på lovforslagder omfatter virksomheder der beskæftiger mindst 10 fuldtidsansat-te med fem ansatte af hvert kønSegmentBaggrund for beregning afestimaterAlle virksomheder som ikketidligere har været omfattet.Hertil lægges halvdelen af deøvrige virksomheder, når de 5% af de virksomheder der op-rindeligt var inkluderet, som detantages at der laver redegørel-se, er fratrukket.Halvdelen af de virksomheder,som hidtil har været omfattet,når de 5 % af de virksomhederder oprindeligt var inkluderet,som det antages at der laverredegørelse, er fratrukket5 % af de oprindeligt omfattedevirksomhederAntal8847
Segment 1
1327
Segment 2
Segment 3Total
14010.314
A.3
Populationer og hyppighedLovforslaget vedrører virksomheder, der er forpligtet til at indberette lønop-lysninger til Danmarks Statistik, og som beskæftiger ansatte svarende tilmindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst tre ansatte af hvert køn. IfølgeDanmarks statistik udgør dette 12.455 danske virksomheder.
13
Skal lovforslaget gælde for virksomheder som beskæftiger ansatte svarendetil mindst 10 fuldtidsbeskæftigede og mindst fem ansatte af hvert køn, oply-ser Danmarks statistik at 10.314 virksomheder vil være omfattet.Lovforslaget medfører således en udvidelse af populationen, idet 2.793 dan-ske virksomheder på nuværende tidspunkt er omfattet af de gældende reglerom kønsopdelt lønstatistik.
Ifølge lovforslaget modtager virksomhederne én gang årligt den kønsopdeltelønstatistik fra Danmark Statistik. Hyppigheden for at leve op til lovkravetom at informere og udlevere den kønsopdelte lønstatistik er ligeledes éngang årligt. Virksomhederne, der indgår aftale med medarbejderne om ud-arbejdelse af en redegørelse, aftaler redegørelsens varighed med medarbej-derne. Ifølge lovforslaget kan redegørelsen indeholde handlingsorienteredeinitiativer, der kan have et forløb på op til 3 års varighed. De interviewedevirksomheder har oplyst, at de forventer at lave redegørelser med en varig-hed af tre år. Hyppigheden for udarbejdelse af redegørelser er i denne må-ling derfor sat til 1/3, svarende til at redegørelsen udarbejdes hvert tredjeår.A.4VirksomhedsinterviewI forbindelse med AMVAB-undersøgelsen er der gennemført to indledendeinterviews med lønmodtagerorganisationer.Herudover er der gennemført i alt 18 interviews og mini-interviews. Der erafholdt interviews med tre virksomheder fra hvert af de tre segmenter. Her-udover er der søgt at interviewe både de helt små og helt store virksomhe-der samt sikre, at virksomheder, der på nuværende tidspunkt ikke er omfat-tet af lovgivningen, er blevet hørt.Det vurderes derfor, at de i alt 18 interviews og mini-interviews har givet etfyldestgørende billede af den normalt effektive virksomhed indenfor hvert afde tre segmenter.A.5OmkostningsparatmetreDe adspurgte virksomheder oplyser, at det typisk vil være en medarbejderfra HR der står for håndteringen af den kønsopdelte lønstatistik. Dette gørsig gældende både i håndteringen af statistik for Danmarks statistik, i udar-bejdelsen af egen statistik samt i forbindelse med udarbejdelse af redegørel-se. Der er derfor anvendt timeprisen 473 kr., som er standardprisen for enakademisk medarbejder5.Der er ikke interne og eksterne anskaffelser forbundet med efterlevelsen aflovforslaget.A.6Reguleringens oprindelseReguleringen er C regulering, idet det er et lovforslag om ændring af natio-nal lovgivning. Lovforslaget er en ændring af lov nr. 562 af 9. juni 2006.
5
Timelønnen udspringer af begrebet fortjeneste sat i forhold til den præsterede ar-bejdstid, som Danmarks Statistik anvender. Det dækker over alle lønmodtagerensindtægter i forbindelse med et ansættelsesforhold, herunder pension, ATP, personale-goder, ferie- og søn- og hellig-dagsbetalinger. Sygdom, ferie mv. er trukket fra. Hertillægges en overhead op 25 pct. der dækker over omkostninger i forbindelse med fasteadministrationsomkostninger, dvs. eksempelvis udgifter til kontor (husleje eller byg-ningsafskrivninger), telefon, varme, el, IT-udstyr mm.
14
Bilag B.
Uddybning af lovforslagets administrativekonsekvenser
B.1
Administrative omstillingsomkostningerLovforslaget medfører ingen administrative omstillingsomkostninger for deomfattede virksomheder.B.1.1Løbende administrative byrder årligt
Orientering af medarbejderne om at virksomheden er omfattet afreglerne om kønsopdelt lønstatistikIfølge lovforslagets § 1 stk. 4a har virksomhederne pligt til at orienteremedarbejderne om, at virksomheden er omfattet af reglerne om kønsopdeltlønstatistik.Dette medfører administrative byrder, da en medarbejder fra virksomhedenskal sørge for at orientere de ansatte. Dette vil typisk ske ved mail eller iform af et opslag på virksomhedens intranet.Kravet vil medføre en byrde en administrativ byrde pr. virksomhed på118,25 kr. og 1,4 mio.kr. årligt årligt på samfundsniveau (1,2 mio. kr. vedmin. fem ansatte af hvert køn )6.Udlevering af kønsopdelt lønstatistikAf § 1 stk. 4b følger det, at har virksomheden en medarbejderrepræsentant,skal denne have udleveret den kønsopdelte lønstatistik, når den modtagesfra Danmarks statistik. Har virksomheden derimod ikke en medarbejderre-præsentant, skal virksomheden kun udlevere statistikken, såfremt en ansatefterspørger at se den.De adspurgte repræsentanter fra virksomheder uden medarbejderrepræsen-tanter, som havde tænkt sig at benytte Danmarks statistiks opgørelse, gavudtryk for, at de ikke kunne se meningen i at informere medarbejderne om,at de havde ret til at få udleveret den kønsopdelte lønstatistik uden samtidigogså at udlevere den. Virksomhederne tilkendegav, at de fandt det merelogisk blot at udlevere statistikken med det samme end at sidde og vente på,at en medarbejder skulle henvende sig og dermed bruge yderligere tid på atleve op til kravene. Interviewundersøgelsen peger derfor i retningen af, atder ikke i praksis vil være forskel i det administrative tidsforbrug for virk-somheder, der vil benytte sig af Danmarks statistik alt efter, om virksomhe-den har en medarbejderrepræsentant, idet virksomhederne vil udføre detsamme administrative arbejde.For virksomheder der selv udarbejder statistikken, vil der dog være tale omto adskilte krav. Her fortalte virksomhederne, at de først ville informeremedarbejderne om, at de var omfattet af reglerne, og så afvente, at enmedarbejder efterspurgte at se den kønsopdelte lønstatistik. Såfremt derikke var en efterspørgsel på den kønsopdelte lønstatistik, ville virksomhedenikke udarbejde en kønsopdelt lønstatistik.
6
Dette udgør oplysningsbyrden alene for de virksomheder, der selv udarbejder køns-opdelt lønstatistik. For virksomhederne der benytter Danmarks statistik udgør beløbetden samlede byrde for både oplysning og udlevering.
15
På baggrund af de afholdte interviews er det estimeret, at der vil blive udar-bejdet en kønsopdelt lønstatistik i 10 % af virksomhederne, enten som følgeaf efterspørgsel fra en medarbejder eller da den udleveres til en medarbej-derrepræsentant. De interviewede virksomheder gav alle udtryk for, at derikke havde været nogle, der havde efterspurgt den kønsopdelte lønstatistik,eller at efterspørgslen var meget begrænset. Dette var uanset, om virksom-heden havde medarbejderrepræsentanter eller ej.Kravet om udlevering af kønsopdelt lønstatistik medfører en administrativbyrde pr. virksomhed på 1892 kr. for de virksomheder, der selv udarbejderen kønsopdelt lønstatistik. Dette svarer til ca. 0,2 mio. kr. årligt på sam-fundsniveau hvad enten lovforslaget omfatter virksomheder der beskæftigermindst 10 fuldtidsansatte med tre eller fem ansatte af hvert køn. For devirksomheder der udleverer kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks statistikudgør byrden 118,25 kr. og 1,4. mio. kr. årligt på samfundsniveau (1,2 mio.kr. ved min. 5 ansatte af hvert køn ).7Drøftelser om kønsopdelt lønstatistikI lovforslaget om kønsopdelt lønstatistik indgår to bestemmelser angåendedrøftelse af kønsopdelt lønstatistik, henholdsvis § stk. 4c og § 4 stk. 5. I denAMVAB måling, der blev foretaget i forbindelse med indførelsen af bestem-melsen om kønsopdelt lønstatistik, indgik medarbejdernes mulighed for atdrøfte den kønsopdelte lønstatistik i virksomheder, der er omfattet af lov ominformation og høring af lønmodtagere (svarende til § 1 stk. 5 i lovforslaget).I forbindelse med lovforslaget om ændringen af loven har samtlige adspurg-te virksomheder oplyst, at et eventuelt ønske om at drøfte den kønsopdeltelønstatistik ikke ville medføre behov for at udarbejde skriftlig dokumentation.Virksomhederne oplyste, at de ville håndtere et eventuelt ønske om en drøf-telse ved at have en uformel samtale, hvor medarbejderne kunne få svar påsine spørgsmål. På denne baggrund er krav om drøftelse af den kønsopdeltelønstatistik ikke medtaget i denne rapport.
7
For virksomhederne der benytter Danmarks statistik udgør beløbet den samledebyrde for både oplysning og udlevering.
16
Tabel 9: Løbende administrative byrder på samfundsniveau i tilfælde af at lovforslaget vedrører virksomheder med ansatte svarende til mindst 10 fultidsbeskæftigede ogmindst tre ansatte af hvert køn.Aktivitet i tidPopulation på(pr. normalsamfundsniveaueffektivvirksomhed)Interneanskaffelser(pr. normaleffektivvirksomhed)Eksterneanskaffelser(pr. normaleffektivvirksomhed)Frekvens afHyppig-Timepris populationheden i %Totaleomkostningerpå samfundsniveau årligt§-henvis-ning
Segment
Informationsforpligtigelse og underliggendeoplysningskrav
Lov-type
Segment 1
Segment 2
Informationsforpligtelse a:Orientering af de ansatte om at virksomheden er10.988omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistikOplysningskrav 1Orientering af de ansatteInformationsforpligtelse b:Pligt til at udlevere kønsopdelte lønstatistik til10.988virksomheden lønmodtagerrepræsentant, og tilen ansat hvis denne anmoder herom.Oplysningskrav 1Udlevering af kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks statistikInformationsforpligtelse a:Orientering af de ansatte om at virksomheden er1327omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistikOplysningskrav 1Orientering af de ansatteInformationsforpligtelse b:Pligt til at udlevere kønsopdelte lønstatistik til133virksomheden lønmodtagerrepræsentant, og tilen ansat hvis denne anmoder herom.Oplysningskrav 1Lønstatistikken skal indeholde oplysninger om gennemsnitsløn for med-arbejdergrupper i virksomheden opgjort efter klassifikationen DISCO-8i lønstatistikken eller et tilsvarende klassifikationssystem.Oplysningskrav 2Lønstatistikken skal opbygges således, at oplysningerne om gennem-snitsløn for en medarbejdergruppe fremgår, når der er mindst 3 mændog 3 kvinder på et givet DISCO-gruppeniveau eller tilsvarende gruppe-niveau.Oplysningskrav 3Lønstatistikken må kun indeholde ét lønbegreb
0,25 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
1,3 mio. kr.
§ 1 stk.4a
C
Indgår ikke særskilt i målingen, da virksomhederne i praksis ikke skelner mellem orientering og udlevering.
0,25 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,16 mio. kr.
§ 1 stk.4a
C
1,3 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,08 mio. kr.
§ 1 stk.6a
C
1,3 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,08 mio. kr.
§ 1 stk.6b
C
1,3 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,08 mio. kr.
§ 1 stk.6c
C
Segment 3
Informationsforpligtelse a:Virksomhedens pligt til at orientere om, udlevereog drøfte kønsopdelt lønstatistik bortfalder, hvisarbejdsgiveren indgår aftale med de ansatte på140virksomheden om at udarbejde en redegørelseom vilkår, der har betydning for aflønningen afmænd og kvinder på virksomheden.Oplysningskrav 1Redegørelse om vilkår der har betydning for aflønningen af mænd ogkvinder
15 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1/3
0,3 mio. kr.2,0 mio. kr.
§ 1 stk.7
C
I alt
17
Tabel 10: Løbende administrative byrder på samfundsniveau i tilfælde af at lovforslaget vedrører virksomheder med ansatte svarende til mindst 10 fultidsbeskæftigede ogmindst fem ansatte af hvert køn.Interneanskaffelser(pr. normaleffektivvirksomhed)Eksterneanskaffelser(pr. normaleffektivvirksomhed)
Segment
Informationsforpligtigelse og underliggendeoplysningskrav
Aktivitet i tidPopulation på(pr. normalsamfundsniveaueffektivvirksomhed)
Frekvens afHyppig-Timepris populationheden i %
Totaleomkostningerpå samfundsniveau årligt
§-henvis-ning
Lov-type
Segment 1
Segment 2
Informationsforpligtelse a:Orientering af de ansatte om at virksomheden er8847omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistikOplysningskrav 1Orientering af de ansatteInformationsforpligtelse b:Pligt til at udlevere kønsopdelte lønstatistik til8847virksomheden lønmodtagerrepræsentant, og tilen ansat hvis denne anmoder herom.Oplysningskrav 1Udlevering af kønsopdelt lønstatistik fra Danmarks statistikInformationsforpligtelse a:Orientering af de ansatte om at virksomheden er1327omfattet af reglerne om kønsopdelt lønstatistikOplysningskrav 1Orientering af de ansatteInformationsforpligtelse b:Pligt til at udlevere kønsopdelte lønstatistik til133virksomheden lønmodtagerrepræsentant, og tilen ansat hvis denne anmoder herom.Oplysningskrav 1Lønstatistikken skal indeholde oplysninger om gennemsnitsløn for med-arbejdergrupper i virksomheden opgjort efter klassifikationen DISCO-8i lønstatistikken eller et tilsvarende klassifikationssystem.Oplysningskrav 2Lønstatistikken skal opbygges således, at oplysningerne om gennem-snitsløn for en medarbejdergruppe fremgår, når der er mindst 3 mændog 3 kvinder på et givet DISCO-gruppeniveau eller tilsvarende gruppe-niveau.Oplysningskrav 3Lønstatistikken må kun indeholde ét lønbegreb
0,25 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
1,0 mio. kr.
§ 1 stk.4a
C
Indgår ikke særskilt i målingen, da virksomhederne i praksis ikke skelner mellem orientering og udlevering.
0,25 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,16 mio. kr.
§ 1 stk.4a
C
1,3 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,08 mio. kr.
§ 1 stk.6a
C
1,3 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,08 mio. kr.
§ 1 stk.6b
C
1,3 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1
0,08 mio. kr.
§ 1 stk.6c
C
Segment 3
Informationsforpligtelse a:Virksomhedens pligt til at orientere om, udlevereog drøfte kønsopdelt lønstatistik bortfalder, hvisarbejdsgiveren indgår aftale med de ansatte på140virksomheden om at udarbejde en redegørelseom vilkår, der har betydning for aflønningen afmænd og kvinder på virksomheden.Oplysningskrav 1Redegørelse om vilkår der har betydning for aflønningen af mænd ogkvinder
15 timer
0 kr.
0 kr.
473 kr.
100 %
1/3
0,3 mio. kr.1,7 mio. kr.
§ 1 stk.7
C
I alt
18
B.2
Validitet og følsomhedsanalyseVed gennemførelse af ex ante målinger er der generelt visse udfordringermed at estimere byrderne. Dette skyldes grundlæggende, at initiativer ogkrav, der endnu ikke er indført, kan være vanskelige at vurdere på forhåndfor de senere berørte virksomheder.I dette tilfælde har en andel af de berørte virksomheder dog allerede erfa-ring med området, idet de har været underlagt den tidligere lovgivning.Disse virksomheder vurderes at have et godt indblik i tidsforbruget i forbin-delse med kønsopdelt lønstatistik. Virksomhederne, der hidtil ikke har væretunderlagt kravene, har naturligt nok sværere ved at estimere det admini-strative tidsforbrug.Udover at estimere et tidsforbrug forbundet med kravene i lovforslaget harundersøgelsen endvidere haft til formål at estimere populationer på de tresegmenter, henholdsvis virksomheder der benytter den kønsopdelte lønstati-stik fra Danmarks Statistik, virksomheder der selv udarbejder kønsopdeltlønstatistik og virksomheder, der udarbejder en redegørelse. Disse estimaterer baseret på input fra 18 virksomheder.Ved de gennemførte interviews blev det klart, at der var nogle tendenser ivirksomhedernes svar til, hvorledes de ville håndtere kravene om kønsopdeltlønstatistik. Disse baserede sig blandt andet på virksomhedens størrelse,hvorvidt virksomheden hidtil havde været omfattet af de gældende reglermv. Disse tendenser er der redegjort for ovenfor, og de er lagt til grund forestimaterne benyttet i AMVAB-undersøgelsen.På baggrund af ovenstående overvejelser vurderer Ernst & Young, at validi-teten af undersøgelsen overordnet set er høj.
19
Bilag C.Baggrunden for måling af administrative konse-kvenser ved AMVAB-metodenB.3IntroduktionDanske virksomheder er underlagt en række forskellige krav og pligter, somer fastsat i love og regler af offentlige myndigheder. Det offentlige fastsætterkravene for at regulere virksomhedernes adfærd, så overordnede sam-fundsmæssige hensyn tilgodeses. Men hvis virksomhederne pålægges unød-vendige administrative byrder, er der tale om et samfundsmæssigt spild. Deter ofte muligt at regulere virksomhedernes adfærd på en mere optimal ogfor virksomhederne mindre ressourcekrævende måde, uden at de overord-nede samfundsmæssige formål med reguleringen tilsidesættes.Erhvervsstyrelsen har af Regeringen fået til opgave at følge udviklingen i deadministrative byrder ved målinger af ny erhvervsrettet lovgivning.Til den opgave anvender Erhvervsstyrelsen AMVAB-metoden til at måle, hvormange ressourcer virksomhederne bruger på at efterkomme administrativekrav i erhvervsrelevante love og bekendtgørelser. AMVAB står for Aktivitets-baseret Måling af Virksomhedernes Administrative Byrder. Resultaterne fraAMVAB-målinger anvendes til at følge udviklingen i de administrative byrder,til at forebygge nye byrder i forslag til ny regulering og til at identificere byr-defulde områder med henblik på regelforenkling af eksisterende regulering.AMVAB-målingerne gennemføres af eksterne konsulenter i samarbejde medressortministeriet og Erhvervsstyrelsen.B.4De administrative konsekvenser ved reguleringenVed AMVAB-metoden gennemføres virksomhedsinterviews til undersøgelseaf, hvor mange ressourcer virksomhederne bruger på at efterleve specifikkelove, bekendtgørelser. Metoden indebærer, at man ved en nøje gennemgangaf regelteksten i love og bekendtgørelser finder de steder, hvoraf det frem-går, at virksomhederne har pligt til at stille informationer til rådighed formyndigheder eller tredjepart.Disse informationsforpligtelser underopdeles i et antal oplysninger, som virk-somhederne har pligt til at stille til rådighed – disse betegnes oplysnings-krav. For at kunne tilvejebringe de pågældende oplysninger skal virksomhe-derne gennemføre en række administrative aktiviteter. Disse aktiviteterkræver et internt ressourceforbrug i form af medarbejdernes tidsforbrug. Inogle tilfælde vil efterlevelse af oplysningskravene også kræve, at virksom-hederne bruger ressourcer på anskaffelser enten i form af produkter og/elleranskaffelser i form af eksterne serviceydelser.Den administrative byrde måles efter formlen:P*O*H = Administrativ byrdeP:Antal virksomheder omfattet af reguleringen.O:Omkostningsparametre i én omfattet virksomhed bestående af løn til ad-ministrative medarbejdere for pågået administrativ aktivitet og/eller eventu-elle anskaffelser.
20
H:Hyppigheden af hvor ofte information skal stilles til rådighed for myndig-hed eller tredjepart årligt.De målte løbende administrative byrder angives altid på samfundsniveauårligt.B.4.1Ex ante og ex post målingerAMVAB-metoden anvendes til to typer af målinger: ex ante og ex post må-linger.Ex ante målingerI forbindelse med ny lovgivning, som forventes at have administrative kon-sekvenser for danske virksomheder i et omfang der overstiger 10.000 årligtpå samfundsniveau, opgør Erhvervsstyrelsen de forventede administrativekonsekvenser for virksomhederne ved lovforslaget eller bekendtgørelsesud-kastet. En sådan opgørelse betegnes som en ex ante måling af de admini-strative konsekvenser, idet der er tale om en vurdering af de administrativekonsekvenser ved en ny regel, inden denne får effekt for virksomhederne.Ex-post målingerMålinger af de administrative konsekvenser for danske virksomheder vedlove, bekendtgørelser eller øvrige initiativer som f.eks. digitaliseringsinitiati-ver. Sådanne målinger betegnes som ex-post målinger af de administrativekonsekvenser, idet målingen gennemføres efter, at reglen eller initiativet ertrådt i kraft og kan ”mærkes” ude i virksomhederne. En ex post måling fore-tages kun, når administrative konsekvenser ikke er blevet ex ante målt tidli-gere, eller når grundlaget for en ex ante måling er ændret siden ex antemålingen blev afsluttet.
B.4.2Forskellige typer af administrative konsekvenserI målingen sondres mellem omstillingsomkostninger og løbende byrder:OmstillingsomkostningerOmstillingsomkostninger er de omkostninger, som virksomhederne kun skalafholde én gang i forbindelse med, at de skal omstille sig til en ny eller æn-dret lovgivning/regulering. Omstillingsomkostningerne omfatter ikke de om-kostninger, som en virksomhed måtte have i forhold til at overholde eksiste-rende regulering for første gang, fx som en konsekvens af stigende omsæt-ning eller udvidelse med nye forretningsområder i virksomheden.Løbende byrderDe løbende byrder består af de omkostninger, der løbende opstår som følgeaf regler/regulering. Der kan være tale om omkostninger, som opstår medfaste mellemrum, f.eks. indberetning af moms. Der kan også være tale omomkostninger, der opstår sjældent eller endda er en engangsomkostning forden enkelte virksomhed (fx virksomhedsregistrering), men som gentagesløbende af nye virksomheder (der registreres).Metoden er nærmere beskrevet i Manual til Aktivitetsbaseret Måling af Virk-somhedernesAdministrativeByrder(AMVAB),somfindeswww.amvab.dk.
21