Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1371994_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L152 -Forslag
til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanes-
trækning København- Ringsted over Køge,
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 40 L152:
Ministeren bedes kommentere præsentationsmaterialet fra den 14. maj 2014
fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted, i forbindelse med Transportudvalgets mini-
høring, jf. L 152 - bilag 13.
Svar:
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på det brev jeg har fremsendt til
Transportudvalget om samme sag den 19. maj 2014, hvor jeg foreslår, at pro-
jektet udsættes, mens en fuld VVM af en østlig placering bliver udarbejdet.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for Banedanmark som oplyser:
”På
baggrund af Thomas Albøg Olsens oplæg (bilag 13) har Banedanmark mere
detaljeret sammenlignet Thomas Albøg Olsens (TOA) øst løsning med løsnin-
gen fremlagt i L152.
Nedenstående er baseret på en række detaljerede beregninger, som Banedan-
mark har gennemført, og som er dokumenteret i et særskilt notat. Det er ved-
lagt som bilag 1 til dette svar.
Vurdering af anlægspriser kan ikke bygge alene på overordnede enhedspriser
og overordnede betragtninger, især ikke når der er tale om projekter, som er
komplicerede både trafikalt og teknisk. Der er derfor fortsat tale om en over-
ordnet vurdering, da der ikke er gennemført en egentlig projektering af TAOs
forslag, som nedenfor er betegnet Linjeføring 5 i overensstemmelse med præ-
sentationen for TRU d. 14.5.14 (bilag 13).
I sammenligningen anvendes de forskellige totalestimater og de deraf afledte
nøgletal fra følgende delrapporter:
1.
NIRAS-D - dispositionsfasen - øst løsningen, 2008 (også betegnet KR-
2C)
2.
NIRAS-P - programfasen - øst løsningen 2008 (Easy Ringsted L134)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371994_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371994_0003.png
Ombygningen er stort set identisk i alle løsningsalternativer.
I banegraven
I banegraven etableres et nyt hovedspor på sydsiden af de eksisterende, således
at de tre hovedspor bliver til i alt 4. Dette forhold er identisk i alle løsningsal-
ternativer.
Der er til gengæld forskel på omfanget af sporskifter, som anlægges i de tre
løsningsalternativer: Der er således 4 almindelige sporskifter færre i
TAO’s
Linjeføring 5 i forhold til Easy Ringsted og Vestlig løsning.
Øst for perronerne
For at sikre samme funktionalitet ved betjening af 835 m godstog skal der til
TAO’s
Linjeføring 5, som fremlagt, tilføjes 3 ekstra sporskifter. Netto vil der i
Linjeføring 5 være et mindre sporskifte end i de to andre løsninger.
Perronsporene
I
TAO’s
Linjeføring 5 er der forudsat en ny 200 km/h perron mellem spor 2-3.
Dette betyder, at perronen skal gøres ca. 1 m bredere ligesom der skal ske om-
bygning af perronforkanter og aptering.
Der skal etableres ny perron med aptering efter normal standard mellem spor
6-7.
Der skal ske tilpasninger af adgangsveje og passagertunneler.
Spor 1 og en et sporkryds (en såkaldt
”diamant”)
skal ryddes og spor 2 skal flyt-
tes over ca. 500 meter.
I de øvrige løsninger er der ikke forudsat ombygning af perronsporene.
Vest for perronerne
Både Easy Ringsted og Linjeføring 5 medfører ombygning vest for perronerne,
og ombygningerne er i hovedtræk ens. Der er dog 3 sporskifter og et sporkryds
færre i Linjeføring 5 (i forhold til Easy Ringsted). Til gengæld skal der laves et
midlertidigt spor på 200 m for sikre to spor mod Sorø i Linjeføring
5’s
anlægs-
fase.
Økonomiske sammenstillinger
Ud fra ovennævnte tekniske gennemgang, kan byggeklodserne i sammenlig-
ningen opstilles:
Linjeføring 5 har:
Side 3/6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371994_0004.png
Færre sporskifter (end Easy Ringsted) for i alt 16 mio. kr.
Ekstra spor for 9 mio. kr.
Ændring af perron 2-3 med afgang og aptering 20 mio. kr.
Ny perron 6 med adgang og aptering 40 mio. kr.
Sporændringer for anvendelse af spor 7 til gods: 4 mio. kr.
Rydning af spor 1 og diamant for 3 mio. kr.
Dvs. Linjeføring 5 har netto merudgifter på Ringsted st. (i forhold til Easy
Ringsted) svarende til 60 mio. kr.
Merprisen på selve vest løsningen ift. Easy Ringsted er nøje estimeret som del
af programfasen. Ud fra en opgørelse har Banedanmark vurderet, at der spares
ca. 40 % af anlægsarbejderne på
”Easy
Ringsted st.” hvis
”Vestlig løsning”
udfø-
res samtidig. Dette udgør ca. 90 mio. kr. De anlægs- og banetekniske arbejder i
”Vestlig løsning”
ud over det der var indeholdt i lov 134/2010 beløber sig såle-
des til netto merudgifter på ca. 349 mio. DKK
Dermed kan alle byggeklodserne på Ringsted st. prissættes (PL2014).
Side 4/6
Ringsted st.,
”Easy
Ring-
“Linjeføring 5”
alternativ
sted st.”
Anlægspris
215 mio. kr.
275 mio. kr.
”Vestlig løsning”
*)
564 mio. kr.
*) = Etableret samtidig med
”Easy
Ringsted”
Godsspor
Godsspor (spor 26-73) er af Banedanmark efter principperne i Ny Anlægsbud-
gettering tidligere vurderet til at koste ca. 73 mio. kr.
Hvis løsningerne skal være trafikalt sammenlignelige, skal Linjeføring 5 lige-
som vest løsning omfatte godssporet. Etablering af godssporet giver mulighed
for at kunne ekspedere fremtidige godstog på 1000 meter i begge løsninger.
Den frie strækning - fra Kværkeby til starten af Ringsted station
”Easy
Ringsted” - vestlig løsning.
Det med L134/2010 besluttede projekt omfatter en dobbeltsporet jernbane til
250 km/t forløbende alene på sydsiden af eksisterende spor, så generne for
trafikken minimeres, mens den nye bane anlægges. Dette anlæg ligger også til
grund for forslag til ændring af anlægsloven gennem L152/2010. Anlægget be-
nævnes i prismodellen ovenfor og efterfølgende
”Uden udfletning”.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371994_0005.png
Den del af Easy Ringsted, som ligger på fri strækning, udgør 795-215 = 580
mio. kr.
ӯstlige
udfletning - baseret på sammenligning med alternativ KR-2C fra
2008 med en udfletning med enkeltsporet bro over enkeltspor
Basisprisen for løsning med en bro til et spor over et spor (KR-2C) var 1100
mio. kr. [PL2014]; jf. beregninger fra 2008.
For at udgøre sammenlignelige 4-sporede strækninger på hele den frie stræk-
ning, skal KR-2C forlænges gennem Kværkeby med to km. højhastighedsspor.
Budgettet fra Easy Ringsted på ca. 102. mio. kr. pr. km. bekræftes af Køben-
havn-Ringsted projektets erfaringer, hvormed tillægsprisen bliver 2* 102 mio.
= 204 mio. DKK.
Forskellen mellem de af NIRAS analyserede østlige løsninger, primært KR-2C,
og Linjeføring 5, ser sammenfattende ud som følger:
Overordnet
sammenligning
Konstruktioner
KR-2C m/simpel
forlængelse (200
km/t)
Én jernbanebro, 1
spor over 1, central
pris 165 mio. DKK.
Den simple forlæn-
gelse har arealforbrug
= Easy Ringsted.
Linjeføring 5 (250 km/t)
Side 5/6
Arealer og jord
Sporanlæg
Omfatter 2 stk. høj-
hastighedssporskifter
Én jernbanebro, 2 spor over 2. Arealfor-
øgelse i forhold til 1 spor over 1 ved 10°
skæring +134 %.
Merpris ~221 mio.
kr.
Arealforbruget er ca. 70.000 kvm større
end i KR-2C. Omkostninger til etable-
ring af arbejdsplads på begge sider af
banen og ekstra udførelsesomkostnin-
ger som følge heraf (logistik og jordar-
bejder i langt tracé) udgør
ekstra ca.
30 mio. kr.
10 højhastigheds sporskifter mere á 8,4
mio. kr. = 84 mio. kr.
Ca.
1600 meter ekstra ”shuntspor” á 4,5
mio./km (lette anlægsforhold) = 7,2
mio. kr.
Eksisterende bane forlægges over en
strækning på to spor ca. 1000 meter
(lette anlægsforhold), á 4,5 mio. kr. = 9
mio. kr.
I alt ekstra sporanlæg i forhold til
KR-2C for ca. 100 mio. kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371994_0006.png
Samlet set er der i Linjeføring 5 merudgifter på i alt ca. 350 mio. kr. Det er for-
udsat, at jordarbejdet udføres samtidigt med selve sporkonstruktionen, hvilket
gør sporet billigere.
Den samlede pris for strækningen i de forskellige forslag fremgår af nedenstå-
ende.
Den frie strækning
Anlægspris
Easy Ringsted
580 mio. DKK
KR-2C-simpelt
forlænget
1099 mio. DKK
Linjeføring 5
1450 mio. DKK
Side 6/6
Samlet økonomisk sammenligning
Det samlede regnestykke opgjort i pl14 viser følgende totaler:
”Vestlig løsning”,
som ligger til grund for L152, omfatter følgende elementer:
”Easy
Ringsted”
”Vestlig løsning”
RG st.
”Godsspor”
I alt:
795 mio. kr.
349 mio. kr. (forudsætter samtidig udførelse)
73 mio. kr.
1217 mio. kr.
Linjeføring 5 efter TAO grundskitse omfatter følgende elementer:
Østlig udfletning
På Ringsted st.
I alt:
1450 mio. kr.
275 mio. kr.
1725 mio. kr.
Således er den af TAO foreslåede Linjeføring 5 ca. 508 mio. kr. dyrere end
grundlaget for L152 med
”Easy
Ringsted” kombineret med
”Vestlig løsning”.
Hvis man dertil tilføjer godssporet, hvilket er nødvendigt hvis betingelserne for
godstogene skal matche vest løsningen, bliver merprisen 581 mio. kr.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke