MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L152 -Forslag
til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanes-
trækning København- Ringsted over Køge,
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 40 L152:
Ministeren bedes kommentere præsentationsmaterialet fra den 14. maj 2014
fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted, i forbindelse med Transportudvalgets mini-
høring, jf. L 152 - bilag 13.
Svar:
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på det brev jeg har fremsendt til
Transportudvalget om samme sag den 19. maj 2014, hvor jeg foreslår, at pro-
jektet udsættes, mens en fuld VVM af en østlig placering bliver udarbejdet.
Jeg har desuden forelagt spørgsmålet for Banedanmark som oplyser:
”På
baggrund af Thomas Albøg Olsens oplæg (bilag 13) har Banedanmark mere
detaljeret sammenlignet Thomas Albøg Olsens (TOA) øst løsning med løsnin-
gen fremlagt i L152.
Nedenstående er baseret på en række detaljerede beregninger, som Banedan-
mark har gennemført, og som er dokumenteret i et særskilt notat. Det er ved-
lagt som bilag 1 til dette svar.
Vurdering af anlægspriser kan ikke bygge alene på overordnede enhedspriser
og overordnede betragtninger, især ikke når der er tale om projekter, som er
komplicerede både trafikalt og teknisk. Der er derfor fortsat tale om en over-
ordnet vurdering, da der ikke er gennemført en egentlig projektering af TAOs
forslag, som nedenfor er betegnet Linjeføring 5 i overensstemmelse med præ-
sentationen for TRU d. 14.5.14 (bilag 13).
I sammenligningen anvendes de forskellige totalestimater og de deraf afledte
nøgletal fra følgende delrapporter:
1.
NIRAS-D - dispositionsfasen - øst løsningen, 2008 (også betegnet KR-
2C)
2.
NIRAS-P - programfasen - øst løsningen 2008 (Easy Ringsted L134)