Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Spørgsmål nr. 36 L152:
Af ministerens svar på TRU alm. del – spm. 411 - Bilag 1 "Analyse af RingstedStation" side 30 fremgår: "Alt taget i betragtning vil en dobbeltsporet niveaufriudfletning i Ringsted give større fleksibilitet i køreplanlægningen, idet det vilvære muligt at planlægge togene fra Odense og Næstved til at ankomme og afgåsamtidigt fra Ringsted. Derudover kan en højere hastighed gennem Ringsted idobbeltsporet udfletning udnyttes til en bedre køreplan, eksempelvis til reduk-tion af rejsetiden for de hurtige forbindelser." Under betegnelsen "ny linjefø-ring" blev Transportudvalget den 24. april 2014 præsenteret for et forslag til endobbeltsporet niveaufri udfletning beliggende mellem Adamshøj og Kværkeby,jf. L152 - bilag 9. Ministeren bedes redegøre for, om en dobbeltsporet niveaufriudfletning placeret mellem Adamshøj og Kværkeby som foreslået Transportud-valget indeholder de samme eller flere trafikale fordele end den af Banedan-mark foreslåede dobbeltsporede niveaufri udfletning i vest?Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”Forslaget
til niveaufri udfletning mellem Adamshøj og Kværkeby indeholderde samme trafikale fordele som det vestlige udfletningsanlæg (primært at gørekørslen mellem Køge Nord og Korsør konfliktfri af kørslen mellem Roskilde ogNæstved). Der er ligeledes i denne løsning konflikter mellem tog fra Korsørmod Roskilde og tog fra Køge Nord (København) mod Korsør og Næstved. Al-ternativt en konflikt med tog fra Køge Nord (København) og Roskilde modNæstved, samt mellem tog fra Næstved mod Roskilde, og tog fra Køge Nordmod Næstved.Forslaget ser endvidere ud til at indeholde etablering af yderligere en perron (2spor) på Ringsted station (dog mod en nedlæggelse af perron ved spor 1), hvil-ket umiddelbart vil skabe større fleksibilitet. Der skal dog tages forbehold for,at godssporene inddrages og således forringer fleksibiliteten for godstrafikken,
ligesom der ikke vil være mulighed for at overhale godstog af 1000 meterslængde.”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke