Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
15. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 6. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 -Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge.,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).Spørgsmål nr. 29 L152:
Ministeren anmodes om at oplyse den samlede længde og pris for etableringaf det ekstra godsspor, som kan modtage og afsende godstog fra og til Slagelsemed en længde på op til 875 meter, herunder delbeløb fordelt på:–Etablering af spunsvæg fra broen over Næstvedvej til spor 93 ved Auto-logik (ca. 700 meter).–Ombygning af broen over Næstvedvej og Rønnedevej, jvf. Bemærknin-gerne til lovforslaget pkt. 3.3.–Bortgravning af eksisterende baneskråning, etablering af sporunder-bygning.–Udlægning af sveller, spor og sporjustering.–Udlægning af sporskifte transversal mellem nyt godsspor og hovedsporved Autologik øst for Ringsted.–Etablering af køreledningsanlæg over godssporet.–Optagelse i sikringsanlægget på Ringsted Station.Ligeledes bedes ministeren redegøre for, hvorfor det allerede på nuværendetidspunkt kan oplyses, at det er muligt at afholde denne udgift indenfor detsamlede budget for den ny jernbane København - Ringsted?Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser:”På baggrund af indsigelser fra godsoperatørene i forbindelse med høringsperi-oden for VVM miljøredegørelsen for hastighedsopgraderingen gennem Ring-sted station, har Banedanmark fået udarbejdet et løsningsforslag til et ekstragodsforbindelsesspor (spor 26), der muliggør modtagelse og afsendelse af gods-tog fra og til Slagelse med en længde på op til 875 m.Længden på det nye godforbindelsesspor (spor 26) er 600 m, men ved at sam-menbygge dette nye spor samme med det nuværende ankomstspor (spor 6),muliggør denne løsning modtagelse og afsendelse af godstog på op til 875 m.
Løsningen er prissat i henhold til principperne i Ny Anlægsbudgettering med etusikkerhedstillæg på 50 %.Hovedpost1234561112I altPostnavnSporAnlægsarbejderBro og konstruktionerKørestrømStærkstrømSikringAndet (byggepladsomkostninger)ProjekteringsomkostningerBeløb(mio. kr.)6,04,221,11,51,52,53,75,546,023,069,0
73,0
Side 2/2
Reserver (50 %)I alt
I alt
Prisniveau 2012
Prisniveau 2014
De i spørgsmålet beskrevne anlægselementer er alle indeholdt i anlægskalku-len, idet det dog skal bemærkes, at det ifølge Banedanmarks projektbeskrivelsepå kalkuletidspunktet ”kun” var nødvendig med 520 m spunsvæg.Efterfølgende undersøgelser har underbygget denne antagelse og Banedanmarkarbejder i øjeblikket på en løsning med skråningsanlæg på den overvejende delaf sporet, hvilket både er en billigere og ikke mindst mindre støjende anlægs-metode.De 73 mio. kr. inkl. 50 % usikkerhedstillæg er det tal som Banedanmark harbrugt i oplægget til lovforslag L152 og i alle efterfølgende økonomiske sammen-ligninger af vestlig og østlige løsninger.Udgiften på 73 mio. kr. tages fra 10% reserven, der i henhold til princippernefor Ny Anlægsbudgettering er afsat til uforudsigelige udgifter i København –Ringsted projektet.”
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke